Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markpriser  (läst 91 gånger)

JoB K

• Småland
Markpriser
« skrivet: Idag kl. 13:46 »
Hej! Har eventuellt chansen att köpa en obebyggd fastighet på ca 4 ha.
  2 ha består av halvgammal granskog i delvis blockig terräng och  resterande 2 ha utgörs av betesmark.
Det ligger i inre Småland på landet. Vad är ett rimligt pris att köpa för tror ni?

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Markpriser
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 14:20 »
Hur mycket virke finns det på fastigheten?
Varje skogskubik betalas kanske 800kr i småland dvs har fastigheten 100kubik skog är den värd minst 80 000 och handlar det om 1000 kubik är värdet  av virket ca 800 000kr, betesmarken är sannolikt nått värd oxå, jag gissar att det förmodligen bara handlar om 10 eller 20 000kr/ha.

Har fastigheten tillgång till väg?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

JoB K

• Småland
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 17:06 »
Jag är inte van att räkna på sådant. Ser bara att det är 2 ha och att det är en granskog med blandad ålder, men ganska stor andel fullvuxna träd bitvis blockmark med få träd o något stycke med mest sly..
  Ja det finns en traktorväg till fastigheten. Går att köra bil sommartid iaf.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 17:30 »
Jag tänker att en sådan liten fastighet riskerar att inte generera några vidare inkomster om man inte avverkar, vad är ditt syfte med marken?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

JoB K

• Småland
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 19:51 »
Jag tänker att en sådan liten fastighet riskerar att inte generera några vidare inkomster om man inte avverkar, vad är ditt syfte med marken?

Jag vill köpa för att etablera ett torp på stället. Så är inte primärt ute efter skogen.  Har timrat en stuga som jag vill sätta upp på marken :)

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: Idag kl. 20:38 »
JHar timrat en stuga som jag vill sätta upp på marken :)
👍

Dela detta:

* Inloggade just nu

862 gäster, 3 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser