Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unga höns som slutat värpa?  (läst 79 gånger)

Martin73

• Södermanland
Unga höns som slutat värpa?
« skrivet: Idag kl. 07:52 »
Hej,

Jag är bekymrad då majoriteten av mina höns slutat värpa. Vad kan vara orsaken?

Detta är Gotlandshöns, ca 1,5 år gamla. De började värpa efter ca 25 veckors ålder (alltså förra senhösten) och värpte riktigt bra i ungefär ett halvår. På 8 höns fick jag 5-6 ägg om dagen.

Men sedan i somras (alltså flera månader nu) har det gått ner till i snitt 2 ägg per dag. Vissa dagar får jag ett enda eller till och med noll ägg från hela gruppen.

Hönsen bor i hönshus med tillhörande inhängnad liten utegård, så det finns alltså ingen möjlighet att de gömmer äggen i buskar el dyl.

Jag har haft höns förut i samma ”boende” etc vilket funkar fint.

Den enda större sak jag kan komma på är att jag tills i somras hade kvar två äldre, ej värpande, höns från min förra besättning som ”faddrar” till de äldre jag köpte. Men när mina nya höns var ett år gamla och verkade ha kommit tillrätta med allt så tog jag bort de gamla hönsen.

Kan detta på något sätt ändrat något så grundläggande för mina nya höns att de flesta av dem slutade lägga ägg? Verkar märkligt?

Kan också nämnas att efter att jag tog bort de gamla hönsen gick mina nya höns igenom en väldigt långvarig ruggning i princip samtidigt allihop, men sedan några veckor ser alla väldigt fina ut igen. Äggproduktionen ligger ändå nere till största delen.

Jag utfordrar mina höns med en blandning 50/50 av Granngårdens helfoder för höns samt hel havre. De får också våra matrester (minus sådant som ska vara skadligt så klart). Krossade snäckskal får de regelbundet.

Jag städade ur hönshuset riktigt ordentligt för ca 1 månad sedan om nu ohyra var problemet (kan ju dock vara svårt att lyckas med 100% men har försökt).

Vet nu inte mer vad jag ska göra!?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Unga höns som slutat värpa?
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 10:20 »
Du har lanthöns, dom är inga högproducerande damer så dom går in i vintervila.

Så mitt råd är att sitta stilla i båten och ta hand om madammerna så kommer dom igång igen när ljuset återvänder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Martin73

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 10:29 »
Tack, men de la ner produktionen redan i augusti, känns väldigt tidigt…

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 11:04 »
Tack, men de la ner produktionen redan i augusti, känns väldigt tidigt…

dom brukar börja vila efter ett års hårt arbete.
Så jag skulle säga det är normalt.

Vill du ha produktion året om så behöver du låta damerna dra fram nya kycklingar så att du har en löpande föryngring vart år.
Men inte ens det är 100% då det är djur det handlar om .
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 11:30 »
Skogsvilde har rätt. De tar en välförtjänt semester. Hönserierna slaktar ut sina höns när de värpt ungefär ett år och sätter in nya. De har inte råd att låta dem vila och rugga.
Jag har ägg året runt genom att kläcka nya kycklingar på våren som börjar värpa efter ca 20 veckor då de gamla tar ledigt när dagarna blir kortare.
Du kan kanske hålla lite fart på de gamla med lampa. Det hjälper inte med extra mat. Då blir de tvärt om feta och lata.
När dagarna blir längre fram på vårvintern sätter de i gång igen. Förr förvarade man ägg i något som kallades vattenglas för att ha tillgång under vintern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 2 användare
Hans Oscarsson, Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser