Hej,
Jag är bekymrad då majoriteten av mina höns slutat värpa. Vad kan vara orsaken?
Detta är Gotlandshöns, ca 1,5 år gamla. De började värpa efter ca 25 veckors ålder (alltså förra senhösten) och värpte riktigt bra i ungefär ett halvår. På 8 höns fick jag 5-6 ägg om dagen.
Men sedan i somras (alltså flera månader nu) har det gått ner till i snitt 2 ägg per dag. Vissa dagar får jag ett enda eller till och med noll ägg från hela gruppen.
Hönsen bor i hönshus med tillhörande inhängnad liten utegård, så det finns alltså ingen möjlighet att de gömmer äggen i buskar el dyl.
Jag har haft höns förut i samma ”boende” etc vilket funkar fint.
Den enda större sak jag kan komma på är att jag tills i somras hade kvar två äldre, ej värpande, höns från min förra besättning som ”faddrar” till de äldre jag köpte. Men när mina nya höns var ett år gamla och verkade ha kommit tillrätta med allt så tog jag bort de gamla hönsen.
Kan detta på något sätt ändrat något så grundläggande för mina nya höns att de flesta av dem slutade lägga ägg? Verkar märkligt?
Kan också nämnas att efter att jag tog bort de gamla hönsen gick mina nya höns igenom en väldigt långvarig ruggning i princip samtidigt allihop, men sedan några veckor ser alla väldigt fina ut igen. Äggproduktionen ligger ändå nere till största delen.
Jag utfordrar mina höns med en blandning 50/50 av Granngårdens helfoder för höns samt hel havre. De får också våra matrester (minus sådant som ska vara skadligt så klart). Krossade snäckskal får de regelbundet.
Jag städade ur hönshuset riktigt ordentligt för ca 1 månad sedan om nu ohyra var problemet (kan ju dock vara svårt att lyckas med 100% men har försökt).
Vet nu inte mer vad jag ska göra!?