Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grävd brunn som är spolad och rengjord  (läst 164 gånger)

gösta Hugosson

grävd brunn som är spolad och rengjord
« skrivet: 01 okt-25 kl 18:32 »
vi hadde mycket järn i vårat vatten så vi beställde en spolbil som kom och sög ur vattenbrunnen och spolade den och sög igen och efter dom hadde gjort detta så åkte dom , och då började jag att fylla i singel 16/32 jag vet inte exakt hur högt jag har fylt och efter det så hälde jag i sex säckar med snäckskalskkross 15 kg per säck , men nu är det som det är tät i brunnen det rinner inte till alls så mycket som förut , vad kan ha hänt i detta läget och vad finns det att göra åt det .

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: grävd brunn som är spolad och rengjord
« Svar #1 skrivet: 01 okt-25 kl 19:05 »
Förstår inte alls varför du fyllt i singel och snäckskal. Det du skulle kunna gjort, enligt mej, hade varit att långsamt låtit en säck brunnskalk rinna ned i brunnsvattnet. Efter länsningen, inget annat.
Det känns som du fått dåliga och tokiga råd av någon. Det du fyllt i brunnen behöver tas  upp igen.
kretslopp

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 01 okt-25 kl 20:47 »
Vad var syftet med snäckskalskrosset?  Har vattnet haft för lågt pH-värde eller har det varit något annat problem?  Hur är vattenkvaliteten hos andra grävda brunnar i grannskapet?

gösta Hugosson

« Svar #3 skrivet: Igår kl. 05:41 »
singlet har jag hält i för att när dom var här och sög ur brunnen så får dom med sig även det singel som liger på botten och jag vet att det är så dom gör jag hadde en firma här för lite mer än tjugo år sedan som gjorde detta men dom gick ner med stege i stället för att suga upp det , och snäckskalen har jag hält i bara för att höja ph värdet ja  .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 07:26 »
Det framgår inte var i landet du finns.

Men det kan vara dåligt med vatten i backen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

gösta Hugosson

« Svar #5 skrivet: Igår kl. 16:44 »
vi bor i lysekils kommun som ligger på västkusten , det va en tanke att grundvattet är lågt jus nu men jag vet inte var man kan gå in och kolla detta .

gösta Hugosson

« Svar #6 skrivet: Igår kl. 16:47 »
vad jag vet om dom närliggande så har dom djupborrade brunnar men det är inte alls i närheten till mitt .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: Igår kl. 19:33 »
vad jag vet om dom närliggande så har dom djupborrade brunnar men det är inte alls i närheten till mitt .

Det är många som har problem med sina grävda brunnar i år.
Jag visste att vår skulle sina ungefär 2 veckor innan det skedde när en del träd började släppa löv.

Jag har löst problemet med en IBC tank som jag hämtar vatten i och förberett så att jag snabbt kan koppla in en extra sugslang som jag har ner i tanken.

Det är även klokt att byta ut toaletten till en dom inte kräver vatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser