Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spentramp  (läst 72 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Spentramp
« skrivet: 21 sep-25 kl 21:12 »
Om en ko har blivit av med större delen av sin spene, troligen pga spentramp (hände i hage, finns ingen taggtråd) men det har läkt ihop fint, hur blir det då för henne i framtiden? Hon går som sinko så vi kan inte kolla hur det är när hon har mjölk i juvret men hon är betäckt (innan det hände) och ska kalva i vår. Kan det bli problem i juverdelen som inte har någon användbar spene, jag tänker juverinflammation? Är det värt att behålla henne och låta henne kalva eller ska vi slakta? Hon är för övrigt en fantastiskt bra ko, vår bästa. Fjällnära ko.

Kan tillägga att vi inte mjölkar våra kor, de går som dikor.
« Senast ändrad: 21 sep-25 kl 21:53 av Humleblomster »
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Tiomilaskogen

• Dalarna
SV: Spentramp
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 15:12 »
Klart att du kan behålla en ko med bara tre spenar.
Förmodligen har det läkt ihop så att ingen mjölk kommer att finnas i juverdelen men håll koll på tecken till inflammation runt kalvningen då kons immunförsvar är nedsatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser