Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mignon eller myskankor??  (läst 347 gånger)

cejjun

• Dalsland
Mignon eller myskankor??
« skrivet: 13 aug-25 kl 17:56 »
funderar på o skaffa ankor, har tänkt på både mysk och mignon, även svensk blåanka (tror den hette så) men hittar inte mycket info om just den rasen. just nu ganska inställd på mignon då dom är mindre och därför kanske mer lättskötta? däremot hört att dom är högljudda, och skulle gärna vilja veta om de är sociala. om du har haft mignon och/eller myskankor, skriv gärna vilka fördelar/nackdelar raserna har, och vilken du skulle rekommendera för någon som endast haft ankor som barn, alltså är det bra om dom är lättskötta

(kommer skaffa 2-3 honor, kommer ha en cirka 4-5 kvadratmeter stor inhägnad inomhus och tillgång till en 5-6 kvadratmeter stor uteinhägnad dagtid. planerar att låta dom gå fritt under uppsikt så får gärna vara lättfångade. högljudheten är inte så stor dealbreaker eftersom högljudda tuppar också finns på gården.. dom kommer ha tillgång till en balja vatten för att doppa huvet och leka i, och en större balja där de kan simma några gånger i veckan.)

skötseltips är också uppskattat!
« Senast ändrad: 13 aug-25 kl 18:05 av cejjun »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Mignon eller myskankor??
« Svar #1 skrivet: 14 aug-25 kl 09:00 »
Myskankor är relativt lättskötta och tåliga, klarar sig med det vatten du beskriver. Sällskapliga, men en del drakar kan bete sig nästan som gäss och vakta.

cejjun

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-25 kl 20:30 »
tackk!!

Efwa

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 15 aug-25 kl 10:04 »
Jag gillar myskankor av några skäl. De är tåliga, relativt stora, robusta och sällan rädda för människor, inte ens ungarna (annat än de första veckorna).
Personligen har jag inga sociala djur i den bemärkelsen att de vill bli klappade eller mysta med men det är för att jag inte har haft den ambitionen. Sedan är de duktiga på att ruva fram många och egna ungar och vi slaktar alltid ankor på hösten för eget bruk. Myskanak ger ett mörkare kött.

Jag har haft vanliga ankor men tycker de är sämre på att ruva fram eget, vi gillar inte köttet lika mycket som myskankans och de låter. Det kan jag sakna dock, det ständiga kvackandet. Jag gillar ju att höra våra tuppar också så........

Med myskankor ska man tänka på att deras röda hud i ansiktet kan förfrysa så när det är riktigt kallt får de helt enkelt vara inne några dagar men värmelampa som håller ca 5 grader plus.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-25 kl 13:40 »
Och även om man har sådana med lite naken del på huvudet så får man se upp med dem om de får gå ut på torr, kall snö, vilket de inte verkar akta sig för. Fötterna tål visserligen att paddla runt i nära nollgradigt vatten, men de klarar inte kall snö. Vi fick fösa in gänget en sådan dag när vi såg fötterna byta färg. Blev inget bestående av det, men en drake hade en missfärgad del av sin nakna hud på huvudet efter en förfrysning som aldrig gick bort.

Om myskankorna får vara ute om dagarna så kan någon få för sig att gömma ägg på något listigt ställe, och så en dag är hon bara borta när man skall stänga in dem för kvällen, och det kan ta veckor innan man lyckas hitta hennes näste. Efter en dryg månad kommer hon med sina ungar som om inget hänt.

Myskankor gillar mycket protein medan de växer, så med en kull frispringande på sommaren så håller de efter allt som går att äta. Vi har rätt mycket vinbergssnäckor, och de går de med till något vatten så snigeln kryper fram, sedan slinker de ned.

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 2 användare
Hans Mühlbach, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser