Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  luftspalt-vindpapp-luftspalt? oisolera träbod  (läst 249 gånger)

Dre

• Gotland
luftspalt-vindpapp-luftspalt? oisolera träbod
« skrivet: 06 jul-25 kl 16:15 »
Hej i sommarvärmen!

Min fråga kortfattad:
oisolerad träbod, ska sätta innerträpanel. Vilket blir bäst:

ytterpanel-luftspalt-vindpapp-luftspalt-innerpanel
eller
ytterpanel-luftspalt-vindpapp-linnerpanel

långrandigt :)
träbod med stående planel mot reglelverk.
Hade tänkt sätta vindpapp med luftspalt mot ytterpanelen (inifrån, så i varje "ruta"), och funderar nu på hur jag gör mellan vindpappen och innerpanelen. Luftspalt där med? Och hur stor?

Kommer aldrig isolera detta hus. Lite höns kommer flytta in, så viss fukt skapas ju inomhus, varför jag tänker att luftspalt mellan vindpapp och innerpanel kanske är bra med för att det ska kunna torka lite, plus att det inte ska dra på djuren såklart.

Regelverket på boden är ca 5cm djupt, är det bättre att sätta någon pytteläkt innanför regelverket så varje luftspalt blir 3+2 cm, eller är det bättre att göra den yttre luftspalen 5 cm, alltså vindpapp på befintliga reglar och sedan en innerläkt ca 3 cm mellan vindpapp och innerpanel?

Skapar jag mer "isoleringsfickor" med 2 luftspalter eller blir resultatet detsamma om det bara är en luftficka mellan ytterpanel och vindpapp, och vindpappen ligger direkt emot innerpanelen?

Tack för tankehjälp på förhand
« Senast ändrad: 07 jul-25 kl 09:00 av Dre »

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: luftspalt-vindpapp-luftspalt? oisolera träbod
« Svar #1 skrivet: 06 jul-25 kl 17:32 »
Om du inte vill demontera ytterpanelen föreslår jag att du sätter täta skivor på insidan av regelverket istället, det finns ljus( gulaktig) tät och tålig filmbelagd lantbruksplywood jag tror skulle passa utmärkt.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att klä väggarnas insida med en vit slätplåt, det blir vindskyddat och lätt att rengöra samt bör minimera risken för ohyra.

Om båda dessa alternativ känns för dyra skulle du kunna spika oljehärdad board på insidan av regelverket, med en oljefärg eller enkel plastfärg på insidan skulle det kunna bli drägligt för djuren till en blygsam kostnad.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dre

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 06 jul-25 kl 18:22 »
tack för tipsen, fri!

jag har redan kommit över innepanel, och har svart vindpapp hemma, så det är det som kommer användas, och vindpappen kommer på från insidan.

Så där jag kör fast är om det behövs luftspalt mellan innerpanelen och vindpappen, och i sådana fall vilket avstånd som behövs, eller om innerpanelen kan ligga direkt mot vindpappen.

johber

« Svar #3 skrivet: 07 jul-25 kl 14:51 »
Det behövs inte någon inre luftspalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser