Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara en unge ??  (läst 2394 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Bara en unge ??
« skrivet: 10 jun-07 kl 16:47 »
Nu har Lavendel och Harry fått små:   ...(bara) EN unge...

Varför kan det vara ?
Hon är Gotlandskanin, fyra år, hade tre eller fyra kullar, varje gång minst sex stycken.
Harry är NZ-korsning, lite större än henne.

Förra året hade hon ingen kull.

Är hon för gammal nu?, behöver hon tid för att "komma igång" igen med  det med ungar?, är Harry för stor för henne?, passar dom inte bra ihop?,
eller finns där ingen bra förklaring, var det bara otur ?

Jag vill ju inte ha det igen att det blir bara en unge när jag väntade på en hel kull fina middagar...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Bara en unge ??
« Svar #1 skrivet: 10 jun-07 kl 22:55 »
Jag tror snarare att Lavendel lagt på lite för mycket i vikt sen förra kullen kanske och har lite dåligt med plats i magen  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-07 kl 23:52 »
Och förrutom vikten tror jag också att hanen ibland kan vara skyldig till liten kull.
Så får du lägga till yttre omständigheter som temperatur och foderkvalitet.... mycket som påverkar.

Jag har en hona som tre gånger fått små kullar med bara två ungar. (Egentligen skulle hon i grytan men då en annan hona dog parade jag om henne iaf). Igår fick denna hona en kull på nio ungar  :o (Samma hane som de sista två gångerna).
Landsflykting i storstan...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 11 jun-07 kl 00:11 »
Hanen har säkerligen en viss inverkan, säkert nu när det är så varmt. Då blir inte spermiekvalitén den optimala. Men med tanke på att Lavendel inte fått ungar på ett år så tror jag mer på övervikt.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 11 jun-07 kl 09:21 »
Tack så mycket för svaren.
Då ska hon alltså banta...
Inte att jag tyckte att hon var tjock eller fick för mycket mat, men om Gotlänningar är billiga i drift så blir dom nog lätt tjocka, precis som fjordisar ;)
Och Harry ska kanske bättre flytta in i stallet för att det är lite mindre varmt där än ute, även om burarna stå i skugga.

13 veckors intervall är bäst läste jag i en tråd här, men då hon ändå bara har en unge, när kan jag snabbast para om henne ? När kommer nästa brunst ?

« Senast ändrad: 11 jun-07 kl 09:53 av Angelika »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 11 jun-07 kl 11:11 »
När kommer nästa brunst ?

Ungefär tre veckor efter födseln.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 11 jun-07 kl 12:05 »
Tack.
Innan har vi parat Lavendel bara för skojs skull på våren och hade ungarna över sommaren när man har allt det goda gräset -och slaktade dom senare, men nu ska det blir riktigt köttproduktion och då är det bra att kunna alla såna tider med parning och om-parning.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 12 jun-07 kl 10:27 »
Ungefär tre veckor efter födseln.

Det kan ju inte stämma? För då mina honor har fått ungar och hanen varit kvar så har det sagt pang bom så har det gått 30 dagar till så kommer det en kull igen. Men nu efter bättre vetande har jag tagit bort hanen 1 vecka innan det är beräknat att de små ska komma så att det inte händer igen. Detta har hänt 2 gånger på 3 av 4 honor. Mina honor lever i flock och jag sätter ner hanen till dem och han får vara tillsammans med dem på så vis. De bor lösa inne i häststallet så jag har aldrig haft ngt bekymmer med bråk förutom rangordningen de bekräftar ibland.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 12 jun-07 kl 11:36 »
Det kan ju inte stämma? För då mina honor har fått ungar och hanen varit kvar så har det sagt pang bom så har det gått 30 dagar till så kommer det en kull igen. Men nu efter bättre vetande har jag tagit bort hanen 1 vecka innan det är beräknat att de små ska komma så att det inte händer igen. Detta har hänt 2 gånger på 3 av 4 honor. Mina honor lever i flock och jag sätter ner hanen till dem och han får vara tillsammans med dem på så vis. De bor lösa inne i häststallet så jag har aldrig haft ngt bekymmer med bråk förutom rangordningen de bekräftar ibland.
Jo det stämmer, honan brunstar dagen efter hon har fött, sen brunstar hon var 21:ste dag. Därav att du fått nya kullar efter 30 dagar.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 13 jun-07 kl 10:46 »
Hur ska jag räknar "dagen efter hon har fött" ?
Ungen kom mellan 22:00 och 06:00 så jag vet ju inte om den kom på onsdag eller torsdag. Brunstar hon igen efter ca. 24 timmar ?, så att jag sätta in henne till honom igen sent på kvällen torsdag så att det är ungefär 24 timmar? Eller räcker det med fredag tidig morgon?
Jag är ju gärna med och övervaka, efter han har parat sig tre/fyra gånger för att hon bli rätt ilsken och fräser och klöser och biter när hon har blivit betäckt  ;D det är nästan farligt att ta henne ut ;D
Hon har smeknamnet "killerkanin"... ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 13 jun-07 kl 11:06 »
Hur ska jag räknar "dagen efter hon har fött" ?
Ungen kom mellan 22:00 och 06:00 så jag vet ju inte om den kom på onsdag eller torsdag. Brunstar hon igen efter ca. 24 timmar ?, så att jag sätta in henne till honom igen sent på kvällen torsdag så att det är ungefär 24 timmar? Eller räcker det med fredag tidig morgon?
Jag är ju gärna med och övervaka, efter han har parat sig tre/fyra gånger för att hon bli rätt ilsken och fräser och klöser och biter när hon har blivit betäckt  ;D det är nästan farligt att ta henne ut ;D
Hon har smeknamnet "killerkanin"... ;D

Om hon fött ex: Måndag mellan 22-06 så brunstar hon igen from Måndag natt, garanterat Tisdag. Men det är bättre du väntar med att para om henne efter 21 dagar så hon får en chans att äta upp sig och vila lite. Annars har du en ny kull när föregående kull är 4 veckor, då har hon 2 kullar att ta hand om eftersom kull 1 inte är avvanda. Helst skall du vänta tills kull 1 är 9 veckor innan du parar henne, om vi skall följa vad som är rätt och riktigt ur djurrättssynpunkt. Då får du ut 4 kullar per år/hona. Räcker inte det till att försörja familjen med kött?  Alt. skaffa fler honor så du slipper driva dem så hårt.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #11 skrivet: 13 jun-07 kl 11:45 »
Nej, jag tänkte inte driva henne så hårt, men hon har ju bara fått en unge nu, då kan hon ju ha nästa kull lite tidigare.
Om hon bara fått en unge för att hon var för tjock då behöver hon nog inte äta upp sig nu...
Och jag ska ju skaffa fler honor ochså.
Vilken dag hon brunstar efter födseln behöver jag ju veta för att betäcka henne igen den 21:e dagen (dagen precis efter missade jag för att jag inte visste om det). Jag vill ju bara räkna riktigt så att jag inte stoppa in henne till stackars Harry om hon är inte villig. Och eftersom jag inte visste vilken dag ungen kom, natten dag 1 mellan 22:00 och 24:00 eller dag 2 mellan 0:00 och 6:00, undrade jag hur jag skulle räkna. :-[
Om 24 timmar kan räknas som en dag i detta sammanhang.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 13 jun-07 kl 12:51 »
Jepp om du hittar en unge på morgonen så kan du garanterat para om henne nästa dag. Men det är inget jag får rekomendera dig att göra i min "position"  :-[

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 13 jun-07 kl 13:41 »

Vilken dag hon brunstar efter födseln behöver jag ju veta för att betäcka henne igen den 21:e dagen (dagen precis efter missade jag för att jag inte visste om det). Jag vill ju bara räkna riktigt så att jag inte stoppa in henne till stackars Harry om hon är inte villig. Och eftersom jag inte visste vilken dag ungen kom, natten dag 1 mellan 22:00 och 24:00 eller dag 2 mellan 0:00 och 6:00, undrade jag hur jag skulle räkna. :-[
Om 24 timmar kan räknas som en dag i detta sammanhang.

Tyvärr så brunstar de inte exakt på dag 21... vissa kaniner har en cykel på 19 dagar andra på 23, typ. Det är lika efter födseln, vissa brunstar om någon timme efter, andra ett dygn.

Lättast släpper du in henne till hanen en stund från dag 19 (eller till och med 18) och kollar hur parningen går.
 Annars vänder du på henne och tittar om "puppan" är mörkröd/lila i färgen = brunstig.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #14 skrivet: 27 jul-07 kl 17:24 »
Men nu blev det fler !!  :D  :D

Jag parade Lavendel med Harry dag 21 efter förra födseln (av den ene ungen) och idag ligger där äntligen lite flera i boet. 4-6, jag kikade bara in kort om det var nåt i idag, och om det var lite fler denna gången.

Så denna gången får hon vila sig lite längre tills jag para henne igen.
Det blir då slutet av september när denna kull är 9 veckor.

Vad glad jag blev att det var flera denna gången, då var det ju som några här sa att hon bara varit för tjock eftersom hon inte hade haft ungar på ett år.

:) :)

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #15 skrivet: 27 jul-07 kl 19:08 »
Hej. Hur gör man med den stora ungen? Får den vara kvar?
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #16 skrivet: 28 jul-07 kl 00:18 »
Nej, den tog jag ut, den verkade störa mamman. Hon ville boa men det blev inte riktigt av.
Efter jag tog den ut, gick det riktigt fort.

Men ungen är ju lite mer än 7 veckor, den klarar sig själv med 6, bättre är 8, så det är mittimellan...

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #17 skrivet: 28 jul-07 kl 08:16 »
Ok, då vet jag. Jag väntat också på bäbisar igen. Den förra kullen är 10 veckor nu - så de har redan flyttat hemifrån.

Lycka till med de små.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser