Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor och funderingar  (läst 85 gånger)

Erik Forsman

• Hur svårt kan det vara?
    • Uppland
Frågor och funderingar
« skrivet: Idag kl. 08:14 »
Hej! Ett fantastiskt forum men med förbättringsmöjligheter.

Saknar förs och främst en sökmöjlighet. Sedan en FAQ-tråd som vi bygger tillsammans - frågor och svar.

Sedan hur läser man av datum på inlägg. Kanske inte så svårt, men trots högbegåvning förstår fortfarande inte: "07 aug-21 kl 22:46" betyder 07 här 2007? Varför syns det inte? Det är enligt min mening av vikt att veta datum för sista inlägg: inte vill man kommentera en diskussion och lägga ett inlägg 20 år efter att debatten fördes? Mycket har hänt, inte minst tekniskt i samhället under tiden.

Jag är fullt medveten om att det är enkelt att ha åsikter och något annat att göra något åt det, då det dels kostar pengar, krävs kunskap och inte minst tar tid, och vad för konsekvens får en marginell ändring för helheten. Skulle man kunna migrera hela saiten till WordPress, då får man nästintill obegränsade möjligheter och många dessutom gratis?
DIY-lösningar:
Bygg själv, köp inte.
Allt du själv åstadkommer är av bättre kvalitet till ett lägre pris!

torbjorn

• Medelpad
SV: Frågor och funderingar
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 09:22 »
FAQ-trådar under olika namn har funnits förr men de spårar bara ur och ger mycket jobb för moderatorerna och skapar osämja bland forumanvändarna. Det har hänt flera gånger, så sånt undviker man nuförtiden. Det är onödigt att duplicera information som ändå redan står många gånger om i befintliga trådar och är lätt att hitta ändå.

Det är inga problem alls att söka på forumet. Den egna sökmotorn togs bort för ett antal år sedan för att den slöade ner hela siten för mycket, men det finns ju en sökruta uppe till höger på alla sidor som använder Googles sökmotor. Man kan också göra en vanlig googlesökning men lägga till (utan citationstecken) "site:alternativ.nu" i slutet av sin söksträng.

Datumet anges på helt vanligt sätt med bara två siffror i årtalet, precis som du skriver. Finns ingen anledning att ändra på det. Däremot skulle jag gärna vilja se att man fick upp en automatisk varning så man har en chans att tänka sig för en gång extra innan man skriver i en tråd som t ex inte har varit aktiv på länge eller där trådstartaren inte längre finns kvar på forumet.

Det är knappast aktuellt att migrera till t ex Wordpress, av bl a dataskydds- och GDPR-skäl. Bättre att Petter har egen kontroll över server och data, och att allt finns inom Sveriges gränser och skyddas av svensk lagstiftning.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 11:18 »
Wordpress...   :-X

Det är lite väl för alternativt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Erik Forsman

• Hur svårt kan det vara?
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 11:24 »
Tack för svar.

Tänkte mer FAQ-frågor hur man använder sajten, inte hur man lever, bygger osv, då slapp jag fråga om t ex, datum och sökfunktioner och du svara.

Ja, precis så söker jag också; trodde bara det fanns en intern sökfunktion, annars ganska vanligt. 

Det finns fantastiskt mycket bra information här och allt på nätet handlar ju om att söka/finna. Sökfunktionen uppe till höger har jag inte riktigt använt/satt mig in i; man är väl lite bortskämd av alla professionella saitet där man blixtsnabbt finna det man söker.

Enklare för mig är att låta t ex DeepSeek söka på saiten åt mig, om ett specifikt ämne (pröva själv får du se) fick en dels sammanfattning av relevanta trådar från alternativ.nu samt 23 st länkar när jag sökte på hantering av grisar:

1. allt om stängsel för grisar (eltråd, fårstängsel, hönselnät)

2. utformning av hägn, stolpar osv.

3. Skogshagar och träd.

4.Praktiska tips från erfarenheter

5. Vatten och foder:

6. Vanliga misstag

Sedan exempel på framgångsrika, snillrika lösningar osv på några få sekunder.

Kanske lägga en länk, eller tipsa om det?

Sedan vill jag prenumerera men kan inte logga in, trots att jag redan är inloggad. Är ju villiga att betala.

Vänligen Erik! 

DIY-lösningar:
Bygg själv, köp inte.
Allt du själv åstadkommer är av bättre kvalitet till ett lägre pris!

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 13:22 »

Sedan hur läser man av datum på inlägg. Kanske inte så svårt, men trots högbegåvning förstår fortfarande inte: "07 aug-21 kl 22:46"

Det kanske är pga "högbegåvningen" du har svårt att förstå hur datum och tid skrivs? För de flesta av oss som är normalbegåvade är nog sättet som används nu väldigt enkelt och självklart.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: Idag kl. 13:25 »
När det gäller handhavande och funktioner så är detta forum inte speciellt alls, det fungerar precis som alla andra diskussionsforum med rötter i 00-talet och som använder någon av den tidens välkända och spridda forumprogramvaror. Vem som helst med en aning datorvana ska kunna behärska det utan problem.

Schwartz kalle

• -
« Svar #6 skrivet: Idag kl. 14:20 »
Tack för svar.

Tänkte mer FAQ-frågor hur man använder sajten, inte hur man lever, bygger osv, då slapp jag fråga om t ex, datum och sökfunktioner och du svara.

Ja, precis så söker jag också; trodde bara det fanns en intern sökfunktion, annars ganska vanligt.

Det finns fantastiskt mycket bra information här och allt på nätet handlar ju om att söka/finna. Sökfunktionen uppe till höger har jag inte riktigt använt/satt mig in i; man är väl lite bortskämd av alla professionella saitet där man blixtsnabbt finna det man söker.

Enklare för mig är att låta t ex DeepSeek söka på saiten åt mig, om ett specifikt ämne (pröva själv får du se) fick en dels sammanfattning av relevanta trådar från alternativ.nu samt 23 st länkar när jag sökte på hantering av grisar:

1. allt om stängsel för grisar (eltråd, fårstängsel, hönselnät)

2. utformning av hägn, stolpar osv.

3. Skogshagar och träd.

4.Praktiska tips från erfarenheter

5. Vatten och foder:

6. Vanliga misstag

Sedan exempel på framgångsrika, snillrika lösningar osv på några få sekunder.

Kanske lägga en länk, eller tipsa om det?

Sedan vill jag prenumerera men kan inte logga in, trots att jag redan är inloggad. Är ju villiga att betala.

Vänligen Erik!

Jag förstår lite grann hur du upplever det. Eftersom du anser att det är så många viktiga sällsynta information här på forumet vill man inte missa något som man hade letat under en tid så är det naturligtvis vill man ha det mer organiserat än vad som är fallet idag, liksom man är i en klassisk utländsk ute marknad där det finns jäkligt många godbitar att hitta men det krävs att man slösar bort en massa tid bland alla säljare-i detta fall massa olika tråd. Tänk det som allting annat t ex Comviq appen kunde ju ha varit mycket bättre än vad den är nu eller Polisens hemsida för den delen.. den listan är lååång.

Hursomhelst fanns en gång i tiden en bookshop som du kunde köpa relevanta böcker och en som hette "Handboken" på detta forum, det är ungefär om den funktionen du pratar om. I den handboken har jag läst till och med hur man kunde duscha inomhus när man är off-grid utan rinnande vatten! Och mycket annat olika ämnen på ett utförligt och samlad sätt, om man ville kunde man kalla det för FAQ eller nåt åt det hållet. Visst saknar man den eller en sådan funktion så klart men nu finns inte mycket att göra än gilla läget.

Och vad gäller datum är du troligtvis född efter 1999. Födda efter 99 upplever det annorlunda har jag märkt och att engelsk och svensk datum format är annorlunda gör saken ännu värre. År-Månad-Datum är ju svensk sedan tidigare men man kan bli lite förvirrade när man växlar mellan olika snabbt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 3 användare (2 dolda)
Fly till skogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser