Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig med dimensioner för en vakuum-pump  (läst 1536 gånger)

Skogssnubben

• Närke
Hjälp mig med dimensioner för en vakuum-pump
« skrivet: 15 mar-25 kl 09:02 »
Från mitt lilla pörte i skogen är det ganska precis 100 m till en å som flödar bra hela året. Istället för trycka upp vatten till en behållare vid huset med elverk och slang, skulle jag vilja konstruera en vakuum-pump (jag hittar inget bra namn för detta, så vet du får du gärna upplysa mig) som suger upp vatten till en tank utan el. Sett begrepp "auto motion pump".

Jag har hämtat inspiration från youtube såklart. Ett ex för att visa principen: https://www.youtube.com/watch?v=9eBf6_W0vlo 

Så tanken är att ställa en tunna på en ställning uppe i backen åvanför ån. Dit är det ca 30-40 meter. Mellan ån och tunnan går det en pem-slang. Från tunnan till en behållare vid huset går det en pem-slang. Som jag förstår principen ska vakuumet som uppstår i tunnan, förutsatt att den är tät och systemet är fyllt, kunna suga upp vatten enbart med hjälp av fysikens lagar.

Efterfrågar nu kunskap (dvs inte killgissningar) på vilka dimensioner som skulle vara lämpliga för ett sådant bygge. Att det fungerar finns det ju uppenbarligen bevis på. Jag behöver heller inga stora flöden tänker jag. Det är bara så jag slipper böket med att ibland fylla en tank med el-pump.
Mitt i livet och med siktet inställt på att bygga upp mitt lilla pörte som ligger off-grid för att när barnen lämnat boet flytta dit på heltid.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hjälp mig med dimensioner för en vakuum-pump
« Svar #1 skrivet: 15 mar-25 kl 09:19 »
 Vädurspump (?)
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogssnubben

• Närke
« Svar #2 skrivet: 15 mar-25 kl 09:24 »
Vädurspump (?)

Nej, det är inte rätt typ. Den jobbar ju mer med tyck och jag ser inte hur jag skulle få det att fungera med mina förutsättningar.
Mitt i livet och med siktet inställt på att bygga upp mitt lilla pörte som ligger off-grid för att när barnen lämnat boet flytta dit på heltid.

Ljunghonung

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 mar-25 kl 09:26 »
Tyvärr får jag säga att du nog ödslar din tid om du försöker bygga den konstruktionen.
Rätta mig gärna om jag har fel, men för att få ett tillräckligt stort undertryck i tunnan för att kunna suga vatten, behöver utloppet befinna sig lägre än vattenytan där du suger, en hävert helt enkelt.

Men det finns eventuellt en annan metod du kan prova, om du har ett bra flöde i bäcken den tid på året du behöver vatten, kan du prova på att bygga en "vädurspump", https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4durspump

Det är en konstruktion som faktiskt fungerar, helt utan el. 
Tyvärr fungerar det ju bara så länge det är frostfritt, sedan fryser vattnet i slangen om du inte gräver ned den eller har värme på den, o då kommer det el till i alla fall.

Edit: Någon var visst snabbare än mig. ::) ::) ::)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 15 mar-25 kl 09:30 »
Hur ska du få till vakuum i tunnan?

En möjlighet om du har tillgång till strömmande vatten skulle kunna vara att göra en ejektor (s k vattensug), en sån som brukade finnas på varje bänk i kemilabbet i skolan, man satte den på vattenkranen, spolade vatten genom den och fick sug i en slangnippel på sidan.
Se Wikipedia, bl a de tyska och engelska artiklarna är bättre än den svenska. https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_ejector https://de.wikipedia.org/wiki/Wasserstrahlpumpe

Hur stor är höjdskillnaden mellan ån och tunnan?  Det är knappast möjligt ens under teoretiskt ideala förhållanden att få till högre sughöjd än 6-7 m , i praktiken kanske man får vara nöjd med hälften.

Skogssnubben

• Närke
« Svar #5 skrivet: 15 mar-25 kl 10:10 »
Hur ska du få till vakuum i tunnan?

En möjlighet om du har tillgång till strömmande vatten skulle kunna vara att göra en ejektor (s k vattensug), en sån som brukade finnas på varje bänk i kemilabbet i skolan, man satte den på vattenkranen, spolade vatten genom den och fick sug i en slangnippel på sidan.
Se Wikipedia, bl a de tyska och engelska artiklarna är bättre än den svenska. https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_ejector https://de.wikipedia.org/wiki/Wasserstrahlpumpe

Hur stor är höjdskillnaden mellan ån och tunnan?  Det är knappast möjligt ens under teoretiskt ideala förhållanden att få till högre sughöjd än 6-7 m , i praktiken kanske man får vara nöjd med hälften.

Det är möjligt att undertryck är ett bättre ordval än vakuum. Tyckte jag såg det uttryckt nånstans. Men hur som haver, ja i praktiken är det ju en hävert i större dimensioner. Jag tror att höjdskillnaden inte är mer än 3-4 meter. Sen beror det såklart på om jag ställer tunnan på en ställning eller ej. Men jag fick för mig att tunnan behöver stå högre än utloppet för att undertrycket ska komma igång.

Skogssnubben

• Närke
« Svar #6 skrivet: 15 mar-25 kl 10:14 »
Tyvärr får jag säga att du nog ödslar din tid om du försöker bygga den konstruktionen.
Rätta mig gärna om jag har fel, men för att få ett tillräckligt stort undertryck i tunnan för att kunna suga vatten, behöver utloppet befinna sig lägre än vattenytan där du suger, en hävert helt enkelt.

Men det finns eventuellt en annan metod du kan prova, om du har ett bra flöde i bäcken den tid på året du behöver vatten, kan du prova på att bygga en "vädurspump", https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4durspump

Det är en konstruktion som faktiskt fungerar, helt utan el. 
Tyvärr fungerar det ju bara så länge det är frostfritt, sedan fryser vattnet i slangen om du inte gräver ned den eller har värme på den, o då kommer det el till i alla fall.

Edit: Någon var visst snabbare än mig. ::) ::) ::)

Som jag nämnde så ser jag inte att en vädurspump riktigt skulle funka för mitt behov. Det är ju ingen liten porlande bäck, utan en å. Men visst, jag ska nog inte förkasta idén riktigt än.

Sen fungerar det bevisligen att få en häverteffekt även om utloppet är högre än inloppet.

von tratt

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 mar-25 kl 10:29 »
Man kan ha anledning att ifrågasätta bevisläget.  ;D
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogssnubben

• Närke
« Svar #8 skrivet: 15 mar-25 kl 10:59 »
Man kan ha anledning att ifrågasätta bevisläget.  ;D

Kan du bevisa att det inte går då? ;)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 15 mar-25 kl 11:06 »
Lite spännande problem.
Men jag tror att du börjat i fel ände.
Vilket system kväver minst för att fungera är riktningen man måste tänka.
Och jobba med undertryck är extremt känsligt, det räcker med en minimal läcka för att det inte ska fungera och felsökningen är hemsk.

Jag skulle hellre fundera på att låta vattnet sköta allt.
Om du har bra fall, flöde och volym i bäcken så kan en tratt och slang fungera.
Det finns en formel, som jag inte kan hitta för att göra beräkningen.
Du kan pumpa med hjälp av vattenkraft, vattenhjul som sitter mot en pump.
Eller som nämns vädurspump som bara sköter sig.

Eller så använder du dig av ellösningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ljunghonung

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 mar-25 kl 11:17 »
Som jag nämnde så ser jag inte att en vädurspump riktigt skulle funka för mitt behov. Det är ju ingen liten porlande bäck, utan en å. Men visst, jag ska nog inte förkasta idén riktigt än.

Sen fungerar det bevisligen att få en häverteffekt även om utloppet är högre än inloppet.

Hur kan du få en hävert-effekt om utloppet ligger högre än inloppet?
Det skulle jag ha nytta av när jag fyller soppa i traktorn.

Vad man ser på filmen du länkar till ser jag som en "evighetsmaskin", om du skalar upp modellen väldigt mycket skulle du kunna skicka tillbaka utloppsvattnet till brunnen och sätta en turbin där emellan och så få ut "gratis" energi. Och det tror jag inte riktigt på om jag skall vara ärlig.
Sedan orkar jag inte lägga min lördag på att räkna på det, men jag tror du behöver tänka om.

Du kanske kan skapa vakuum i din tank på något annat sätt, solcellsdriven vakuumpump som suger upp vattnet, på kvällen har du en full tunna som du sedan tömmer under natten för att sedan starta om när solen går upp, eller vinddriven? Men då är det nog bättre att koppla en pump direkt på drivkällan, typ en vindturbin o en kolvpump.

Skogssnubben

• Närke
« Svar #11 skrivet: 15 mar-25 kl 12:24 »
Hur kan du få en hävert-effekt om utloppet ligger högre än inloppet?
Det skulle jag ha nytta av när jag fyller soppa i traktorn.

Vad man ser på filmen du länkar till ser jag som en "evighetsmaskin", om du skalar upp modellen väldigt mycket skulle du kunna skicka tillbaka utloppsvattnet till brunnen och sätta en turbin där emellan och så få ut "gratis" energi. Och det tror jag inte riktigt på om jag skall vara ärlig.
Sedan orkar jag inte lägga min lördag på att räkna på det, men jag tror du behöver tänka om.

Du kanske kan skapa vakuum i din tank på något annat sätt, solcellsdriven vakuumpump som suger upp vattnet, på kvällen har du en full tunna som du sedan tömmer under natten för att sedan starta om när solen går upp, eller vinddriven? Men då är det nog bättre att koppla en pump direkt på drivkällan, typ en vindturbin o en kolvpump.

Problemet med evighetsmaskiner är att det funkar inte när man vill extrahera energi från det. Det finns ju bara en viss mängd energi, och det verkar ju gå att få en pumpande effekt på olika sätt som drivs av den energi som finns i rörelsen. Men så fort man vill göra nåt annat med den energin tar det stopp. Sätter man en turbin så blir det ett motstånd motsvarande energin den plockar ut. Och då orkar inte vattnet driva.
Men att få ett svagt flöde kanske går.

Men bra input.

Skogssnubben

• Närke
« Svar #12 skrivet: 15 mar-25 kl 12:28 »
Lite spännande problem.
Men jag tror att du börjat i fel ände.
Vilket system kväver minst för att fungera är riktningen man måste tänka.
Och jobba med undertryck är extremt känsligt, det räcker med en minimal läcka för att det inte ska fungera och felsökningen är hemsk.

Jag skulle hellre fundera på att låta vattnet sköta allt.
Om du har bra fall, flöde och volym i bäcken så kan en tratt och slang fungera.
Det finns en formel, som jag inte kan hitta för att göra beräkningen.
Du kan pumpa med hjälp av vattenkraft, vattenhjul som sitter mot en pump.
Eller som nämns vädurspump som bara sköter sig.

Eller så använder du dig av ellösningar.

Det är ju som sagt en å. Så inget fall att tala om. Svagt flöde när det inte regnar mkt. Så jag tror dessvärre inte att det funkar med den sortens lösningar. Kanske en elpump och elverk blir bäst i slutändan. Men det hade varit kul att kunna lösa det utan el.

Ljunghonung

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 mar-25 kl 12:47 »
Problemet med evighetsmaskiner är att det funkar inte när man vill extrahera energi från det. Det finns ju bara en viss mängd energi, och det verkar ju gå att få en pumpande effekt på olika sätt som drivs av den energi som finns i rörelsen. Men så fort man vill göra nåt annat med den energin tar det stopp. Sätter man en turbin så blir det ett motstånd motsvarande energin den plockar ut. Och då orkar inte vattnet driva.
Men att få ett svagt flöde kanske går.

Men bra input.
Hur fungerar häverten med utloppet högre än inloppet?

Det utströmmande vattnet enligt länkad film struntar fullständigt om du kopplar en turbin till det eller inte, så fort det lämnat "vakuumtanken" är det fritt att göra vad det vill, inklusive driva en turbin på väg ner i brunnen igen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 15 mar-25 kl 12:52 »
Fantastiskt vad det produceras lögner på youtube ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser