Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stänga in myskankor??  (läst 1725 gånger)

Balbina

• -
stänga in myskankor??
« skrivet: 09 jun-07 kl 11:25 »
Vi funderade på hur vi skulle kunna stänga in ett gäng med myskankor på ett spciellt område. de flyger ju så vi kommer inte på annat än att först vingklippa dem.
Någon som har bra tips???

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:stänga in myskankor??
« Svar #1 skrivet: 09 jun-07 kl 12:17 »
Mina myskänder går lösa på gården och försvinner ingenstans. De kommer och går under dagen för de vet vart de bor och har sin mat.

Första året vingklippte jag dom för att de skulle lära sig omgivningen. Det är lätt att fösa in dom på kvällen bara man inte stressar dom så de flyger iväg.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

BitterKing

• [DIST]
« Svar #2 skrivet: 09 jun-07 kl 14:03 »
Våra ankor och höns håller sig på gården,, gärna runt dammen. Påfåglarna däremot kan få för sig att dra. Har fått hämta hem dem från grannar en bra bit ifrån vid ett par tillfällen.
Månskens bonde som snöat in på fåglar. Man vill ju bara ha fler och fler.
Bor med Dolvis på en gård med Katter, får, höns, vaktlar, ankor och påfåglar,,,, och så de där jävla fästingarna förstås.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 09 jun-07 kl 15:09 »
Har också haft detta problem. Ankorna stannade hellre i dammen under natten och där blev de offer för räven.
Provade med både el (lågt och tätt sittande trådar) och nät (lågt, men det är det enda som funkar här,på större område.)
Så vad gör man?
Vi vill gärna skaffa ankor igen, men tvekar eftersom vi inte vill ha en upprepning av förra o förrförra gången.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jun-07 kl 16:10 »
Anledningen till att vi vill ha dem instängda är att de köps in för att ta kål på några av alla mördarsniglar som finns i trädgården. Då vill vi ju gärna att de käkar där och inte en bit bort.....

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #5 skrivet: 10 jun-07 kl 12:59 »
jag har vingklippt mina. vi hade en som vi misasde och hon flög runt till grannarna.... oftast så flög hon herm igen, men ibland kunde hon sitta ute på åkern och inte veta var hon var så då var de t bara att hämta henne....... nu flyger det bara någon meter och det tycker vi är lagom.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser