Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getingar i dammsugaren  (läst 1900 gånger)

Kycklingen

Getingar i dammsugaren
« skrivet: 05 jul-24 kl 16:56 »
Jag har dammsugit upp 150-200 getingar som bodde i en vägg vi målar. Jag tyckte det var en bra lösning tills nu. Jag vet inte vad jag ska göra med dammsugaren, jag vill gärna släppa ut dem men inte så de kommer tillbaks. Så några frågor:
Hur länge kan de leva i en dammsugarpåse?
Hur långs måste man åka för att de inte ska hitta hem?
Andraförslag?
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

Berberis

• Närke
SV: Getingar i dammsugaren
« Svar #1 skrivet: 05 jul-24 kl 17:06 »
Getingarna dör ganska fort. Låt dem vara kvar i dammsugaren ett tag och gör dig sedan av med hela påsen.

Kycklingen

« Svar #2 skrivet: 05 jul-24 kl 17:10 »
Getingarna dör ganska fort. Låt dem vara kvar i dammsugaren ett tag och gör dig sedan av med hela påsen.

Oj då... hur länge överlever de tror du? Det var en ny påse utan annat skräp.
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #3 skrivet: 05 jul-24 kl 17:16 »
 Elda påsen.
 Har bekämpat stackmyror innomhus med damsugaren. Dock damsugare utan påse. När dagens sug var avklarad eldade jag det jag fångat.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 05 jul-24 kl 21:34 »
Det är bra om den dammsugare man använder för att fånga getingar har en gummiflärp som backventil där slang/rör är ansluten, annars kan getingarna hitta ut genom slangen om man inte pluggar igen den.  För länge sen använde jag en gammal (gissningsvis 60-tal eller tidigt 70-tal) Philips skaftdammsugare för sådana ändamål, den hade en bra backventil.  Tror aldrig jag hittade några levande getingar i påsen sen den hade legat över natten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 jul-24 kl 10:49 »
Jag har använt mig av dammsugare många gånger till getingar, och det enklaste är som sagt att låta dem dö ifred i påsen/behållaren. Det har hänt att någon kryper ut när man tar ett mindre antal inne och inte gör något mer med fångsten. När man tar en större mängd eller ett bo så kan det ju vara smart att sätta en tuss i röret.

Tänk på att de luktar rätt illa efter ett par dagar, och den lukten drar till sig fler, och sätter sig i dammsugaren. Verkstadsdammsugaren luktade rätt illa ett år när det var getinginvasion här. Så glöm inte dammsugaren med påsen i...

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 3 användare
sayerbýr, Nataks, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser