Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Begagnade honungsburkar.  (läst 11613 gånger)

Tiomilaskogen

• Dalarna
SV: Begagnade honungsburkar.
« Svar #40 skrivet: 10 jul-24 kl 17:57 »
Jag brukar utgå från att folk är hyfsat ärliga och anser för övrigt att allt för lite produkter återanvänds.
Har till och med börjat köpa lakan i färger som jag vill ha i framtida trasmattor.
Det går ju att låta kunderna välja om de vill ha fabriksny burk eller chansar med en begagnad som är lite billigare.
Återkommande kunder kan ju beställa "påtår" i egna emballage.
Burkar som innehållit ättiksinläggningar brukar lukta hur man än diskar så de passar bäst att återgå till gurkans eller rödbetans kretslopp.
Vi handlar ju som aldrig förr på loppisar och auktioner. Ligger till och med på hotell i lakan som någon annan fisit i.
Jag vill köpa i en återvunnen burk. Om de som fick sillahonung och överlevde så de kunde berätta om det så är nog hälsoriskerna minimala.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #41 skrivet: 10 jul-24 kl 18:06 »
Jag brukar utgå från att folk är hyfsat ärliga och anser för övrigt att allt för lite produkter återanvänds.
Har till och med börjat köpa lakan i färger som jag vill ha i framtida trasmattor.
Det går ju att låta kunderna välja om de vill ha fabriksny burk eller chansar med en begagnad som är lite billigare.
Återkommande kunder kan ju beställa "påtår" i egna emballage.
Burkar som innehållit ättiksinläggningar brukar lukta hur man än diskar så de passar bäst att återgå till gurkans eller rödbetans kretslopp.
Vi handlar ju som aldrig förr på loppisar och auktioner. Ligger till och med på hotell i lakan som någon annan fisit i.
Jag vill köpa i en återvunnen burk. Om de som fick sillahonung och överlevde så de kunde berätta om det så är nog hälsoriskerna minimala.

Folk är bara ärliga om det gynnar dom.
Det är sedan gammalt.
Och enklast att ha som devis.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ThomasS

• Västerbotten
« Svar #42 skrivet: 10 jul-24 kl 21:24 »
Självklart så är det att lukta i burken som ska diskas och steriliseras innan det ens är värt att lägga tid på återvinning.

Tar emot lite udda burkar som har innehållit honung som dessutom har etikett kvar och dessa kan återvinnas om mina nya lock passar.
Min lilla kundkrets som tar med de gamla burkarna är nog inte många så jag kan fylla min bryggryta ens.

Gillar pantsystem och glasåtervinning så varför inte göra det själv?

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #43 skrivet: 11 jul-24 kl 06:09 »
Gillar pantsystem och glasåtervinning så varför inte göra det själv?

Därför att när det kommer till honung så är det inte tillåtet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #44 skrivet: 11 jul-24 kl 08:35 »
Lagstiftningen är i ständig förändring. Det som var förbjudet i går är tillåtet i dag och vise versa.
Dagen då vi anses ha förbrukat vår årsandel av jordens resurser infaller tidigare för varje år.
Vi måste ha andra lösningar på vår konsumtion än att bara tillverka mera och köpa nytt hela tiden.
Det måste finnas en orsak till honungsburksrestriktionerna. Vad är problemet som utlöst lagstiftningen om det nu finns någon lag.
Hittade inget på livsmedelsverkets hemsida.

Skogsvilde

• -
« Svar #45 skrivet: 11 jul-24 kl 12:32 »
Lagstiftningen är i ständig förändring. Det som var förbjudet i går är tillåtet i dag och vise versa.
Dagen då vi anses ha förbrukat vår årsandel av jordens resurser infaller tidigare för varje år.
Vi måste ha andra lösningar på vår konsumtion än att bara tillverka mera och köpa nytt hela tiden.
Det måste finnas en orsak till honungsburksrestriktionerna. Vad är problemet som utlöst lagstiftningen om det nu finns någon lag.
Hittade inget på livsmedelsverkets hemsida.

Det finns ett par anledningar.
Honung är en levande mat pga mjölksyrebakterier.
Dom dör när det finns diskmedels rester.
Diskas det inte noggrant nog så finns det risk för smittspridning.
Smak från annat kan dyka upp i honungen.
Livsmedelssäkerhet.
Man kan inte garantera säkerheten när man diskar i ej godkända anläggningar och då kan man inte heller använda tillräckligt starka diskmedel.

Jag tycker det är helt ok att folk fuskar och vill tjäna en extra krona på att riskera folks hälsa...
Som dessutom betalar för det...  😂

.

Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #46 skrivet: 11 jul-24 kl 13:32 »
Honung har under lång tid hanterats under primitiva förhållanden. Hur överlevde dom människorna?
Våra diskmedel och diskanläggningar är nymodigheter i honungens historia. Glasburkar likaså.
När Grumme ville gå ifrån plastflaskor till att använda vätskekartong för såpan gick larmet.
Förpackningen kunde förväxlas med dem för juice och måste omedelbart förbjudas innan nån hann slurpa i sig ett glas såpa till frukosten.

Skogsvilde

• -
« Svar #47 skrivet: 11 jul-24 kl 15:09 »
Honung har under lång tid hanterats under primitiva förhållanden. Hur överlevde dom människorna?
Våra diskmedel och diskanläggningar är nymodigheter i honungens historia. Glasburkar likaså.
När Grumme ville gå ifrån plastflaskor till att använda vätskekartong för såpan gick larmet.
Förpackningen kunde förväxlas med dem för juice och måste omedelbart förbjudas innan nån hann slurpa i sig ett glas såpa till frukosten.

Det har hela tiden varit en utveckling och nya insikter om vad som är bra och säkert.
Du håller säkerligen med att de säkerhetsregler som gällde när man tillverkade A Forden inte är tillämpliga i dag?
Eller.
Och ja... Det är himla irriterande att man hela tiden måste tänka på säkerhet, men det är bara att inse att folk är okunniga och svåra att få att förstå.
Och därför, är tydligare regler och regleringar en nödvändighet.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #48 skrivet: 11 jul-24 kl 17:19 »
Du har helt rätt. Folk är okunniga och tröga. Blir bara värre. Tror att sunt bondförnuft var vanligare på A-Fordens tid.
Har nyss hämtat ut turister som hamnat med bilen i en kohage och blivit omringade av busiga ungdjur.
Skyltar och grindar räckte inte för att få stopp på dem. GPS sa att de skulle åka. Är det det som kallas konstgjord intelligens?
Hur kan en privat knappt körbar traktorväg bli uppgraderad till allmän bilväg. Har AI gjort en flygbildstolkning som gått snett.
Kanske jag kan få hyra en bikupa med extremt griniga innevånare och ställa bredvid grinden.

Skogsvilde

• -
« Svar #49 skrivet: 11 jul-24 kl 17:21 »
Du har helt rätt. Folk är okunniga och tröga. Blir bara värre. Tror att sunt bondförnuft var vanligare på A-Fordens tid.
Har nyss hämtat ut turister som hamnat med bilen i en kohage och blivit omringade av busiga ungdjur.
Skyltar och grindar räckte inte för att få stopp på dem. GPS sa att de skulle åka. Är det det som kallas konstgjord intelligens?
Hur kan en privat knappt körbar traktorväg bli uppgraderad till allmän bilväg. Har AI gjort en flygbildstolkning som gått snett.
Kanske jag kan få hyra en bikupa med extremt griniga innevånare och ställa bredvid grinden.

Är det bättre att korkat folk får ta konsekvenserna?
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #50 skrivet: 11 jul-24 kl 18:49 »

Är detta inlägg ett försök till ämnesflykt för att det är påfrestande att följa lagen kring förpackning av honung?

När tråden i och med det har spårat ur nu, så kan jag varmt rekommendera boken "omgiven av idioter"

Alla andra har uppenbarligen fel här, myndigheter, politiker, tjänstemän  och vi som sysslar med livsmedel.

Jag tolkar trådens många märkliga inlägg som försök att rättfärdiga att slira på reglerna kring förpackningar för honung.

Svaret till frågeställaren är och förblir nej, det är inte tillåtet med något annat än fabriksnytt förpackningsmaterial. Punkt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #51 skrivet: 12 jul-24 kl 08:54 »
Jag vill veta vad som föranleder att lagen tillkommit (om det nu är en regel och inte bara en rekommendation). Jag vill läsa själv och inte lita på hörsägen.
Har någon blivit sjuk. Är det ett EU-direktiv som övertolkats och ingen kan komma med en vettig förklaring.
Jag vill kunna bilda mig en egen uppfattning utifrån fakta. Jag ser inga länkar till någon lagtext och såg heller inget om några burka på Livsmedelsverkets hemsida.
"Det är tillsagt" brukar självutnämnda "mellanchefer" säga. Sen visar det sig att de tagit sig för att införa egna regler.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #52 skrivet: 12 jul-24 kl 09:40 »
Till att börja med: Är det överhuvudtaget en lag som riksdagen har beslutat om, eller är det t ex frågan om en förordning eller föreskrift, som då är utfärdad av en myndighet?  Om det är en lag, så finns förarbetena tillgängliga i form av propositioner eller motioner till riksdagen, som är offentliga och ligger fritt tillgängliga på nätet.

Skogsvilde

• -
« Svar #53 skrivet: 12 jul-24 kl 10:10 »
Jag vill veta vad som föranleder att lagen tillkommit (om det nu är en regel och inte bara en rekommendation). Jag vill läsa själv och inte lita på hörsägen.
Har någon blivit sjuk. Är det ett EU-direktiv som övertolkats och ingen kan komma med en vettig förklaring.
Jag vill kunna bilda mig en egen uppfattning utifrån fakta. Jag ser inga länkar till någon lagtext och såg heller inget om några burka på Livsmedelsverkets hemsida.
"Det är tillsagt" brukar självutnämnda "mellanchefer" säga. Sen visar det sig att de tagit sig för att införa egna regler.
Man måste skilja på självhushållning och försäljng.
Ska du äta honungen själv så bryr sig lagstiftaren sig.
Dvs det faller under eget ansvar.
Kommer du till en biodlare och har med dig egna burkar så kan denne fylla dessa och ge dig dom till ska om denne har möjlighet till det.
Nen ska burken med innehåll säljas så ska det diskas och förvaras enligt industriella metoder.
Och där blir det problem.
Står att läsa om på allt om biodling.
Finns en bok "bin till nytta och nöje" ISBN: 9789163781278,
Där jag vill minnas att källhänvisning till lagstiftning finns.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #54 skrivet: 12 jul-24 kl 11:39 »
Honung som har främmande lukt/smak (sill), börjat jäsa eller har jäst samt överhettas säljs som bagerihonung.
Viltkött får man sälja till både privatpersoner och livsmedelsindustri i stora mängder. 25 storvilt och 10 000 småvilt. Behövs inte besiktigas.
Räcker med urtagning. Päls och fjädrar ska vara kvar.
Tror absolut att det finns undantag för burkarna annars blir det som ordspråket säger att myggen silas och elefanten sväljs.
Väntar på hänvisning till var jag själv kan läsa den lag som Thomas påstår finns.

Skogsvilde

• -
« Svar #55 skrivet: 12 jul-24 kl 16:13 »
Honung som har främmande lukt/smak (sill), börjat jäsa eller har jäst samt överhettas säljs som bagerihonung.
Viltkött får man sälja till både privatpersoner och livsmedelsindustri i stora mängder. 25 storvilt och 10 000 småvilt. Behövs inte besiktigas.
Räcker med urtagning. Päls och fjädrar ska vara kvar.
Tror absolut att det finns undantag för burkarna annars blir det som ordspråket säger att myggen silas och elefanten sväljs.
Väntar på hänvisning till var jag själv kan läsa den lag som Thomas påstår finns.

Visst säljs det som bagerihonung.
Av den enkla anledningen att i bageriet kommer den att hettas upp tillräckligt för att allt oknytt ska dö/försvinna.
Det gör man inte hemmavid när man vill ha honung på mackan..
Förövrigt så finns det från i år ett nytt regelverk som styr upp hur viltkött får säljas och hanteras.
Det är faktiskt en hel del regler kring den hanteringen också.. Yess
Så det räcker inte bara där heller...

Förövrigt har du fått hänvisningar.. 
Okej, inte pekat med hela armen.
Du går helt enkelt om du sysslar med något se till att kunna de regler som gäller för verksamheten i fråga.
Reglerna är så lurigt skrivna att det är utövarens skyldighet att informera sig om vad som gäller för verksamheten.
Så okunnighetskortet eller feltolkningskortet är värdelöst. ;D

Men inte nödvändigtvis.

addebadde

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 12 jul-24 kl 18:21 »
https://www.biodlarna.se/app/uploads/2023/11/231005_Branschriktlinjer_honungshantering.pdf

kap 5.10

Jag tolkar detta som att lagstiftningen enbart säger att producentansvaret är stort. Livsmedelsverket, kommun och länsstyrelser har ett kontrollansvar och branschen har ett uppdrag att ta fram riktlinjer. Rimligen följer man riktlinjerna, de får man förutsätta är framtagna av folk med kompetens i ämnet. Men man kan inte tolka riktlinjerna som en lag, däremot är det något kontrollinstanserna har att luta sig emot.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #57 skrivet: 12 jul-24 kl 19:12 »
Tack för god information från addebadde. Rekommenderar att övriga som deltagit i debatten tar sig tid att läsa dokumentet.
Ingenstans går att finna lagkrav på nya burkar.
Enda kravet är att man använder sånt som är godkänt för livsmedel.
Man får också välja alternativa arbetssätt i förhållande till branschens riktlinjer om målet uppnås.
Åter har det sunda förnuftet segrat.

Skogsvilde

• -
« Svar #58 skrivet: 12 jul-24 kl 19:32 »
Tack för god information från addebadde. Rekommenderar att övriga som deltagit i debatten tar sig tid att läsa dokumentet.
Ingenstans går att finna lagkrav på nya burkar.
Enda kravet är att man använder sånt som är godkänt för livsmedel.
Man får också välja alternativa arbetssätt i förhållande till branschens riktlinjer om målet uppnås.
Åter har det sunda förnuftet segrat.

Problemet är att uppnå till de krav som ställs på renhet i returburken.
Och ha ett acceptabelt sätt att kontrollera det.

Men inte nödvändigtvis.

ThomasS

• Västerbotten
« Svar #59 skrivet: 12 jul-24 kl 23:31 »
Problemet är att uppnå till de krav som ställs på renhet i returburken.
Och ha ett acceptabelt sätt att kontrollera det.
Något som har saknats är att presentera hur de nyinköpta glasburkarna har rengjorts samt de lock som ska sättas på hur dessa har hanterats.
« Senast ändrad: 12 jul-24 kl 23:47 av ThomasS »

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser