Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Begagnade honungsburkar.  (läst 11304 gånger)

ThomasS

• Västerbotten
SV: Begagnade honungsburkar.
« Svar #20 skrivet: 05 jul-24 kl 22:21 »
Om du bryter mot de regler som finns är det betydligt lättare att öka regelbördan.
Så det du bör göra om du inte håller med är att börja jobba för regellättnader.
Bli politiker istället för att vara en brottsling... 
Hmmm. Bli legal brottsling..  ;D

Först och främst är det någon politiker som satt och tyckte att det ska vara nya burkar till honung men gärna begagnade lock LOL!?
Denna politiker har fått någon ide  om något som denne inte begriper.

Tror att jag diskar burkar illegalt samt locken och det ska bli intressant att se vad straffet blir.
När jag får till garanterat bättre sanerade burkar och lock än fabriken.
« Senast ändrad: 05 jul-24 kl 22:42 av ThomasS »

von tratt

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 05 jul-24 kl 22:47 »
Det är ett antal år sedan det blev totalt förbjudet här med begagnat förpackningsmaterial....

[somliga ölflaskor återanvänds]

Så det går uppenbarligen att använda begagnade förpackningar till livsmedel. Det skulle vara intressant att se om det inte gick att ordna ett retursystem för glasburkar, inklusive för honung. Man fick ta fram en handfull väl valda standardiserade modeller förstås.

Ni honungssäljare, hur går det till; sprids era burkar över landet eller är det en mer regional marknad? Systemen behöver inte till varje pris vara rikstäckande.

(Jag är som synes inte intresserad av biodlarna specifikt, men jag blev nyfiken på dagens och morgondagens system.)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #22 skrivet: 06 jul-24 kl 03:25 »
Brukar återlämna Mariestads folkölsflaskor på 1/2 liter senast idag, fick 90 öre för varje flaska jag återlämnade.
Vad jag sett så tidigare var en del av dessa begagnade och diskade, de två jag har i kylen är ny friska flaskor.
Att ha pant på flaskor som krossas efter pantning tycker jag är en aning materialförstöring.
Något som inte stämmer enligt mig.

Det funkar av fler anledningar.
En är att man har en diskprocess som anses vara garanterat säker.
Lite som att småhandlare får inte lov att tvätta äggen dom kränger, men fullfjjättrsde stornasare har eget tvätteri/packeri som besiktigas och godkänts.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 06 jul-24 kl 07:23 »
Först och främst är det någon politiker som satt och tyckte att det ska vara nya burkar till honung men gärna begagnade lock LOL!?

Gärna begagnade lock??? Var får du allt ifrån? Honung får endast säljas i fabriksnytt förpackningsmaterial PUNKT
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 06 jul-24 kl 14:41 »
EU kommer med lagar skrivna med mycket "luft" i formuleringarna. När de sen hamnar hos svenska (sysslolösa?) byråkrater så plockar de snabbt ner det hela till en massa detaljstyrningar som inte alls var så tänkt.
Blir sen någon förbannad så skylls det omedelbart på att det är en EU-lag. Byråkraterna vet nämligen att de som drabbats inte har tid att syna korten och ta reda på sanningen. De har häcken full med verkligheten.
Undrar om det blir bättre eller sämre när byråkraterna ersätts med AI.
Jag har sagt det tidigare och säger det igen: lagar är för idioter - vi andra använder sunt förnuft. Har man kunskaperna som krävs för att få något sterilt så bör det räcka.
Vad är det för övrigt som säger att det är just burkarna som kan kontaminera honungen. Det kan väl ha hänt tidigare i processen.

Thomas_

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 06 jul-24 kl 15:07 »
Jag har sagt det tidigare och säger det igen: lagar är för idioter - vi andra använder sunt förnuft. Har man kunskaperna som krävs för att få något sterilt så bör det räcka.

Bara så jag hänger med: menar du nu att lagbrott skulle vara ok, och att diskutera varför det vore ok på detta forum?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 06 jul-24 kl 16:25 »
Vad är ett lagbrott? Är det EU-lagen som fel- eller övertolkas av klåfingriga tjänstemän som ibland tar till dubbla hängslen och livremmar för att de inte förstått vad de ska lagstifta om.
När en medborgare får hjälp av någon journalist att undersöka hur det står till med paragraferna så händer det inte sällan att myndigheterna får backa.
Avseende honungsburkar som diskuteras så tvivlar jag på att kravet på fabriksnytt övertrumfar sterila burkar om nu någon skulle orka reda ut frågan.
Grundkravet är väl livsmedelssäkerhet. Hela och rena glasburkar som steriliseras före användning är knappast ett lagbrott att använda.
Här i byn handlas och hanteras känsliga livsmedel hej vilt under bygdens hemvändardagar.
Med kommunens hälsovårdsinspektörers godkännande och utan att någon tagit skada av annat än överkonsumtion av medhaft dricka från Systembolagets fabriksnya buteljer.

Skogsvilde

• -
« Svar #27 skrivet: 06 jul-24 kl 17:48 »
Vad är ett lagbrott? Är det EU-lagen som fel- eller övertolkas av klåfingriga tjänstemän som ibland tar till dubbla hängslen och livremmar för att de inte förstått vad de ska lagstifta om.
När en medborgare får hjälp av någon journalist att undersöka hur det står till med paragraferna så händer det inte sällan att myndigheterna får backa.
Avseende honungsburkar som diskuteras så tvivlar jag på att kravet på fabriksnytt övertrumfar sterila burkar om nu någon skulle orka reda ut frågan.
Grundkravet är väl livsmedelssäkerhet. Hela och rena glasburkar som steriliseras före användning är knappast ett lagbrott att använda.
Här i byn handlas och hanteras känsliga livsmedel hej vilt under bygdens hemvändardagar.
Med kommunens hälsovårdsinspektörers godkännande och utan att någon tagit skada av annat än överkonsumtion av medhaft dricka från Systembolagets fabriksnya buteljer.

Lagen övertrumfar allt så länge det inte finns undantags regler.
Bara att tugga och svälja eller ta den när du träffar fel myndighetsperson.
Men inte nödvändigtvis.

ThomasS

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 06 jul-24 kl 18:32 »
Läste igenom Bitidning 7/8 och sidan som är gul och har rubriken "Honungsframställning".

Enligt den sidan så räcker det inte att maskindiska burkarna enligt branchriktlinjerna.
Så då är mitt tänkta sätt godkänt enligt riktlinjerna.
Riktlinjer är något som man kan förhålla sig till dessutom.

Vetfan var jag fått EU regler ifrån?

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 06 jul-24 kl 21:17 »
Det krävs enligt Livsmedelsverket att man levererar stora mängder honung innan man hamnar under myndigheternas lupp
Över 500 kg innan man behöver registrera sig hos Länsstyrelsen som primärproducent av livsmedel och en årsvolym under 1000 kg (1 ton) räknas som "små mängder" och är undantagna det mesta av regelverket.
Jag misstänker utan att ha läst Bitidningen att informationen vänder sig till riktigt stora biodlare och inte på hobbynivå.
Ett halvt ton honung är väl rätt så många burkar och kräver många bikupor. Då funderar man knappast på att diska begagnade burkar.

ThomasS

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 06 jul-24 kl 21:24 »
Där har du en bra åsikt.

Den lilla biodling jag håller på med och att folk frivilligt vill återvinna burkarna är nog något som faller under radarn.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 06 jul-24 kl 21:48 »
Du får väl märka upp burkarna så alla får tillbaka "sin" burk.
Tycker att myndigheterna ska lägga sin energi på att få stopp på den sockerutspädda sk honungen som importeras.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 07 jul-24 kl 11:03 »
När det gäller honung och honungsburkar tror jag risken för att det skall gå fel då man använder begagnade burkar. Biodlare är väl vana vid renhet och skulle väl inte hälla sin värdefulla honung i en odiskad burk med okänd historia hittad på en återvinningsplats?

Men om man tittar på vad som ibland förvaras i livsmedelsburkar så kan man förstå att vissa lagstiftare reagerar.

Thomas_

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 08 jul-24 kl 17:41 »
När det gäller honung och honungsburkar tror jag risken för att det skall gå fel då man använder begagnade burkar. Biodlare är väl vana vid renhet och skulle väl inte hälla sin värdefulla honung i en odiskad burk med okänd historia hittad på en återvinningsplats?

Men om man tittar på vad som ibland förvaras i livsmedelsburkar så kan man förstå att vissa lagstiftare reagerar.

Förr om åren då begagnade burkar användes av hobbybiodlare så talade man i honungsbedömningssammanhang i SBR om sillahonung, gurkhonung och rödbetshonung. Glasburkar av samma storlek används som bekant till en lång rad livsmedel. Diska en sillburk och tappa honung i den så får ni se....

Skogsvilde

• -
« Svar #34 skrivet: 08 jul-24 kl 18:08 »
Förr om åren då begagnade burkar användes av hobbybiodlare så talade man i honungsbedömningssammanhang i SBR om sillahonung, gurkhonung och rödbetshonung. Glasburkar av samma storlek används som bekant till en lång rad livsmedel. Diska en sillburk och tappa honung i den så får ni se....
Yess Yess Yess Yess Yess Yess ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 09 jul-24 kl 00:13 »
Det är klart, man behöver ju inte kunna diska för att man klarar att sköta bin.

Här skulle inte diskningen vara problemet. Betydligt mera jobb att lära sig om ett helt ovant djurslag. Risken verkar också finnas att man blir biten och får en hobby som sväller ut, för det är ett intressant djur.

Skogsvilde

• -
« Svar #36 skrivet: 09 jul-24 kl 08:16 »
Det är klart, man behöver ju inte kunna diska för att man klarar att sköta bin.

Här skulle inte diskningen vara problemet. Betydligt mera jobb att lära sig om ett helt ovant djurslag. Risken verkar också finnas att man blir biten och får en hobby som sväller ut, för det är ett intressant djur.

Det kan vara förvånansvärt svårt att diska.
Ett stort problem är faktiskt diskmedlet i sig.
Det får inte ens finnas kvar det minsta lilla spår av det i burken om man inte vill riskera att döda alla de bakterier som faktiskt håller ordning på konserveringen.
Sett problemet ganska ofta i mjölksyrningar där hela processen sker i burken.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 09 jul-24 kl 10:52 »
Om man har problem trots vanlig alkalisk disk med extra sköljning så kan man därefter diska i syra. När det gäller livsmedel så skulle jag välja ättiksyra.

Diskmedel kan som sagt vara luriga, men det finns väl special anpassat till honungsindustrin? Tänker som de som finns till mjölkindustrin. Det vore ju besvärligt om varenda mjölkbonde skulle behöva klura ut problemen själv. Och det är ju inte bara burkar som kommer i kontakt med honungen.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 10 jul-24 kl 08:44 »
Jag trodde att det handlade om att återanvända burkar som det redan varit honung i.

Thomas_

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 10 jul-24 kl 13:56 »
Jag trodde att det handlade om att återanvända burkar som det redan varit honung i.

Hur skulle du som livsmedelsproducent kunna få garantier från kunderna om vad burken innehållit??

Nej, det är inte tillåtet i vårt vackert avlånga land att återanvända honungsburkar, oavsett volymer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
Anders Flix, fjala

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser