Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvning 23 dagar  (läst 2795 gånger)

Anna 123

• Bohuslän
Ruvning 23 dagar
« skrivet: 22 jun-24 kl 22:57 »
Hej ,
Nu har min höna ruvat i 23 dagar men inga kycklingar . Kanske är det en steril tupp där avelsäggen kommer ifrån, eller ngt annat som blivit tokigt. Hon har legat i lugn och ro och ingen har stört henne . Hon har haft egen liten avdelning senaste  dagarna.
Om det nu inte blir några,  kan man skaffa små maskinkläckta och ge henne några kycklingar ? Eller brukar ruvhönan inte ta emot dem?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Ruvning 23 dagar
« Svar #1 skrivet: 22 jun-24 kl 23:50 »
Ge henne några dagar till.

Tror det är svårt att lura henne att ta pigga kycklingar, men vi har inte prövat, så jag vet inte. Hänger nog på hönan, en del hondjur tar alla ungar de kommer åt, medan andra ratar sina egna.

Anna 123

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 23 jun-24 kl 09:11 »
Så det finns hopp ännu ett par dagar ?
Den här hönan är en riktig ilsken en när hon har små. Skyddar dem verkligen med näbb och klor :)

Vore dock hemskt om vi skulle ge henne andras kycklingar och hon ratar dem. Ville utöka vår lilla flock och har hört så hemska historier om att de höns som finns tar ihjäl nykomlingar. ( om jag skulle köpa lite äldre hönor )

Tack snälla för svar! Nu hoppas jag ett par dagar till !

Anna 123

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 26 jun-24 kl 09:24 »
Dag 27 idag så idag får vi plocka bort äggen.  Så trist framför allt för hönan som legat så länge. Försökt hitta nykläckta kycklingar i närheten men verkar svårt. Tror hon skulle ta emot dem. Tänkte det var ett bra sätt att föryngra gruppen lite och vi behövde några hönor till.  Förstår verkligen inte hur alla 7 ägg kunde vara obefruktade.  Eller så kanske nåt annat var fel . Äggen var från flera olika hönor.
Hur hjälper jag nu den här trötta hönan att få tillbaka sina krafter och glömma att hon vill ha kycklingar?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jun-24 kl 21:10 »
Otur.

Är det samma tupp, så kanske han är kass.

Ja, hönor kan vara envisa, men lite god mat och att du tar äggen får henne förmodligen på andra tankar.

Anna 123

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 27 jun-24 kl 10:21 »
Tack snälla för svar !
Äggen är borta nu. Alla utom ett var befruktat så tuppen är i sin ordning, men kycklingarna har alltså dött. Så trist. Man undrar varför.. Hönan har gjort små utflykter och sandbadat en bra stund. Fått lite extra god mat. Så hoppas hon snart kommer på andra tankar .

Tack igen, betyder så mkt att få råd från er!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 jun-24 kl 16:24 »
Skönt att tuppen var ok, men mystiskt att ruvningen gick fel då. När våra hönor skött jobbet tror jag inte det gått fel (kanske en gång, men jag minns inte riktigt allt höns-skötarna sysslar med här...). Med maskinkläck kan det oftare bli något fel som jag försöker lista ut varför. Oftast gissar jag på temp och för täta ägg, men det skall inte vara fallet när hönan sköter det själv.

Lycka till i fortsättningen, och hoppas någon av de mer erfarna hönshållarna på forumet kan ge något tips.

Efwa

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 28 jun-24 kl 08:36 »
Skönt att tuppen var ok, men mystiskt att ruvningen gick fel då. När våra hönor skött jobbet tror jag inte det gått fel (kanske en gång, men jag minns inte riktigt allt höns-skötarna sysslar med här...). Med maskinkläck kan det oftare bli något fel som jag försöker lista ut varför. Oftast gissar jag på temp och för täta ägg, men det skall inte vara fallet när hönan sköter det själv.

Lycka till i fortsättningen, och hoppas någon av de mer erfarna hönshållarna på forumet kan ge något tips.

För oss är det tvärtom. När hönorna tar hand om ruvningen blir det ca 50% eller mindre i kläckning medan kläckmaskinen fixar en procent på 90 eller mer, även med postfraktade ägg.

Anna 123

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 28 jun-24 kl 12:45 »
Efwa, vet du vad det kan finnas för anledningar till att kycklingar dör i äggen ? Någon sa att hon kanske är för gammal att ruva , hon är fyra år och det har funkat så bra tidigare.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 28 jun-24 kl 21:03 »
För oss är det tvärtom. När hönorna tar hand om ruvningen blir det ca 50% eller mindre i kläckning medan kläckmaskinen fixar en procent på 90 eller mer, även med postfraktade ägg.

Vi kanske har haft väldigt duktiga hönor, och inte så bra kläckmaskin. Maskinen är i och för sig av ofta rekommenderat märke, men den är inte jämn i temperaturen, så den borde ersättas med en hembyggd.

Något som jag kan tänka mig har hänt hos Anna är att hönan haft feber några dagar, för det borde kunna ställa till det rejält. Här knäcker höns-tjejerna äggen när ett kläck går fel så de ser när i utvecklingen det tog stopp. Det kan ge ledtrådar. Har t ex alla dött samtidigt, tidigt i kläcket eller sent.

Anna 123

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 28 jun-24 kl 21:27 »
Hej igen,
Jo jag gjorde det ...kan tänka mig att det skett nångång på mitten . Kycklingar men inte färdiga.  Andra hönor hade värpt ägg  i henens rede och kanske snodde de redet av henne när hon var ute och så blev äggen kalla?
Så trist... Hon fick en egen bur de sista dagarna . Nästa gång kanske jag får ge henne en egen avdelning direkt ?

Tack för fina råd om att hjälpa hönan komma på andra tankar , ikväll sitter hon på pinnen igen och hon har inte letat efter sina ägg idag :)

Efwa

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 01 jul-24 kl 10:10 »
Vi kanske har haft väldigt duktiga hönor, och inte så bra kläckmaskin. Maskinen är i och för sig av ofta rekommenderat märke, men den är inte jämn i temperaturen, så den borde ersättas med en hembyggd.

Jag upplever de små, oavsett märke som dåliga kläckprocent. Jag har 3 stycken av olika, erkända och bra märken.
De som varit exceptionellt bra är de som ser ut som kylskåp och tar ca 100 ägg eller mer. De håller temperatur och fukt bra och där får jag mycket bra kläckprocent. Nära 100 % på de befruktade.

Efwa

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 01 jul-24 kl 10:36 »
Efwa, vet du vad det kan finnas för anledningar till att kycklingar dör i äggen ? Någon sa att hon kanske är för gammal att ruva , hon är fyra år och det har funkat så bra tidigare.

Ingen aning faktiskt. Det verkar vara oavsett ålder och ras så får jag dålig procent. De är däremot fantastiska mammor efter, så där har jag inget att klaga på.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 02 jul-24 kl 00:34 »
Jag upplever de små, oavsett märke som dåliga kläckprocent. Jag har 3 stycken av olika, erkända och bra märken.
De som varit exceptionellt bra är de som ser ut som kylskåp och tar ca 100 ägg eller mer. De håller temperatur och fukt bra och där får jag mycket bra kläckprocent. Nära 100 % på de befruktade.

Det är så jag tänker också, fast jag inte fixat det än. Tack för bra info.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1193 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser