Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Är det rätt eller fel att befria kaniner?

a det är rätt!
1 (2.3%)
ej det är fel!
42 (95.5%)
anske
1 (2.3%)
et ej
0 (0%)

Antal personer som röstat: 36

Författare Ämne:  Aktivister dömda för kaninbefriande  (läst 7224 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Aktivister dömda för kaninbefriande
« skrivet: 08 jun-07 kl 07:11 »
Tre aktivister dömdes på Torsdagen för befriande av kaniner från en gård i Vassunda.

http://www.aftonbladet.se/vss/uppsala/story/0,2789,1088935,00.html
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Aktivister dömda för kaninbefriande
« Svar #1 skrivet: 08 jun-07 kl 08:06 »
Inte mer än rätt!

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-07 kl 08:55 »
Usch, att dom inte fattar vad dom ställer till med...Inte många av dom kaninerna som överlever i det fria!  :-\ Och så kallar dom sig djurvänner! Undrar hur dom tänker, hur dom kan kräva respekt när dom inte själva kan respektera andra människors val???

/Dandelia

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 08 jun-07 kl 09:05 »
Ja man undrar hur de tänker  ???  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 jun-07 kl 09:08 »
Ja det är en sammling j...vl idioter i plastskor............fångar flugor som surrar mot fönstret och sedan släpper ut dom,och tror dom är djurvänner.Att släppa ut minkar i naturen är det värsta, dom som överlever ställer till med så stor skada i naturen att dom kan utrota vissa djurbestånd.Att deras argument är lika idiotiskt............det spelar ingen roll för minken,den dör ju i båda fallen,jo visst men hur.
                              Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 08 jun-07 kl 09:12 »
Att deras argument är lika idiotiskt............det spelar ingen roll för minken,den dör ju i båda fallen,jo visst men hur.
                              Körven

Hur tänker man då??? Varför är de då större djurvänner än vi andra om de vet från början att huvuddelen av befriade djur kommer att dö ??? Då är ju inte skillnade stor mellan mig som köttproducent som vet att vissa djur kommer att dö och bli mat än aktivisternas val av "död genom självsorti" ???  

Jag menar mina djur avlider smärtfritt utan stress medans deras utsläppta minkar stressas ihjäl,slits i stycken av varandra eller andra rovdjur, drunknar,fryser/svälter ihjäl osv....logiskt? Inte det minsta!  >:(

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jun-07 kl 09:20 »
Idén är, har jag tyckt mig förstå, att det är så viktigt att inga djur hålls i fångenskap att alla andra hänsyn är sekundära. Det spelar alltså ingen roll hur det går för djuren.

En variant på "operationen lyckades men patienten är död".

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 08 jun-07 kl 10:53 »
Det finns ju djurvänner som är verkliga djurvänner,jag har en gammal suparkommpis,tyvärr så har han förfallit till helnyktert levene.Han köper hellre mat till rådjuren och fåglarna än till sig själv,har även tagit lån för att köpa mat till dom vilda djuren.

Körven

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 08 jun-07 kl 11:09 »
Jag har tolkat det att det handlar om djurens rätt att leva (eller dö) utan människans inblandning alls. Dom befrias till friheten från oss och inte ett liv i frihet. Som ju skulle vara just så naivt som de flesta tycker här nu. Att burdjur inte klarar sig och glatt skuttar ut på livets stora äng i friheten, vet nog alla. Även "befriarna".

Jag kan förstå båda tankegångarna, men om djuren far illa av någon sidas förfarande. Så är det enl. mig inte försvarbart. Oavsett bur eller inte.

Att uttrycka mig i termer som "idioter" eller andra tillmälen. Skulle enl. mig vara att sjunka mkt. lägre än vad ämnet i sig kräver. För att ständigt revidera sin egen åsikt och lyssna på andras, anser jag vara nödvändigt. Och hur sugen på fortsatt diskussion blir den som blir kallad idiot först? Dödläge!

Nä, jag äter min kanin och släpper ut flugan. För fåglarnas skull. Finns många vägar att välja. Och det är väl det som är det fina. Men att bara sabba för och verbalt förnedra varandra, för den goda sakens skull. Känns inte rätt nej.

Valiant

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jun-07 kl 11:27 »
Så länge der finns inga problem med djuren är de fel och släpa fri dom!!!!

Jag säga tack och lov för det!

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 08 jun-07 kl 12:32 »

Att uttrycka mig i termer som "idioter" eller andra tillmälen. Skulle enl. mig vara att sjunka mkt. lägre än vad ämnet i sig kräver. För att ständigt revidera sin egen åsikt och lyssna på andras, anser jag vara nödvändigt. Och hur sugen på fortsatt diskussion blir den som blir kallad idiot först? Dödläge!

Nä, jag äter min kanin och släpper ut flugan. För fåglarnas skull. Finns många vägar att välja. Och det är väl det som är det fina. Men att bara sabba för och verbalt förnedra varandra, för den goda sakens skull. Känns inte rätt nej.
Citera

Den som har sett vad dom ställer till med när dom släpper ut minkar,är uttrycket idiot ett milt uttryck.Det låg fullt med döda och skadade minkar på och efter vägen,att dom slåss inbördes och tillfogade varandra skador.Då är frågan till vilken nytta och varför har dom uträttat detta "stordåd".Det finns onekligen djur som borde befrias från sin ägare,men det är lättare att smyga in på natten hos minkfarmare eller kaningårdar än att befria en häst eller tjur som far illa.Att kalla någon idiot är ju inte att lyfta debatten presis,djurskyddet behöver inte någon pajkastning det har du aldeles rätt i.Men tyvärr så finner jag inte något mildare ord för "aktivisterna" jag känner bara ett djupt förakt för deras handlande.Jag skulle så gärna vilja få ett enda vettigt argument till deras handlande,inte tyckande utan ett hållbart argument.Kan man inte förklara sitt handling varför man gjort på ett visst sätt,ja då är det idioti.

Körven

Gösta

« Svar #11 skrivet: 08 jun-07 kl 19:41 »
2001 blev jag utsatt för dessa "djurvänner" De stal 71 kaniner och "släppte ut" dessa på tre olika ställen.
Närboende till utsläppsplatserna lyckades fånga in ett 30-tal.
Förutom dessa plockade vi upp ett 30-tal sönderslitna kaniner och rester av kaniner. De övriga 10 hittade vi inte. troligen uppätna av rovdjur.
Samma år råkade en gård i Halland ut för samma sak men där stals samtliga kaniner och stallarna brändes ner. Vad som gjorde mest ont där var kaninen som fåglarna hade angripit. Hackat ut ögonen på och börjat äta av kroppen. OBS kaninen levde fortfarande! Detta är vad dessa så kallade djurvänner utsätter våra djur för.
Deras måtto är inte djurens väl utan att människan inte får tjäna pengar på djur ! Därför skall så stor ekonomisk skada göras vid attentaten. Om djuren stryker med bekommer dom inte. Jag vill inte kalla dom för idioter men kanske lite hjärntvättade(?)
Gösta

Kraxa

• -
« Svar #12 skrivet: 09 jun-07 kl 01:35 »
Människor som utför sådana handlingar tänker inte längre. Det känns inte politiskt längre, det handlar inte om djurrätt längre. Jag vill inte kalla det civil olydnad, snarare rent sabotage :-\

Vet en djurrättsgrupp på åtta personer som sammanlagt stal nio burhöns. De saboterade ingenting, djuren FICK ett gott hem (man tog inte med sig fler djur än vad man skulle klara av att sköta om).  Djurägaren fick ett brev med förklaring varför dom hade stulit djuren och att det inte var ett angrepp mot någon särskild person utan mot industrin. Och bjöd på äggfri sockerkaka. Aktivisterna anmälde sig självmant till polisen. All respekt åt dom! Jag håller inte med helt och hållet, men det här var en politisk aktion. Samhället har alltid förändrats genom civil olydnad.

Jag tycker det är tråkigt att debatten är så ensidigt för- och emot. Djuruppfödare och djurrättsaktivister målar upp sina egna bilder av varandra. Är man vegan är man sabotör, militant, sjuk ihuvudet...Å andra sidan misshandlar och vanvårdar alla djuruppfödare sina djur och håller dom i små burar och proppar dom fulla med antibiotika. I djurrättsrörelsens propaganda är det alltid de värsta bilderna som visas, hos producenterna är det tvärtom med kor i stora grönskande betesmarker. Egentligen tror jag vi med småskaliga ideer har mer gemensamt med djurrättsrörelsen än vi vill erkänna och vice versa. Jag tror aktivisten och producenten står närmare varandra än vad man gör med en "vanlig" medelsvensson som köper det som är billigast. ;)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 09 jun-07 kl 16:48 »
Jag tror aktivisten och producenten står närmare varandra än vad man gör med en "vanlig" medelsvensson som köper det som är billigast. ;)

Så sant, så sant - tror jag också. Problemet är väl att aktivisterna gärna ger sig på småproducenter istället för djurfabriker  :o
Landsflykting i storstan...

Körven

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 10 jun-07 kl 09:09 »

Vet en djurrättsgrupp på åtta personer som sammanlagt stal nio burhöns. De saboterade ingenting, djuren FICK ett gott hem (man tog inte med sig fler djur än vad man skulle klara av att sköta om).  Djurägaren fick ett brev med förklaring varför dom hade stulit djuren och att det inte var ett angrepp mot någon särskild person utan mot industrin. Och bjöd på äggfri sockerkaka. Aktivisterna anmälde sig självmant till polisen. All respekt åt dom! Jag håller inte med helt och hållet, men det här var en politisk aktion. Samhället har alltid förändrats genom civil olydnad.

Citera
Den gruppen har all min respekt,dom har ju en tanke bakom och motiverar sin handling och har ett alternativ.

Körven

Kraxa

• -
« Svar #15 skrivet: 10 jun-07 kl 15:17 »
Citera
Så sant, så sant - tror jag också. Problemet är väl att aktivisterna gärna ger sig på småproducenter istället för djurfabriker  

Det är väl så mycket lättare att ge sig på en småproducent... Och kaniner och höns är lättare att handskas med än kor och grisar ;) Hade det varit lättare för dom hade det nog varit uppbundna mjölkkor som stod näst i tur...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 10 jun-07 kl 22:57 »
Det finns redan fall där de provat att släppa kor fria, men de vägrade att gå ur stallen nattetid så det misslyckades..
« Senast ändrad: 10 jun-07 kl 22:57 av Kimma »

Kraxa

• -
« Svar #17 skrivet: 10 jun-07 kl 23:40 »
Jo, djuren känner sig ju tryggare i ladugården så det kan nog stämma. En utsläppt ko brukar ju heller inte gå så långt och brukar vara lätt att ta in igen. Skillnad hade det nog varit med ungdjur och kvigor  ;) Däremot hade det ju inte varit särskilt svårt att förstöra mjölkningsorgan och så...med lidande kor som behöver mjölkas till följd >:(

Jag tror också att kaningårdar blir attackerade för att näringen är såpass liten och skör och allmänheten många gånger har svårt att se kanin som ett produktionsdjur och därmed vinner aktionerna en viss sympati.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 10 jun-07 kl 23:44 »
Det glömmer dock att kaninen var ett produktionsdjur från början då den blev domesticierad av människan. Och INTE en pälsklädd yvig kelgris.

Eulalia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 jun-07 kl 23:46 »
Det finns redan fall där de provat att släppa kor fria, men de vägrade att gå ur stallen nattetid så det misslyckades..

*fniss* kan riktigt se framför mig hur "befriarna" sen sitter i sitt högkvarter och svär och sörjer över att korna blivit så indoktrinerade att de inte ens vill bli befriade  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 4 användare
KJE, Efwa, ärt, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser