Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Är det rätt eller fel att befria kaniner?

a det är rätt!
1 (2.3%)
ej det är fel!
42 (95.5%)
anske
1 (2.3%)
et ej
0 (0%)

Antal personer som röstat: 36

Författare Ämne:  Aktivister dömda för kaninbefriande  (läst 7203 gånger)

Kraxa

• -
Re:Aktivister dömda för kaninbefriande
« Svar #20 skrivet: 10 jun-07 kl 23:47 »
Vi får nog vänja oss vid kontinentala skillnader i vilka djur som är accepterade att äta. Jag är kanske inte bättre själv. Jag skulle aldrig äta katt eller hund.  :o ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 11 jun-07 kl 00:12 »
*fniss* kan riktigt se framför mig hur "befriarna" sen sitter i sitt högkvarter och svär och sörjer över att korna blivit så indoktrinerade att de inte ens vill bli befriade  ;D

Typ  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 11 jun-07 kl 00:13 »
Vi får nog vänja oss vid kontinentala skillnader i vilka djur som är accepterade att äta. Jag är kanske inte bättre själv. Jag skulle aldrig äta katt eller hund.  :o ;)

Hade en farbror som ofta åt katt. Vanligt där han bodde och han tyckte det var det mest normala som fanns. Trots att han lärt det i vuxen ålder. Vet dock inte om jag skulle vilja äta rovdjur. Annars är jag inte rädd för att prova nytt. Älg, vildsvin och duva är delikat.
« Senast ändrad: 11 jun-07 kl 00:13 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

SäbyGård

• "Dom besvärligaste av alla idioter är dom kvicka."
« Svar #23 skrivet: 12 jun-07 kl 18:45 »

Fast där har jag faktiskt en liten fundering: är det inte så att båda katt och hund faktiskt domesticerades från allra första början av annan anledning än att vara föda åt människan?

Dvs "vi" tämjde inte vildkatten och vargen för att äta upp dom? Att äta hund och katt är istället ett senare påfund. Eller är jag helt ute och cyklar...?
Jag startade med ingenting och har fortfarande det mesta kvar.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #24 skrivet: 12 jun-07 kl 19:32 »
Fast där har jag faktiskt en liten fundering: är det inte så att båda katt och hund faktiskt domesticerades från allra första början av annan anledning än att vara föda åt människan?

Dvs "vi" tämjde inte vildkatten och vargen för att äta upp dom? Att äta hund och katt är istället ett senare påfund. Eller är jag helt ute och cyklar...?
Nej du är nog inte ute och cyklar.
Både katter och hundar gör oftast mer nytta i lador och på gårdar än på middagsbordet.
Därmed inte sagt att de inte kan bli värdefulla kosttillskott om det kniper.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kraxa

• -
« Svar #25 skrivet: 12 jun-07 kl 21:04 »
Hur katterna domesticerades är jag osäker på. Ingen vet väl med all sannolikhet heller hur hunden domesticerades men jag har hört forskarteorier om att hunden domesticerades för att bli mat och man senare kom att ta tillvara på hunden till jakt, beskydd och sällskap.

Gille

• -
« Svar #26 skrivet: 13 jun-07 kl 10:54 »
Citera
Problemet är väl att aktivisterna gärna ger sig på småproducenter istället för djurfabriker
Även kelkaniner har stulits.  >:(
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 13 jun-07 kl 11:00 »
Även kelkaniner har stulits.  >:(

Jepp , hur förklarar man det för barnen när kaninerna är borta på morgonen...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #28 skrivet: 14 jun-07 kl 00:02 »
Nej du är nog inte ute och cyklar.
Både katter och hundar gör oftast mer nytta i lador och på gårdar än på middagsbordet.
Därmed inte sagt att de inte kan bli värdefulla kosttillskott om det kniper.

Är det inte mest kineser som äter hunder och katter?
Och är det inte dåligt för hälsan att äta rovdjur? Det var nånting med det... det är av någon anledning inte bra, har jag läst.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 14 jun-07 kl 07:04 »
Det var väl en spekulation som någon hade här. Rovdjur äter ju i regel inte varann i naturen heller, möjligtvis dödar de varann bara.

Enligt min nu avlidne farbror så äter man även katt i Schweitz (stavning?) och han hävdade att det var helt okej mat. Men jag tror nog jag avstår i alla fall.  :-X

Körven

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 14 jun-07 kl 09:12 »
Det var väl en spekulation som någon hade här. Rovdjur äter ju i regel inte varann i naturen heller, möjligtvis dödar de varann bara.

Enligt min nu avlidne farbror så äter man även katt i Schweitz (stavning?) och han hävdade att det var helt okej mat. Men jag tror nog jag avstår i alla fall.  :-X
Hund äter dom i Schweiz,men det är i vissa delar och dalar,det är ett arv efter mongolerna.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 14 jun-07 kl 09:14 »
Tyckte han sa katt...  ::)  ???

SäbyGård

• "Dom besvärligaste av alla idioter är dom kvicka."
« Svar #32 skrivet: 14 jun-07 kl 18:17 »
Är det inte mest kineser som äter hunder och katter?
Och är det inte dåligt för hälsan att äta rovdjur? Det var nånting med det... det är av någon anledning inte bra, har jag läst.

Har varit på Bali och där äter dom i alla fall hund. Och det är inte omöjligt att vi blev serverade det utan att veta om det....

Jag vet inte om det är skadligt att äta rovdjur, men jag inbillar mig att det inte ska smaka gott att äta djur som äter kött. Eller enbart kött kanske jag ska tillägga; det finns ju många djur som äter kött också, och som vi människor äter.
Jag startade med ingenting och har fortfarande det mesta kvar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 14 jun-07 kl 18:38 »
Djur som äter djur kan ha trikiner.

Körven

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 15 jun-07 kl 08:51 »
Hund är vanligt på faten i Ostasien,det smakar inte något konstigt.Visserligen var det starkt kryddat och grillat men inte smakade det specielt.Om man inte skall äta djur som äter animalier,då blir det inte mycket kött på fatet.Grisen blir ju diskvalifiserad,hästen är nog den som är mäst kräsen när det gäller mat.
                               Körven

Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Torparmaja

« Svar #35 skrivet: 15 jun-07 kl 14:19 »
Djur som äter djur kan ha trikiner.

har inte grisar det ?
jag har en gubbe, Tack.

Torparmaja

« Svar #36 skrivet: 15 jun-07 kl 14:21 »
Hund är vanligt på faten i Ostasien,det smakar inte något konstigt.Visserligen var det starkt kryddat och grillat men inte smakade det specielt.Om man inte skall äta djur som äter animalier,då blir det inte mycket kött på fatet.Grisen blir ju diskvalifiserad,hästen är nog den som är mäst kräsen när det gäller mat.
                               Körven                        

kor, får och getter äter nog inte kött...         men grisar och höns.

jag har en gubbe, Tack.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #37 skrivet: 15 jun-07 kl 14:29 »
har inte grisar det ?

Jo, de kan ha det. Dock, tror jag, inte speciellt ofta. Det lär vara för detta som allt salufört griskött skall besiktigas.

Grisar är allätare, och det slinker ner både råttor och möss om de kommer åt.

Edgar

Eulalia

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 15 jun-07 kl 14:44 »
Djur som äter kött är överst i näringskedjan.
Av naturliga orsaker så ackumulerar de extra mycket gifter, både de som de direkt får i sig (t.ex miljö), och de som de får i sig via näringskedjan..
Så ett djur som ätit kött har sitt rovs gifter i sig.

Det kött en gris äter är troligen försvinnande lite.
En katt eller hunds diet består däremot till 99 % av animalia
« Senast ändrad: 15 jun-07 kl 14:47 av Eulalia »

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: Aktivister dömda för kaninbefriande
« Svar #39 skrivet: 24 aug-09 kl 07:28 »
Ja jag har kommit i kontakt med folk som verkar ha samma tankegångar som dessa djurrättsaktivister. De går inte att ändra i sin uppfattning. Kanske är det någon sorts blödighet i persionligheten, ovilja att se även de dåliga, smärtsamma bitarna i verkligheten, eller allmän okunskap om hur det är att föda upp djur.

Jag kan förstå tankesättet att naturen ska va den enda som kan döma ett djur etc. Att människan inte får ta över rollen att skapa, döda djur. Men i dagens samhälle går det inte att realisera. Kanske om man flyttade till centralamerika för 100 år sedan och bodde i jungeln, men även dessa tror jag hade infångade marsvin som de åt så det går nog inte heller. Nomaderna levde på djur för tusentals år sedan, de var fåraherdar. Vissa som arnold toynbee påstår till och med att de stora ledarna kom från nomadsläkten för att förmågan att ta hand om djur var början till kunskapen om att leda stora grupper människor. Hur som helst jag hade en kaninunge som smet. Den smet vid 6 veckors ålder. Vi tyckte att det var underbart att se den fri skutta omkring på tomten. Vi kunde ocskå lära oss lite om vilken mat den föredrog etc. Den blev åtta veckor gammal. Skatorna hade pickat den mellan ögonen. Nu är den död. Dess syskon lever än idag och kommer att leva flera år till (för vi sålde dem). Dagens tamkaniner är inte kapabla att överleva i naturen.
« Senast ändrad: 24 aug-09 kl 07:46 av matterik »

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser