Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  linoljefärg och skrapning  (läst 1660 gånger)

hannaåsamuel

linoljefärg och skrapning
« skrivet: 06 jun-07 kl 12:20 »
Hej!
Vi har en stor, fin, fd. vit veranda (nu håller hälften av färgen på och trillar bort, resten sitter fast, men har spruckit). Har någon tips på hur man lättare kan få bort den gamla, tjockmålade färgen?

Och hur blandar man egen linoljefärg? Proportioner pigment och linolja? Har någon recept?

Hanna

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:linoljefärg och skrapning
« Svar #1 skrivet: 06 jun-07 kl 14:37 »
Använd en bra skrapa och skrapa bort färgen. Om det är oljefärg som sitter där finns ingen anledning att skrapa trärent. Se bara till att få bort allt som sitter löst.

När det gäller recept på linoljefärg kan du utgå från en del kokt linolja och två delar torrpigment men, det beror också på vilket pigment det är så du får prova dig fram.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sama

• Renovering av trähus
« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 21:58 »
Vi tänker prova en speedheater när det blir dags för skrapning av färg
http://www.speedheatersystem.com
jag har inte testat själv, men jag har sett ett par gubbar skrapa ett helt trevåningshus på ett par dagar med en sådan, det såg väldigt smidigt ut.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

sama

• Renovering av trähus
« Svar #3 skrivet: 07 jul-07 kl 19:04 »
Nu har vi testat speedheatern, jag ska aldrig skrapa färg utan en sådan mer. Det var fantastiskt smidigt.
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

hannaåsamuel

« Svar #4 skrivet: 10 jul-07 kl 14:23 »
Vi kör med värmepistol (lånad av min mamma), billigare. Det funkar bra, utom där färgen är helt uttorkad... men tid tar det då det inte blir så mycket tid till det..
Hanna

Sågaren

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 13 jul-07 kl 21:22 »
risken med att använda värmepistol är väll att den blir mycket hetare dvs det kan slå eld, i en grannby använde dom blåslampa, vilket inte var så smart då kåken fattade eld, tack och lov lyckades dom släcka men sen blev det till att byta några brädor i fasaden.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
SimonB91

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser