Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakugn i kasst skick  (läst 969 gånger)

talvi

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
Bakugn i kasst skick
« skrivet: 07 maj-23 kl 09:57 »
Hej!

Har denna bakugn i vår bagarstuga. En stor pjäs!

Skicket är som ni kan se på bilderna inte top notch. Valvet har säckat ihop lite, det saknas lite tegel i det också. Vissa stenar sitter lösa kring ena kanalen.

Jag kan, ännu, inte så mycket om bakugnar men är ändå övertygad om att detta går att fixa.

Men hur? Behöver jag knacka ner hela ugnen? Eller kanske det räcker att ”bara” ta ner och mura om valvet/taket av ugnen? Så man slipper mura om kåpan och hela skorstenen.


Vad tror ni?

kretslopp

  • Inlägg: 2254
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bakugn i kasst skick
« Svar #1 skrivet: 07 maj-23 kl 10:14 »
Nej jag tror inte det är så stora problem. Har du fått den gokänd av sotarn att elda i? Sprickan i  bottenhällen kanske inte har så stor betydelse.
kretslopp

talvi

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
SV: Bakugn i kasst skick
« Svar #2 skrivet: 07 maj-23 kl 11:05 »
Nej jag tror inte det är så stora problem. Har du fått den gokänd av sotarn att elda i? Sprickan i  bottenhällen kanske inte har så stor betydelse.

Nej, den är inte godkänns av sotare.

”Skorsten ovan tak är ej i brukligt skick. Tegelsten har fastnat på tvären.
Skorstenen repareras med flexibel slang ner till spjäll alternativt muras om. Valv åtgärdas/muras om där stenar saknas.”

Så skrev dem vid besiktning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Bakugn i kasst skick
« Svar #3 skrivet: 07 maj-23 kl 18:17 »
Jag skulle nog göra så lite som möjligt. Och när det gäller skorstenen så skulle jag titta om det inte kunde fungera med glidgjutning. Flexibelt insatsrör är ett skit när det går sönder en dag.


Lycka till och samla kunskap och idéer innan du börjar så du inte målar in dig i ett hörn. Och tänk på att alla sotare inte är allkunniga när det kommer till skorstenar och det som finns runtom, men en del är riktigt bra, så försök få prata med rätt gubbe där.

kretslopp

  • Inlägg: 2254
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bakugn i kasst skick
« Svar #4 skrivet: 08 maj-23 kl 08:50 »
Försök få kontakt med en kunnig murare. Dom som håller på med kakelugnar är ibland ockå duktiga på valvugnar.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser