Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  renovera betongbro? folk med betongkunskap se hit :D  (läst 867 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
Halloj.

jag har en betongbro som går över en större bäck. det är ett gammalt svartbygge skall tilläggas. den består av två väggar som bär upp själva bron. en av dessa väggar har spruckit horisontellt mitt på väggen ock börjat bukta in mot bäcken. det saknas nog armering i den gamla gjutningen tyvärr..

min tanke är att gjuta en ny vägg utanpå. först ett plat fundament från vilket jag sen bygger upp formen ifrån. givetvis med armering.
 för att få i betongen i formen kommer jag såga upp 2-3 hål ovanifrån på bron in i formen. formen kommer bli ca 2x 4 meter, tjockleken mellan 15-20 cm gissningsvis.

låter det som en bra väg att gå?

hur förankrar man armeringen mot den gamla broväggen bäst? kan man borra in ngt slags fästjärn?

kom med tips ock ideer :)
/J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

von tratt

  • Inlägg: 1799
    • Skåne
SV: renovera betongbro? folk med betongkunskap se hit :D
« Svar #1 skrivet: 18 mar-23 kl 23:07 »
Jag kan inget om detta, men ett tips är att lägga upp en bild på härligheten!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: renovera betongbro? folk med betongkunskap se hit :D
« Svar #2 skrivet: 19 mar-23 kl 06:21 »
kan fota när snön är borta, man ser inget av det nu :P
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser