Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mejeri  (läst 2220 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Mejeri
« skrivet: 05 jun-07 kl 00:00 »
Ni som gör ost för avsalu, hur har ni löst det praktiskt för att uppfylla regelverket kring mejeriet? Jag har ingenstans att vara men vill prova ett eller två år innan jag isåfall lånar pengar och bygger. Godkänt mejeri måste jag ju ha för att kunna sälja minsta lilla ost! Hur gör ni andra?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Mejeri
« Svar #1 skrivet: 05 jun-07 kl 19:19 »
Hej!

Jag har hört att man på en del ställen kan hyra skolkök och på det sättet få  disponera en livsmedelsgodkänd lokal. Ring kommunens livsmedelsinspektör och resonera med dem.

Edgar

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 05 jun-07 kl 22:52 »
En av inspektörerna i min kommun ville inte ens kommentera svaren på vattenanalys. han tyckte jag skulle anlita en konsult... så jag kan ju gissa vad den personen svarar på en fråga om att hyra skolköket...
Sen är det en fråga om det är så smart att vara i en lokal där "andra" personer finns, jag tänker på oönskade bakterier och vilda mögel. Tack för tipset i alla fall!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lucas

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jun-07 kl 15:35 »
Vi testade ett år först och fick en gatuköksvagn godkänd för ändamålet. Liten gryta och litet kylskåp. Fast det är nog så att om du inte har kommunalt vatten så måste du ta prover på ditt vatten och det vill till att det är av bästa kvalitet. Prata inte bara med kommunen utan prata med Livsmedelsverket också. Vissa kommuner har mobila provkök att hyra ut.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jun-07 kl 20:56 »
Kontakta Eldrimner, förening för småskalig livsmedelsförädling. Eller Länststyrelsen, de kan ha landbygdsutv-projekt. här i Västra Götaland kan man få mkt hjälp av dem.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 27 jun-07 kl 08:56 »
Hej Maria,

jag har det med prova-på löst på detta viset att jag har 8 mjölkgetter, använder mjölken till matlagning, pannkakor, vaniljsås. Gör filmjölk -som smakar ganska vanligt bra även för den getmjölk-ovane, och så gör jag färskost. Den kan man ha på macka, i pajer, eller göra ostkaka.
Jag skänker ochså bort till svärmor eller grannarna som hjälper oss med lite det ena och det andra.

Jag har ännu inte behövt kasta någonting för att jag inte visste vart jag skulle med det. Och den ost som du gör i ditt kök kan du visst inte sälja, men du träna osttillverkning ju ändå.
Ett Mejeri vill jag ju ochså ha i längden.

Annars är gatuköksvagn nog bättre än att dela lokaler med skolkök.
Hur många getter har du ??

Mvh/Angelika

Lars Pers Maria

• -
« Svar #6 skrivet: 01 aug-07 kl 22:45 »
Hej, har inte tittat på ett tag... Angelika, jag har 7 getter, en bock och 8 killingar, och har inte kommit igång ordentligt med mjölkningen. Letar bod eller barack med ljus och lykta men de är ju så dyra och så långt bort. Kopplar nu av i skärgår'n och ska komma igen i slutet av augusti...

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser