De grupper som diskuterar detta drivs av en vilja
Alternativare utspridda i hela landet, världsdel eller varför inte hela världen kan genom internet utbyta det värdefullaste som finns vilket är kunskaper och samtidigt kan man vara sig själv.
Jag hade inte besuttit alla de kunskaper och färdigheter jag har i dag om jag inte varit tvungen att själv söka kunskap och lösa de problem som uppstått utan kollektivet som jag har på behagligt avstånd.
Du tycker inte det känns lite ensamt i grunden? Genuin fråga bara.
Om det sitter människor i skogarna och på landsbygder världen över och njuter av sin egna självuppfyllda kunskap?
Tänk om fler kunde ta del av att vidga och bredda sina kunskaper genom praktisk erfarenhet? Om fler ville dela sin passion till det alternativa levernet? Om någon upplät mark för fler att ta del av. Om det arrangerades ”öppna hus” och ”öppna trädgårdar” och en kommun eller socken var vägledande för många andra? Att kunskap och vision paketerades.
Om alternativare inte gömde sig på sina vråer här och där tror jag man kunde attrahera och engagera fler.
Min ståndpunkt är som alltid att kraften av kollektiv, familj, släkt och nära vänner är starkare än ensamma personer.
Ensamhet är det samma som sociala medier.
Till sist tror jag många tappar sina drömmar och det är en sorg i sig. Ett levande samhälle är ett friskt samhälle där människor är lyckliga i vardagen. Det vore möjligt att skapa. Som samhället är nu är det sjukt, det går att läsa om varje dag. Bakom denna sjukdom existerar människor som sliter för mycket och får för lite.