Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?  (läst 17661 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: Varför sprider alternativare ut sig i hela Sverige?
« Svar #40 skrivet: 26 jul-23 kl 07:11 »
Ja sociala medier suger ganska fett.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #41 skrivet: 26 jul-23 kl 10:12 »
Replik på att det finns bättre sociala medier. Det kanske det finns men de fyller inte detta forums funktion. Om man vill hitta information om självhushållning så är detta överlägset. Var med i alternativ.nu gruppen på facebook och blev sorgsen över att det är där folk väljer att lägga sin tid. Helt jävla värdelöst och samma frågor om och om igen och ett enda kaos. Så sjukt värdelöst jämfört med detta forum. Nu känner inte jag att jag behöver söka så mycket efter information om självhushållning längre och lägger inte så mycket tid på det då vi är så pass självhushållande nu.

Nu för tiden är jag på jakt efter så specifik information så det är bättre med gammla böcker om tex hamling eller syrning eller liknande. Ibland hamnar jag på avhandlingar.

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #42 skrivet: 26 jul-23 kl 11:59 »
Replik på att det finns bättre sociala medier. Det kanske det finns men de fyller inte detta forums funktion. Om man vill hitta information om självhushållning så är detta överlägset. Var med i alternativ.nu gruppen på facebook och blev sorgsen över att det är där folk väljer att lägga sin tid. Helt jävla värdelöst och samma frågor om och om igen och ett enda kaos. Så sjukt värdelöst jämfört med detta forum.
Håller med.
 Vad kan göras?
Jo när man är inne där kan man ju hänvisa til detta forum och få andra att förstå denna och dess mindre miljöbelastning.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Advaita

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 02 mar-25 kl 20:59 »
Det är fortfarande helt värdelöst många år senare.

Människor köper en kåk i ödemarken, blir ensamma, isolerade och sårbara!
Hoppas på att någon ska komma och dyka upp bara så där?!

Förstår inte det här.

Folk gör ingen research alls?
Flyttar till första bästa ställe?

Varför inte bara bestämma en geografisk plats?
Alla sluter upp!

Skapar förutsättningar till att kommunen kanske vill satsa i ett hållbarhetsprojekt; hitta möjligheter till eventuella bidrag och pengar från stiftelser och organisationer?

Det blir ALDRIG en RIKTIG omställningsrörelse om 20 personer flyttar än hit och 20 personer flyttar än dit!

Det blir inga verkstäder, bagerier, små mysiga sammankomster, förskolor och andra kulturella och ideologiska sammanhållningar om det endast bor 3-5 personer som grannar!

Snälla skärp er!
Tid att gruppera sig!
Börja flytta dit andra flyttat!
Nätverka.
Bygg inget eget ingenmansland!

Fyll på där andra redan skapat!
Satsa där andra satsat!
Använd din livsenergi och livskraft att bygga och medverka i en omställningsrörelse!

Spendera inte alla resurser och all energi på att börja om i nya projekt. Helt värdelöst att göra samma sak som andra redan gjort om och om och om igen – Anslut till varandra!

Hjälp varandra.
Stötta varandra.
Inspirera varandra.

Gemensamma filmkvällar.
Inbjuda föreläsare.
Matlagning i gemenskap.
En minibuss för utflykter.
Gemensamma hobbyrum, trä, textil, keramik.

Så mycket mer kan bli verklighet om inte alla spred ut sig så här mycket!

Sluta sprid ut er!

« Senast ändrad: 02 mar-25 kl 21:20 av Advaita »

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #44 skrivet: 02 mar-25 kl 21:05 »
Skulle man bygga en gård mitt ute i ingenstans om inte internet fanns?
Absolut, de flesta för att inte säga alla gårdar bröts och bebyggdes långt före internet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #45 skrivet: 02 mar-25 kl 21:13 »

Människor köper en kåk i ödemarken, blir ensamma, isolerade och sårbara!
Jag skulle säga tvärtom, de ensamma isolerade och sårbara bor företrädesvis i städer.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #46 skrivet: 02 mar-25 kl 21:50 »
Jag vill påminna återigen om vad jag skrev i inlägg #5 och #25 i denna tråd. Det är mycket ofta ekonomiska faktorer och inte minst släktband mm som avgör var man kan få tag i en gård och slå sig ner. Argumenten för att samla sig på ett specifikt ställe i landet kommer mycket långt ner på prioritetslistan för de flesta alternativare. I tättbefolkade trakter, inom pendlingsavstånd från storstäder etc, är fastighetspriserna alldeles för höga för att en alternativar-wannabe ens ska kunna reflektera på att köpa en gård. I all synnerhet om man vill göra det utan att skuldsätta sig för resten av livet.

Advaita

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 03 mar-25 kl 07:21 »
Argumenten för att samla sig på ett specifikt ställe i landet kommer mycket långt ner på prioritetslistan för de flesta alternativare.

Platser som Skattungbyn och Uddebo är bra i teori och praktik.

Men vi pratar om endast några 2-300 i Skattungebyn(?) och kanske upp emot 50-100 i Uddebo?

När man läser på exempelvis forumet ”Ekobyar  – hållbara byar och communities” så får jag uppfattningen om att det måste finnas 10.000-tals av människor som är intresserade och på något sätt är eller vill bli knutna till en omställningsrörelse. Utöver det finns många fler grupper och communities.

Jag tror inte det handlar om ekonomi lika mycket som vilja. Det handlar mer om att hitta viktiga nyckelpersoner, att nätverka och faktiskt hitta rätt personer som är bra projektledare.

En större plats med säg 1000-2000 personer skulle vara mer förlåtande och möjlig för fler människor att ansluta sig till oavsett vilken socioekonomisk bakgrund.

Som exempel.

Ett par köper en mindre gård på avlägsen plats, har 2-3 barn, ingen annan som är intresserade än de själva av att leva ”självhushållande”.

Om livet senare svänger? Någon bli allvarligt sjukt, mannen kanske måste göra militär tjänstgöring i Nato, elpriserna blir väldigt höga med AI-teknologi? Relation fungerar inte så bra?

Ett starkare community skulle fungera bättre om människor inte tänkte egoistiskt, materialistiskt och var tvungna att själva äga precis allt. Att engagera sig i ett gemensamt jordbruk skapar enorma fördelar. Likaså i att dela fler kapitalvaror.

Det står just nu traktorer och redskap överallt i Sverige som inte används. Utöver det finns humankapital, människor med kunskaper, drivkraft och motivation att förändra.

Att skapa en plats som utgångspunkt för 1000-2000 personer som också kan växa organiskt är väldigt lite begärt! Speciellt när vi också har internet och bra kommunikationsredskap att planera.

Människor måste sluta att sprida ut sig och istället söka upp varandra. För att vara ärlig är det bara bestämma en kommun eller område dit ”alla” flyttar.

Det kan ses som en organiserad utflyttning och återgång till landsbygden som en kollektiv enhet. Sluta istället bara att sprida ut sig.

Fördelarna skulle kunna vara festivaler, att barnen hittar likasinnade att umgås med, barnpassning och mer ledighet för föräldrar, chansen att åka på mer gemensamma utflykter, anordna event för andra kommuninvånare etc.

I grunden skulle potentiellt den ofrivilliga ensamheten upphöra, gemenskap kunna hittas, kärlek kunna uppstå, mindre stress skulle kunna skapa bättre relationer och mer tid för familjär omvårdnad. Små föreningar för stöd i vardagen, med möjlighet till att stödja varandra med motivation och kanske samtalsgrupper.

Slå ihop 2-3 kollektiv med 2-3 jordbruk och få människor att komma. Sätt upp stadgar, ramverk, ta kontakt med kommunen, stycka av mindre billigare tomter, upprätta tillfälliga bygglov, dra in pengar till en förening genom att anordna kurser, wwoof-engagemang, workshops och festivaler etc.

Ingen vill egentligen bo helt övergiven och ensam på en öde kal fläck ute i ingenstans! De flesta vill ha dynamik, omväxling och se någon typ av mänskligt liv. Den här balansen! En plats med 1000-2000 kreativa och engagerade människor kan snabbt växa till många fler. Precis som gruppsykologi och flockbeteende.

Men sluta bara att sprid ut er!

Den kollektiva kraften kan bryta samhällets nedåtgående ohälsa!
Fler tillsammans.
Mycket vunnet!

Win-Win!

« Senast ändrad: 03 mar-25 kl 09:02 av Advaita »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #48 skrivet: 03 mar-25 kl 08:25 »
Man skall nog inte överföra sin egen önskan om livsstil på andra och tro att de vill som jag. Ofta slår det mig att människor är som får, bara följer flocken, och jag skakar på huvudet och undrar vad de tänker med. Men så är det, och vi som är en liten bit från normalen i den frågan prioriterar helt enkelt inte att simma i stim. Och jag tror vi är rätt få (tyvärr), så av de som faktiskt vill bo i större samlingar och prioriterar det, så räcker det bara till Skattungbyn och några ställen till.

Och att vara alternativ är inte antingen eller, utan en gradvis avvikelse från normalen i många hänseenden. En "Stockholmare" ser mig som alternativ, medan mina grannar bara ser mig som en granne som håller på med lite udda grejer.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #49 skrivet: 03 mar-25 kl 08:27 »
Att skapa en plats som utgångspunkt för 1000-2000 personer som också kan växa organiskt är väldigt lite begärt!

Sätt i gång!

Köp platsen, skapa förutsättningar för att de 2000 personer du önskar ska kunna komma, bo, arbeta och försörja sig.

Jag kommer inte, tycker det låter som aldeles för mycket folk på ett ställe. Många människor vill ju bo i städer och samhällen och du får nog tillräckligt med folk även utan mig.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #50 skrivet: 03 mar-25 kl 08:30 »
Förvisso, men det är inte många som är intresserade av att hålla på med en massa dyrt krångel med att sätta upp helt nya byggnader, stycka av tomter, betala en massa avgifter för lantmäteriförrättningar mm. Ska man lägga ut så mycket utgifter så är det knappast möjligt att leva på sitt småskaliga jordbruk utan i så fall måste man ha en annan inkomst från ett välbetalt heltidsjobb, en familjeförmögenhet, bidragsfusk, kriminella aktiviteter eller liknande. Det är mycket enklare att slå sig ner på ett ställe där de byggnader mm som man behöver redan står färdiga och går att komma över till måttligt pris. Och inte minst där all infrastruktur i form av egna avlopp, tillstånd från kommun och andra myndigheter mm som följer fastigheten, redan finns på plats.

Advaita

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 03 mar-25 kl 09:59 »
Sätt i gång!

Köp platsen, skapa förutsättningar för att de 2000 personer du önskar ska kunna komma, bo, arbeta och försörja sig.

Det är därför den här diskussionen och tråden skapats!

För att INTE köpa EN TILL plats utan att hitta nätverk, samarbete, areal, kommuner, gräsrotsrörelser och redan aktiva föreningar och byalag för ATT ANSLUTA SIG TILL.

Det svåraste är inte nödvändigtvis kapital.
De svåraste är engagemang, vilja, samarbete och mjuka värdegrunder som kollektivism, empati, förståelse, ödmjukhet och VISIONER som människor kan dela och arbeta för.

« Senast ändrad: 03 mar-25 kl 10:06 av Advaita »

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #52 skrivet: 03 mar-25 kl 10:47 »
Men då är det ju bara för dig att flytta till Skattungbyn, där finns ju redan alternativare.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #53 skrivet: 03 mar-25 kl 13:34 »
Man skall nog inte överföra sin egen önskan om livsstil på andra och tro att de vill som jag. Ofta slår det mig att människor är som får, bara följer flocken, och jag skakar på huvudet och undrar vad de tänker med. Men så är det, och vi som är en liten bit från normalen i den frågan prioriterar helt enkelt inte att simma i stim. Och jag tror vi är rätt få (tyvärr), så av de som faktiskt vill bo i större samlingar och prioriterar det, så räcker det bara till Skattungbyn och några ställen till.

Och att vara alternativ är inte antingen eller, utan en gradvis avvikelse från normalen i många hänseenden. En "Stockholmare" ser mig som alternativ, medan mina grannar bara ser mig som en granne som håller på med lite udda grejer.

Nä precis, jag är helt ointresserad av att bo med en massa andra. Oavsett om det är vanligt kollektiv eller jordbrukskollektiv. Trivs bra utan grannar nära inpå, men samarbetar med dem som bor i trakten utan att umgås. Därmed inte sagt att alla är eremiter finns säkert en och annan som skulle trivas i ett kollektiv.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Advaita

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 03 mar-25 kl 15:49 »
Men då är det ju bara för dig att flytta till Skattungbyn, där finns ju redan alternativare.

Absolut.

Tyvärr tycker jag den här platsen är väldigt avsides till precis allt.

Skulle tågförbindelser och anslutningspunkter varit bättre så kanske.

Klimatet har en stor påverkan också.
Skillnad mellan Dalarna och Skåne och vädertemperatur.

Jag tycker personligen någon eller några under de senaste 100 åren i den svenska historien skulle skapat en fantastisk plats för människor och möten och inspirerat många velat flytta.

Konstigt?

Tror det kommer bli ändring på det här närmaste 20 åren.

Inget kul att bli gammal och sitta isolerad i sin lilla stuga med kamin och knappt ta sig någonstans!

Måste finnas många tusen människor som vill ha ett omställningsliv om rätt förutsättningar också fanns.

Det gäller att vara taktisk och smart.
Bygga nära varandra, nära en kommunal skola och ålderdomshem. Ha med kommunen på ett hörn. Kanske en liten mini-ABC-stad.
Tillbaka till rötterna. Torgmarknad, utomhusscen med musik och socialdans. etc.

Det finns ingen prestige i att ”klara sig själv” eller att äga massor av prylar. Kollektivismen är på återgång och då vill vi ha nära till jämlikar och intressanta människor som vill samma sak.

Att ”hjälpa varandra” kommer vara något vackert och fint och socialt. Barnen som lever med och engageras, saker som organiseras för kollektivets bästa.

Föräldrar vill att deras barn ska ha både aktiviteter och naturen nära inpå. Allt det är
Möjligt när fler människor kommer samman.
Många vet hur svårt barnpassning exempelvis är, de skulle vara hur lätt som helst i denna typ av boendemiljö. Tryggt, vackert.

Så sluta sprid ut er!!

Tack ♥️ Blir bara mer övertygad om att detta är rätt väg framåt!

« Senast ändrad: 03 mar-25 kl 16:00 av Advaita »

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
« Svar #55 skrivet: 03 mar-25 kl 17:57 »
Du glömmer att det finns säkert ett helt gäng som INTE vill ha folk nära sig i sitt egna lilla alternativa liv och livsstil. Där av att de söker sig till en plats där de har nära till ev familj men ändå i exempelvis en skog. Eller nära till studier på distans eller annan orsak. Om alla 10.000 tals du tänker på skulle bosätta sig på samma ställe så blir det ju en egen kommun. Och en egen kommun är lite svårt att fixa idag. Runt 2005 fanns det en upp sjö av fastigheter till salu i någon kommun runt Årgäng, där den där prästsnubben höll till.

Jag räknade lite för skoj på det och insåg att för runt 25 miljoner skulle en kunna ha mer fastigheter och mark än kommunen själv. Och på så sätt skulle du kunnat populera kommunen med ”egen” personal på sikt och via den vägen ”ta över en kommun”. Men försök övertyga alternativare om att skrapa ihop 25 milj för att få sin egna lilla oas med byteshandel etc…

Tror det på sin höjd kommer att kunna utvecklas mindre byliknande ställen där byteshandel/torghandel försörjer en minoritet. Men du ska då motarbeta staten idé och kontantlöst samhälle, konsumtionshetsens propaganda om att du behöver en massa saker för att bli glad och vårt dagliga samhälle om att det måste stå en ny bil på var mans uppfart för att du ska visa dig lyckosam i ditt liv.

Kolla alla trådar där det efterfrågas folk till att bygga en community. Det är väl en eller två som lyckats få ihop 2-6 familjer på en plätt. Det finns intresse och drömmar. Få doers…

Idag har jag iallafall börjat byta tak på min skogshydda :). Ett steg närmare skogsliv är taget!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #56 skrivet: 03 mar-25 kl 18:27 »
Klimatet har en stor påverkan också. Skillnad mellan Dalarna och Skåne och vädertemperatur.
Jag tycker personligen någon eller några under de senaste 100 åren i den svenska historien skulle skapat en fantastisk plats för människor och möten och inspirerat många velat flytta.
Skattungbyn, Skogsnäs, Uddebo? Det är väl fantastiska platser? Även om varken kollektivtrafik eller klimat duger åt dig i Skattungbyn. Synd.
Inget kul att bli gammal och sitta isolerad i sin lilla stuga med kamin och knappt ta sig någonstans!
Måste finnas många tusen människor som vill ha ett omställningsliv om rätt förutsättningar också fanns.
Det finns redan många tusen människor som flyttat till landet för att ställa om sina liv. De har valt olika platser i vårt långa, vackra land. Platser som passar de specifika människorna och familjerna och deras förutsättningar. Sverige är stort och one size passar inte alla.
Jag har dessutom svårt att tro att någon av dem kommer att sitta isolerade när de blir gamla. De har flyttat till landsbygderna, inte till stan!
Det finns ingen prestige i att ”klara sig själv” eller att äga massor av prylar. Kollektivismen är på återgång och då vill vi ha nära till jämlikar och intressanta människor som vill samma sak.
Att ”hjälpa varandra” kommer vara något vackert och fint och socialt. Barnen som lever med och engageras, saker som organiseras för kollektivets bästa.
Föräldrar vill att deras barn ska ha både aktiviteter och naturen nära inpå. Allt det är möjligt när fler människor kommer samman.
Många vet hur svårt barnpassning exempelvis är, de skulle vara hur lätt som helst i denna typ av boendemiljö. Tryggt, vackert.
På riktigt, har du aldrig varit på landet? Det här finns ju redan! Dans i bygdegården, skördemarknad eller gårdsrunda på hösten, fritidsklubb för barnen i kyrkan med naturen nära inpå. Människor kommer redan samman, det är landsbygdernas livsvillkor. Tryggt? Absolut! Man kan möjligen vara lite rädd för någon snorunge som har tryckt bort fartspärren på sin a-traktor och kommer på bredställ i en kurva. Å andra sidan är snorungen ännu räddare...

Vad gör du själv? Do you become the change you want to see?

För min del är det inte ett dugg problematiskt att vara lite mer alternativ bland lantis-svennebananerna, det finns plats för oss också i bygden. Och det kan ju vara nyttigt för mina barn att få träffa lite normala människor ;D .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #57 skrivet: 03 mar-25 kl 19:16 »

Bygga nära varandra, nära en kommunal skola och ålderdomshem.

Men varför överhuvudtaget bygga nytt? Och vem med alternativintresse har råd med det utan att skuldsätta sig för resten av livet?
Och varför slå sig ner nära en centralort med odrägligt höga markpriser mm? När man kan få mycket större yta att bre ut sig på och bättre livskvalitet till lägre kostnad en bit därifrån.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #58 skrivet: 03 mar-25 kl 19:31 »
Absolut.

Tyvärr tycker jag den här platsen är väldigt avsides till precis allt.

Klimatet har en stor påverkan också.
Skillnad mellan Dalarna och Skåne och vädertemperatur.

Konstigt?

Tror det kommer bli ändring på det här närmaste 20 åren.

Det gäller att vara taktisk och smart.
Bygga nära varandra, nära en kommunal skola och ålderdomshem. Ha med kommunen på ett hörn. Kanske en liten mini-ABC-stad.

Föräldrar vill att deras barn ska ha både aktiviteter och naturen nära inpå. Allt det är
Möjligt när fler människor kommer samman.

Så sluta sprid ut er!!

Tack ♥️ Blir bara mer övertygad om att detta är rätt väg framåt!

Om du vill skapa ett litet idialsamhälle i din smak så gör det.
Köp på dig mark mm i Skåne och samla folk som vill bo tillsammans.
Men låt de som inte vill leva i kollektiv vara och pådyvla inte dessa dina ideer.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Advaita

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 03 mar-25 kl 21:56 »

Tror det på sin höjd kommer att kunna utvecklas mindre byliknande ställen där byteshandel/torghandel försörjer en minoritet.

Kolla alla trådar där det efterfrågas folk till att bygga en community. Det är väl en eller två som lyckats få ihop 2-6 familjer på en plätt. Det finns intresse och drömmar. Få doers…

Har inte skrivit om byteshandel på något sätt. Det tycker jag inte låter särkilt lockande eller spännande.

Och precis som du skriver – det finns intresse och drömmar! Problemet är att strukturen inte finns att ta emot människorna med de drömmarna.

Skulle den här platsen, lilla byn, med 1000-2000 personer redan existera hade det givits varit mycket lättare att få folk flytta dit.

Jag hade själv redan varit där.
Och så tro jag många andra också tänker.

Alla kanske inte är ensamma eremiter eller människor som trivs med familj och släkt.
Ibland kan likasinnade människor betyda mer än den familj man är uppväxt med.

Skulle 1000 personer investera 1 miljon = 1 miljard kronor. Givetvis kan det hittas både mark och byggnader och investerare om så här få människor ville ställa upp!

Fråga vilken mindre kommun som helst i Småland om de vill ta emot 1000 alternativare för 1 miljard kronor! Haha.

Om du vill skapa ett litet idialsamhälle i din smak så gör det.

Köp på dig mark mm i Skåne och samla folk som vill bo tillsammans.

Du har missat poängen med tråden.

Inte köpa MER ÖDSLIG MARK.

Utan köpa och ansluta till andra som redan är i omställningen. Inte börja igen och igen och ytterligare en gång till. Utan EXPANDERA och skapa mer kraft och hopp för de som redan har en brinnande eld.

Men varför överhuvudtaget bygga nytt? Och vem med alternativintresse har råd med det utan att skuldsätta sig för resten av livet?
Och varför slå sig ner nära en centralort med odrägligt höga markpriser mm? När man kan få mycket större yta att bre ut sig på och bättre livskvalitet till lägre kostnad en bit därifrån.

Kanske inte precis i en centralort.
Det kan lika gärna vara på en liten mindre bruksorts dit man kan ta pendeltåget.

Att bli äldre utan vårdcentral eller som barnfamilj vara utan vårdcentral eller kommunala tjänster är inget som är eftersträvansvärt.

Ska man planera för hela livet och efter full inkludering av alla målgrupper måste man tänka långsiktigt.   

I ett mindre samhälle på 1000-2000 alternativare kan givetvis mycket dynamik och nya aktiviteter bli fasligt roligt! Skulle verkligen öka livskvaliteten och fasa ut svenskens mörka depressioner 🥰
« Senast ändrad: 03 mar-25 kl 22:06 av Advaita »

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare
RustyWood, torpjens, Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser