Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Studie påstår vedeldning kan vara lika dåligt som fossila bränslen  (läst 5153 gånger)

fri

  • Inlägg: 2577
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Ja alla är sig själva närmast när det väl gäller, pratet om miljöpåverkan gäller tydligen mest 'andra' och när det blir dyrt och kallt är vissa forummedlemmar beredda att bränna diesel och gamla möbler med hänvisning till att torr ved är svår att köpa eller dyr.
Andra använder enkla eldstäder med dålig effektivitet och experimenterar med höga rökgastempraturer utan att fundera över all energi som går upp i skorstenen.

Miljötänket är ett spel för gallerierna, vi  på alternativ.nu är tydligen inget bättre än resten av befolkningen och bekvämligheten är nu så stor att folk numera knappt orkar kapa och klyva sin egen ved i god tid innan eldningssäsongen.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2577
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Så man ska iallafall inte använda en katalysator baserad på platinum och palladium... Om källan är pålitlig vill säga.
Är det nått som tyder på att källan är pålitlig, finns det flera studier som kommer till samma resultat eller anses det allmänt att renbrännande eldstäder trots allt är det minst dåliga?

Är det kanske vettigt att använda renbrännande eldstäder och använda sig av katalytisk teknik för att förlänga bränntiden om man inte kan installera en tung accumulerande eldstad eller en effektiv panna med ordentlig accumulatortank?

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Källan är "VTT Technical Research Centre of Finland" VTT har ett rykte som en seriös aktör. Ännu finns inga orsaker att tvivla på källan, har du andra källor så vore det ju bra att publicera dom här. Det vore såklart bra om flera forskade i detta.

Ska man använda sig av katalytisk teknik eller ej? Baserat på den forskning som finns i skrivande stund.... Jag tycker man ska undvika den om man kan. Det finns renbrännande effektiva eldstäder som inte använder sig av katalytisk teknik med höga verkningsgrader så det ska väl nog till ett specifall där det är nåt krav att kunna pyrelda länge. Hur man än väljer så är det alltid bäst att vara så bra informerad man kan.

Sen må jag och andra vara världens värsta hycklare som nånsin tänt eld på en pinne, men det känns irrelevant till om det man säger stämmer eller ej. Tyvärr blir det lite såhär personfråga, men det är en känslig fråga, det märker man. Det är lite kulturkrig över det hela.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
Ja alla är sig själva närmast när det väl gäller, pratet om miljöpåverkan gäller tydligen mest 'andra' och när det blir dyrt och kallt är vissa forummedlemmar beredda att bränna diesel och gamla möbler med hänvisning till att torr ved är svår att köpa eller dyr.
Andra använder enkla eldstäder med dålig effektivitet och experimenterar med höga rökgastempraturer utan att fundera över all energi som går upp i skorstenen.

Miljötänket är ett spel för gallerierna, vi  på alternativ.nu är tydligen inget bättre än resten av befolkningen och bekvämligheten är nu så stor att folk numera knappt orkar kapa och klyva sin egen ved i god tid innan eldningssäsongen.
Du får faktiskt förklara skillnaden mellan ett vedträ ,huggen i skogen o klyvd och annat rent trävirke som haft ett annat liv innan. Nej,mitt liv går inte ut på att hugga ved då jag har investerat i bättre teknik. Problemet är bara att nu har staten misskött sina åtaganden att den tekniken är svår att hålla igång både av ekonomiska skäl samt att det kan leda till brist pga utebliven produktion.Då gäller istället att spara så elen räcker till alla och att samhället inte står still.  Det handlar alltså om fossilfri el som borde vara det enda tillåtna i en grön värld. Men det förutsätter att den finns tillgänglig vilket är statens uppgift att se till. Sverige hade ett bra elnät/produktion tills dåvarande regering släckte ner den planerbara biten och istället förlitar sig på att Vår Herre skall leverera el. Nu funkar ju inte världen så ,elbolagens reserver på olja går för fullt o ellpriserna skenar pga brist. och alternativet är då att ersätta värmeproduktion hemma från el till annat. Det råder stor brist på ved här i södra Sverige. Priserna är därefter. Jag äger ingen skog så jag kan inte hugga . Men jag har ett förråd i beredskap ,kommer inte att räcka hela vintern om det blir riktigt kallt. Däremot har jag ett stort förråd fullt med gamla möbler. Trä som trä,eller? Har också ett byggförråd fyllt med gamla reglar,plank och spillbrädor som inte heller kommer att användas framåt då jag nu lagt av med byggjobb,mina anställda fick gå hem när ROTen sänktes.  Duger det att elda eller skall jag slänga det o köpa ved? Ditt resonemang håller inte. Värmecentralerna söker med ljus o lykta efter byggavfall,sopor o annat som kan brännas. Det är brist även på det. Men jag är alltså diskvalificerad att elda trä i min kamin om det inte är huggen ved? Låter mer som en gnidig bonde som ser förtjänsterna minska.
Att alternativare skulle vara miljövänliga? Det är länge sedan jag avfärdade den tesen. Här experimenteras friskt med gammal skit o alternativa bränslen till skrothögar istället för att skaffa ny teknik. Min tes är iställlet att de flesta har ont om pengar och därför försöker hitta lösningar som är billiga. Pengabristen lär väl bero på den livsstil man valt.  Oftast tittar man i backspegeln istället för framåt och världen var inte miljövänligare förr.då hade vi inte varit där vi är idag.
Ang, dieselaggregat. Finns en uppsjö med filmer där det visas att de går att köra på biobränslen,rapsolja m.m och alltså är väldigt miljövänliga. I england har det idag blivit väldigt vanligt med dessa istället för gas till uppvärmning. Anledning: väldigt effektiva,går att köra på billiga bränslen,mkt billigare än gas o el. Även mina uträkningar visar på en besparing jämfört med el. Den slår även min värmepump i verkstan i lägre kostnad så länge elpriset ligger över 2,50. Och idag kostar elen just nu 532 öre plus moms o avgifter. Det betyder att värmepumpen bara är igång så jag kan ha frostfritt. Verkstaden är alltså f.n ingen plats att ha måleriprojekt i och det kostar missade jobb. Alternativet hade ju varit att lägga på den faktiska elkostnaden på kunden men då har denne troligen billigare alternativ att vända sig till. Det finns alltså alltid en övre gräns för debitering vilket massor av företag nu upptäckt. Bagerier,plastföretag o andra med mycket elanvändning slår nu igen,en del kan kanske övervintra men många blir arbetslösa.
Vet inte vem vi skall tacka för kaoset. Tyskarna som mot alla råd gjorde sig beroende av rysk gas,Som också vägrar köra igång sina avstängda kärnkraftverk då det är billigare att importera svensk el eller regeringspartier som mot allt vettigt tänkande la ner svensk kärnkraft utan att se konsekvenserna. På köpet har vi också fått en skenande inflation som förvärrar läget än mer.
Jag tänker använda det trä jag har hemma till eldning istället för att jaga södra Sverige runt. Tänker på grannen längre upp på gatan som släpat hem engångspallar i flera år. Nu är det brist även på dem. Men det är enligt dej inget ALTERNATIV  till huggen ved från bondens skog? Han kanske skulle behållt oljepannan istället. Det är faktiskt snudd på lönsamt idag.

fri

  • Inlägg: 2577
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Jag ser ingen skillnad med att kapa upp en regel stump till ved eller att använda nått som är avverkat kapat och kluvet för att bli ved, men tror att eldning av målat och behandlat trä utan rökgasrening förmodligen är förbjudet av en anledning.

Var och en är sig själv närmast när det väl gäller och gnället på oss som högg, kapade klöv och travade vår ved för ett par år sen verkar nu ha kommit av sig från värmepumpsförespråkarna, elen är ju betydligt svårare än ved traven att spara till bistrare tider och det är ju tråkigt för dem som investerat stora penningar i dyrbara värmepumpar och borrhål och nu inte har råd att nyttja investeringen då elpriserna rusat.

Självklart kan värmepumpen vara bra till bostadsuppvärmning när det blåser och energin kostar enstaka 10 öringar per kWh men nu och i denna tråd är det nog till att inse att eldning av torr ved eller pellets är det minst dåliga för alla oss som inte kan skaffa fjärrvärme.

Om man kan återanvända eller återvinna byggavfall eller begagnadolja är det väl bra, det finns företag i Västerbotten som kokar såpa tex av beg restaurangfett och en del smörjfett lär produceras av beg olja.
Duger inte oljan fettet till återanvändning är det väl bra att energiåtervinna det, jag vet dock inte vad som kravs för att bränna sådant på ett miljömässigt vettigt sätt men tillåter mig att killgissar att det krävs rening av rökgaserna.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
Tycker inte man skall se det som att man är sig själv närmast, utan mer som att man gör det bästa av situationen.

Jag bor där det finns ved överallt, även om jag inte äger skog längre. Så även om jag tycker att ett välisolerat hus med solceller och värmelagring är att föredra i det långa loppet så eldar jag för värme i mitt gamla lite sämre isolerade hus. Dels för att det kräver en stor investering för att förändra situationen till vad jag tror mest på, men också för att det känns rätt att elda det som faller runtomkring mig. Jag hade kunnat elda ensilageplast och spillolja om jag var mig själv närmast.

Håller med de som sågar studier som inte ser helheten utan inriktar sig på en liten del och extrapolerar, finns många sådana. Ibland är det de som gjort studierna som är blinda, andra gånger någon som lyfter en del av studien ur sitt sammanhang. Och så finns det ju de som beställer studier.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -


Håller med de som sågar studier som inte ser helheten utan inriktar sig på en liten del och extrapolerar, finns många sådana. Ibland är det de som gjort studierna som är blinda, andra gånger någon som lyfter en del av studien ur sitt sammanhang. Och så finns det ju de som beställer studier.
Håller med helt och det här borde vara sammanfattningen av hela den här tråden som för övrigt tyvärr inte tillför nåt särskilt användbar information i självhushållnings väg eller någon annan väg för den delen ;D   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser