Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ram/beslag för att sätta in ett 3:e glas i våra gamla fönster?  (läst 774 gånger)

mrlindberg

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Hej,

Vi bor i ett hus från 1923 och har fina dubbelfönster med både inre och yttre båge. Någon gång på 70/80 talet sate någon in ett tredje glas i en plastram på utsidan av den inre bågen. Skulle vara både ljud dämpande och isolerande. Dessa plastramar sjunger nu på sista versen. Den undre listen har trillat av på flera och går inte att sätta tillbaka då plasten torkat och glaset inte längre får plats. Rutorna glider nu sakta ur ramen. Glasskivorna är fina och de tänkte jag återanvända.

Nu letar jag efter någon sorts ram eller beslag som kan ersätta de gamla allt eftersom de faller itu. Det enda jag hittar är ett system där ett inre glas limmas fast men då kan jag ju inte öppna och putsa fönsterna så det hade varit att föredra.
Känner någon till var jag kan köpa sådana beslag eller ens vad de skulle kunna heta? Jag har frågat i byggnadsvårds affärer men jag tor inte de förstår vad jag frågar efter. Tacksam för alla tips.

von tratt

  • Inlägg: 1799
    • Skåne
Om man fräser och kittar på befintlig båge ska det bli tätt så man slipper smuts på insidan. Det kan bli för tungt dock.

Men nya ramar till rutorna skulle ju gå att snickra för den inte helt ohändiga. Jag tvivlar på att det finns någon vettig färdig lösning!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
Lite trä, lim och en fräs så blir det bra.

Om jag inte skulle gjort en sådan ram själv så skulle jag nog vänt mig till en liten snickerifirma inom rimligt avstånd så de kan titta förbi. De kan se hur det blir bra, och det behöver inte bli så förskräckligt dyrt om de inte inriktat sin verksamhet på de rikas byggnadsvård. Finns ett snickeri ett par mil härifrån som fixar det mesta, och gratis är det ju inte, men bra och ofta billigare än vad en misstänksam snåljåp som jag räknat med.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Jag har aldrig sett sådana säljas. Misstänker att det är något som faller mellan stolarna. Dels finns det folk som köper moderna fönster, dels finns det folk som vill ha "riktiga" gamla fönster och de vill helst inte ha plast. Men när jag var barn satte mamma in extra glasrutor, innanfönster, varje höst med en speciell sorts tejp, dessa plockades bort på våren så fönstren kunde öppnas. Kanske det kunde vara en möjlighet istället? Annars går det säkert att tillverka såna där plastlister med en 3D-skrivare

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
glasmästarna hade sådant på 80-90-tal då det var modernt att "uppgradera" med en tredje ruta. Har själv haft samma tanke men då jag saknar tredje rutan så är det bättre att byta ut innerglaset mot ett lågemissionsglas. Det är dock länge sedan jag såg sådana satser till ett tredje glas. Jag skulle tagit en  trälist,fräst ut för glaset och skruvat fast det i nederkant. som fräs kan en bra byggsåg funka. listen ser då ut som  ett L där nedre kanten gjörs tjockare för att fästa med skruv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser