Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sänka vattenhalten?  (läst 5793 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur sänka vattenhalten?
« Svar #20 skrivet: Idag kl. 12:46 »
Det finns en uppsjö olika sätt att sänka fukthalten i honungen.
Då honung inte fryser pga sin höga sockerhalt kan man rent teoretiskt ställa ut den på verandan med öppet lock när det är isande kallt ute så lämnar vattnet festen.
Dock inte i lika högt tempo som om man har den öppna hinken stående i det vedeldade köket.
Använder man sig av luftavfuktare i ett honungsrum så torkar man den lika effektivt.
Eller drar igång elementet i honungsrummet med god ventilation.

Det blir på intet sätt fuskhonung då man inte har blandat i socker eller andra ämnen som normalt inte finns i honungen.

För övrigt har jag inte hittat någotsom förbjuder torkning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Uddenius

• Övriga världen
« Svar #21 skrivet: Idag kl. 13:23 »
Finns direktiv/föreskrifts/förordningstexten som reglerar detta tillgänglig på nätet så vem som helst kan läsa vad som egentligen gäller utan att behöva gå på hörsägen eller något som har filtrerats via en webredaktör för att bli mer populärt och lättfattligt?
Oj..ja gud förbjude, en diskussion och en undran. På ett forum?
Det var tokigt. Förlåt.
Eller så missförstod jag tonen i ditt svar ???
« Senast ändrad: Idag kl. 13:34 av Uddenius »

Uddenius

• Övriga världen
« Svar #22 skrivet: Idag kl. 13:25 »
Det finns en uppsjö olika sätt att sänka fukthalten i honungen.
Då honung inte fryser pga sin höga sockerhalt kan man rent teoretiskt ställa ut den på verandan med öppet lock när det är isande kallt ute så lämnar vattnet festen.
Dock inte i lika högt tempo som om man har den öppna hinken stående i det vedeldade köket.
Använder man sig av luftavfuktare i ett honungsrum så torkar man den lika effektivt.
Eller drar igång elementet i honungsrummet med god ventilation.

Det blir på intet sätt fuskhonung då man inte har blandat i socker eller andra ämnen som normalt inte finns i honungen.

För övrigt har jag inte hittat någotsom förbjuder torkning.
Lysande! :D

Uddenius

• Övriga världen
« Svar #23 skrivet: Idag kl. 14:57 »
Finns direktiv/föreskrifts/förordningstexten som reglerar detta tillgänglig på nätet så vem som helst kan läsa vad som egentligen gäller utan att behöva gå på hörsägen eller något som har filtrerats via en webredaktör för att bli mer populärt och lättfattligt?

Utifrån ditt svar på min komentar på detta tillsynes utdöda forum men en gång så livliga, kan man lätt dra slutsatsen att du kanske är en av dom som känner sig träffad av ett annat inlägg jag gjort. Ganska nyligen. Bättre OM så är fallet att komma med något där?
Denna fråga från torkel har hängt löst i 2 månader utan att du dragit ur x ur y och bemött honom med det uppenbara.
Precis alla frågor som någonsin ställts på detta forum kan på något sätt få sitt svar med enkel sökning på nätet. Vill jag tro.
Melemsadmin. Låter ju tjusigt.

Skogsvilde

• -
« Svar #24 skrivet: Idag kl. 16:33 »
Utifrån ditt svar på min komentar på detta tillsynes utdöda forum men en gång så livliga, kan man lätt dra slutsatsen att du kanske är en av dom som känner sig träffad av ett annat inlägg jag gjort. Ganska nyligen. Bättre OM så är fallet att komma med något där?
Denna fråga från torkel har hängt löst i 2 månader utan att du dragit ur x ur y och bemött honom med det uppenbara.
Precis alla frågor som någonsin ställts på detta forum kan på något sätt få sitt svar med enkel sökning på nätet. Vill jag tro.
Melemsadmin. Låter ju tjusigt.

Tobbes svar är möjligen en aning raljerande men det är en absolut sanning.
Oavsett vad man än sysslar med så måste grunden vara att hitta föreskrifter, regler mm istället för tyckanden.
Och just när det gäller biodling så finns det väldigt mycket tyckande om både det ena och det andra.
Dels beroende på ett visst gubbvälde som.i sitt tyckande har all makt pga att dom hållit på sedan karolinerna härjade.

Att torka honungen till en rimlig vattenhalt är en kunskap som man använt sig av sedan man började lagra den för senare konsumtion om man nu inte ville tillverka bra fylle lite snabbt utan att huskoret begrep vad som hände.
Men inte nödvändigtvis.

Uddenius

• Övriga världen
« Svar #25 skrivet: Idag kl. 16:49 »
Jag håller såklart med om det. Vissa saker bör/ ska det inte spekuleras om. Det finns uppenbara regler att förhålla sig till.
Faktum kvarstår att frågeställarens vänner hade en klar uppfattning om något.
Jag har dessutom någonstans fått till mig att honung bara får kallas honung om endast bina har "färdigställt "
den utan mänsklig handpåläggning?
Uppenbarligen så var det fler som blivit indoktrinerad detta.
Jag har själv aldrig hamnat i situationen att behöva torka honung. Därför är jag inte insatt i ämnet.
Men någonstans kommer ju detta falsarium ifrån?
Hursomhelst tack för ditt bidrag till en lite trevligare ton.

Uddenius

• Övriga världen
« Svar #26 skrivet: Idag kl. 16:52 »
Kan du förövrigt inviga mig i vad det är för gubbvälde du refererar till? Och kopplingen till mig och karolinerna??

Skogsvilde

• -
« Svar #27 skrivet: Idag kl. 18:24 »
Kan du förövrigt inviga mig i vad det är för gubbvälde du refererar till? Och kopplingen till mig och karolinerna??

Bioldling har väldigt länge varit gubbhobby.
Och äldst dikterar "regler och tolkningar".
Känn dig träffad om du känner för det, jag har ingen uppfattning om dig annat än att du verkar vara rätt snarstucken, men det är lätt hänt i en så stickig verksamhet.

Att torka honungen är att hjälpa bina att färdigställa sin produkt.
Dom kan ju börja täcka för tidigt men låter man kakorna vara kvar i kupan länge så upptäcker dom själva att det behöver torkas mer för att den ska duga som föda över vintern, annars blir det en sju helvetes fest i kupan med 50000 döda bin som resultat.
Men inte nödvändigtvis.

Uddenius

• Övriga världen
« Svar #28 skrivet: Idag kl. 19:33 »
Jag misstänker starkt att du och din vän torbjorn retar sig på något annat än att torka honung?
Går det lämpligen att ta denna diskussionen i en ny tråd? Så slipper ts känna sig utnyttjad och kapad?
Visst kan jag vara spydig och en smula ironisk.
Men jag tror ärligt talat inte att jag är så mycket äldre än er .. bit kvar till 50. Fleera år faktiskt.
MEN om hänsyn och respekt för andra människor tillhör karoliner och det förgångna så är jag den första att säga att det var bättre förr.
Jag är heller ingen rasbiolog. Jag odlar den ras jag gör enbart för att det var vad som fanns innan jag klev in i bilden. Hänsyn återigen.

Men

Jag kanske går händelserna i förväg och er respons här har inget att göra med en annan tråd dom jag nyligen initierade?
Beklagar isf min snarstuckna attityd.
Jag är snäll.  I grund och botten.

Skogsvilde

• -
« Svar #29 skrivet: Idag kl. 19:56 »
Jag misstänker starkt att du och din vän torbjorn retar sig på något annat än att torka honung?
Går det lämpligen att ta denna diskussionen i en ny tråd? Så slipper ts känna sig utnyttjad och kapad?
Visst kan jag vara spydig och en smula ironisk.
Men jag tror ärligt talat inte att jag är så mycket äldre än er .. bit kvar till 50. Fleera år faktiskt.
MEN om hänsyn och respekt för andra människor tillhör karoliner och det förgångna så är jag den första att säga att det var bättre förr.
Jag är heller ingen rasbiolog. Jag odlar den ras jag gör enbart för att det var vad som fanns innan jag klev in i bilden. Hänsyn återigen.

Men

Jag kanske går händelserna i förväg och er respons här har inget att göra med en annan tråd dom jag nyligen initierade?
Beklagar isf min snarstuckna attityd.
Jag är snäll.  I grund och botten.

Grejen är fortfarande att Torbjörn har helt rätt.
Det finns ett regelverk vad som är honung och inte.
Och det finns publicerat...

Och att jag nämnde karolinerna beror på att dom är obselete liksom gubbväldet i biodling sammanhang.
Och det var du som drog igång det hela...   
Varför vet jag inte men har mina aningar.
Men inte nödvändigtvis.

Uddenius

• Övriga världen
« Svar #30 skrivet: Idag kl. 20:43 »
Ja,och det där var ju minst sagt talande i sig själv.  :)
På återseende <3

Uddenius

• Övriga världen
« Svar #31 skrivet: Idag kl. 22:25 »
Grejen är fortfarande att Torbjörn har helt rätt.
Det finns ett regelverk vad som är honung och inte.
Och det finns publicerat...

Och att jag nämnde karolinerna beror på att dom är obselete liksom gubbväldet i biodling sammanhang.
Och det var du som drog igång det hela...   
Varför vet jag inte men har mina aningar.
Tror du begriper seden länge att detta inte har med blöt honung att göra..
Och visst, karoliner tillhör det förgångna. Liksom hyfs och hänsyn enligt din mening får man anta?
Sen ska vi inte på något vis alls föringa det våra förfäder ,karolinerna fick utstå. Det är  ändå en del av vår gemensamma historia. Så jag kan inte förstå varför du började referera dit???
Men hur som.
Gubbvälde förresten, vet inte varför men jag kommer osökt att tänka på tiden för almarna i kungsträdgården och tongångarna därifrån..
Det var iof 1971 och ganska långt innan min egen far blev könsmogen..
Nåväl, passerar ibland mordviken. Bjuder du på en kopp java?tror vi kan bli ett riktigt radarpar du åja alfred..snack värderingar. Vett och etikett. Hyfs och hänsyn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser