Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillstånd till ett visst antal kaniner?  (läst 6655 gånger)

Pumaa

• Gäst
Tillstånd till ett visst antal kaniner?
« skrivet: 03 jun-07 kl 19:30 »
Hej!

Jag och en vän undrar om man behöver tillstånd till att ett visst antal kaniner? (uppfödning) Behövs tillstånd till bara upfödning eller vanligt, men inte typ som att köpa e kanin i djuraffär utan knase mer än 6st kaniner

Tacksam för svar!

Pumaa

• Gäst
Re:Tillstånd till ett visst antal kaniner?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-07 kl 19:34 »
Ett svar idag skulle vara bra då min kompis har 9 st kaniner utan uppfödning att ha en uppfödning, hon och jag skulle bli glada! :)

Pumaa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jun-07 kl 19:58 »
?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 03 jun-07 kl 20:40 »
vi är fler som gärna skulle se ett svar här.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

ledup

« Svar #4 skrivet: 03 jun-07 kl 21:57 »
Hej!

Det finns en regel för antal kaniner men jag kommer inte ihåg hur många det är på rak arm. Vet inte om det bara gäller om man slaktar, har för mig att man skall kunna tala om vad man gör av slakt avfall

ledup

« Svar #5 skrivet: 03 jun-07 kl 22:20 »
Nu har jag varit inne och läst hos djurskyddsmyndigheten så här står det, ett ur klipp ur olika lagar beroende på om man ägnnar sig åt pälsdjur, uthyrning, utställning, foderdjursförsäljning, men jag har för mej att det finns ett högsta antal om man ägnar sig åt slaktdjur oxå, fast det hittar jag inte nu:

Den som föder upp kaniner i annat syfte, t.ex. utställningssyfte, är inte att ses som yrkesmässiga även om "överskottsdjur" säljs.

Verksamhet med pälsdjur
När krävs tillstånd för pälsdjur?
Det krävs tillstånd när man föder upp pälsdjur. Med beteckningen pälsdjur avses djur som föds upp därför att skinnet är värdefullt. Om det huvudsakliga syftet är att föda upp djur vars päls tas om hand pga sitt ekonomiska värde behövs tillstånd från det första djuret. Djurhållningen är då att ses som yrkesmässigt.

Hur hanteras kanin- och chinchillauppfödning?
Kanin- och chinchillauppfödningar där djuren föds upp med huvudsyftet att ta tillvara på och sälja dess skinn/päls är tillståndspliktiga från det första djuret. Dessa kommer även att regleras i den nya föreskriften om pälsdjur.

Verksamhet med övriga sällskapsdjur
Verksamheter som kan vara tillståndspliktiga är t.ex:

zoobutiker och andra verksamheter som säljer sällskapsdjur yrkesmässigt
smådjurspensionat
uthyrning av sommarkaniner
foderdjur
Vad gäller för uthyrning av sällskapsdjur (utom hund och katt)?
Från och med den 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:

upplåter 6 eller fler kaniner eller illrar per år. T.ex. sommarkaniner.
upplåter gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år. T.ex. akvarieuthyrningsverksamhet.
Bedöms verksamheten vara yrkesmässig kan verksamheten vara tillståndspliktig vid lägre antal djur/förvaringsutrymmen än ovan.

Förvaringsutrymmena ska vara i enlighet med de bestämmelser som finns i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby (L 80, DFS 2005:8)

Vad gäller för smådjurspensionat?
Från och med den 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:

Förvarar eller utfodrar 6 eller fler kaniner eller illrar per år.
Förvarar eller utfodrar gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år.
Bedöms verksamheten vara yrkesmässig kan verksamheten vara tillståndspliktig vid lägre antal djur/förvaringsutrymmen än ovan.

Förvaringsutrymmena ska vara i enlighet med de bestämmelser som finns i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby (L 80, DFS 2005:8).

Vad gäller för uppfödning och försäljning av foderdjur?
Verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur, oavsett om det är yrkesmässigt eller i större omfattning, kräver tillstånd. Var gränsen för "större omfattning" går vid uppfödning av foderdjur måste i dagsläget bedömas från fall till fall.

Vad gäller för uppfödning av foderdjur som används som föda till egna djur?
Föder man upp foderdjur för att använda som föda till egna djur behövs i dagsläget inget tillstånd (syftet är inte att sälja foderdjur).

Behöver den som föder upp marsvin tillstånd?
Ja, men endast om det är en yrkesmässigt verksamhet.

Verksamheter med hållande, uppfödning (utom foderdjur) eller försäljning av sällskapsdjur (utom hund och katt) som är av större omfattning undantas nämligen från kravet på tillstånd. Detta innebär att kommunen inte behöver bedöma dessa verksamheters omfattning då de oavsett storlek inte är tillståndspliktiga.

Uppfödningen av marsvin är alltså endast tillståndspliktig om verksamheten är yrkesmässig, dvs bedrivs i vinstsyfte, är varaktig och självständig. När marsvinen sedan säljs spelar det ingen roll till vem de säljs (zoohandel, privatpersoner osv) för att räknas som yrkesmässig. En som föder upp marsvin i annat syfte t.ex. utställningssyfte (inte vinstsyfte) och som säljer överskottet av marsvinen bedriver inte en yrkesmässig verksamhet.

Detta exempel är tillämpbart för samtliga sällskapsdjur (utom hund, katt) som hålls, föds upp eller säljs.

Ansvarig utgivare: Djurskyddsmyndigheten
Sidan uppdaterades: 2005-10-20 13:44

Sidan ändrades
Datum:2005-10-20 13:44
Redaktör:Jessica Svärd
E-post:

Sidan skapades
Datum:2005-08-15 16:00
Redaktör:Steria AB
E-post:

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Senast ändrad: 03 jun-07 kl 22:48 av Edgar »

carmencha

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jun-07 kl 23:28 »
Hej!

Fattar 0 av detta :P någon som kan förklara kort och lätt?
Jag och min kompis hade tänk föda upp kaniner min kopis dv. vädur jag själv har BJ och NZ men Inte till kött eller päls till mig själv utan det avgör köparen av kaninen, tykcer det låter läskigt med att slkata kaniner :/ fast man är ju 16 och min kompis 12... jag har 8 kaniner, hade tänkt föda upp till sällskap till mig men köparna väljer oh igen, snälla kan någon förklara kortfattat?  :-[

carmencha

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jun-07 kl 23:29 »
P.s detta är skirvet av Pumaa, mamma var inloggad

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 04 jun-07 kl 00:07 »
Hej!

1. Du föder upp kaniner som hobby, inte för att tjäna pengar i många år.
2. Du får inte hyra ut mer än 5 kaniner per år.
3. Du får inte ta emot kaniner som någon annan äger, mer än 5 per år.
4. Kaninerna ska vara avsedda för sällskap eller hobby.

Följer du dessa 4 regler anser myndigheterna att din verksamhet är av mindre omfattning, och du behöver inget tillstånd. Du får sälja många mer än 5 kaniner per år utan tillstånd.

Edgar
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 00:09 av Edgar »

Pumaa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jun-07 kl 17:03 »
Hej!

1. Du föder upp kaniner som hobby, inte för att tjäna pengar i många år.
2. Du får inte hyra ut mer än 5 kaniner per år.
3. Du får inte ta emot kaniner som någon annan äger, mer än 5 per år.
4. Kaninerna ska vara avsedda för sällskap eller hobby.

Följer du dessa 4 regler anser myndigheterna att din verksamhet är av mindre omfattning, och du behöver inget tillstånd. Du får sälja många mer än 5 kaniner per år utan tillstånd.

Edgar

Tack för svar, fast jag fattar inte det där med att hyra ut kaniner?
jag vill ha dem som sällskap och ta en kull en eller två  gånger om året.
Ja det är en hobby då jag är mer för att kela och gosa med kaniner än rida, (red innan)

mvh maria

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 04 jun-07 kl 19:05 »
Hej!

Hyra ut kanin gick ofta till på följande sätt:

Det var oftast till "sommargästbarn" under sommarlovet. Man lämnade kaninen och fick t.ex 200 kr. När kaninen lämnades tillbaks fick hyraren tillbaks 100 kr.  Barnen fick ha en kanin under sommaren för 100 kr.

Nu när lagen ser ut som den gör, så ska man inte prata om att man hyr ut kaniner. Man kan ju sälja kaninen med återköpsgaranti i stället.

Man säljer den till sommargästen för 200 kr, och lovar att köpa tillbaks den för 100 kr. Barnen får ha en kanin under sommaren för 100 kr.

Edgar  
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 19:06 av Edgar »

Pumaa

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jun-07 kl 20:57 »
Hej!

Hyra ut kanin gick ofta till på följande sätt:

Det var oftast till "sommargästbarn" under sommarlovet. Man lämnade kaninen och fick t.ex 200 kr. När kaninen lämnades tillbaks fick hyraren tillbaks 100 kr.  Barnen fick ha en kanin under sommaren för 100 kr.

Nu när lagen ser ut som den gör, så ska man inte prata om att man hyr ut kaniner. Man kan ju sälja kaninen med återköpsgaranti i stället.

Man säljer den till sommargästen för 200 kr, och lovar att köpa tillbaks den för 100 kr. Barnen får ha en kanin under sommaren för 100 kr.

Edgar  

ahh nu fattar jag :P
men hur söker man "tillstånd"
jag vet var nu men hur ....
lite frågvis men det kan vara bra att veta :D

PiaW

• Ebias
« Svar #13 skrivet: 04 jun-07 kl 22:14 »
Vadå, är det olagligt att hyra ut kaniner?
Är det för att det är djur? Eller vad beror det på?

Körven

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 05 jun-07 kl 00:03 »
Va kul ytterligare en lag at bryta mot...............nä jag skiter fullständigt i EU byrokrater vad dom hittar på och bestämmer,det är en samling fjantar som tror dom uträttar något viktigt.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 05 jun-07 kl 19:06 »
Hej!

Körven skriver det är en samling EU byråkratfjantar. Det är sant, men det finns fler;  djurskyddsmyndigheten, djurens rätt m fl som också håller på med skrivbordsprodukter, sanningsförvanskande, inte vet vad de talar om osv.

Pia W frågar om det är olagligt att hyra ut kaniner. Det är det inte, men hyr man ut mer än 5 kaniner per år måste man ha tillstånd.
Man kan sälja 500 kaniner utan tillstånd. Jag kan inte förstå varför det behövs tillstånd  det lilla fallet, men inte i det stora.
Men det är inte så konstigt när man tänker efter. Djurskyddsmyndigheten är ju inblandad.

Vad gäller tillståndet, så handhas det av kommunens hälso- och miljökontor.  Vill du veta hur man söker tillstånd så är det enklast att ringa dem.

Däremot förstår jag inte varför Pumaa vill söka tillstånd.  Det komplicerar bara tillvaron. Håller man sig till de regler jag skissade tidigare behövs inget tillstånd, åtminstone inte enligt djurskyddslagen.

Det slår mig precis nu när jag skriver detta att bor man i tätbebyggt område, så kanske det finns någon annan lag eller lokal stadga som man kan bryta mot om man har för mycket kaniner. Om detta vet jag inget.

Edgar

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 05 jun-07 kl 19:29 »
Jo det är så Edgar, det är andra regler i tätbebyggt område om jag inte minns fel av diskussionen med miljöinspektören som var här.

Såhär står det hos Djurskyddsmynigheten i vart fall:

Tillståndskrav

Den som driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller den som upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver tillstånd från kommunen. En verksamhet är av större omfattning då man upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år. Mer om tillstånd för verksamhet enligt § 16 djurskyddslagen kan du läsa i sidans vänsterkant, under rubriken "Tillstånd för verksamhet".

Vidare:

Tillstånd för verksamhet
Den 1 december 2003 utökades 16 § djurskyddslagen (1988:534). Lagen säger att den som yrkesmässigt eller i större omfattning...

håller
föder upp
upplåter
säljer eller
tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring
ska ha tillstånd från kommunen. När kommunen prövar tillståndet ska det kontrolleras att den som söker tillstånd kan anses lämplig och att anläggningarna där verksamheten ska bedrivas är lämpliga.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 05 jun-07 kl 20:02 »
Hej!

Javisst! Upplåter är enligt djurskyddsmyndighetens definition = vad jag kallar hyra ut. Förvarar och utfordrar är när det är någon annans djur.

Djurskyddsmyndigheten nämner inte något om vad som är större omfattning när man säljer kaniner (icke yrkesmässigt), det är det sjuka i sammanhanget. Se DFS 2004:5 saknr L 120.
Ej heller står det något om hur många kaniner man får ha för att det ska räknas som större omfattning.

Edgar
« Senast ändrad: 05 jun-07 kl 20:05 av Edgar »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 05 jun-07 kl 20:04 »
Hela den myndigheten har ett internt problem...  :(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #19 skrivet: 05 jun-07 kl 20:05 »
Ett?

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser