Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra ventilation viktigt?  (läst 1424 gånger)

Kevan

  • Inlägg: 5
    • -
Rengöra ventilation viktigt?
« skrivet: 06 apr-22 kl 22:38 »
Igår blev jag lite fundersam. En säljare erbjöd sig att rengöra mina ventilationskanaler i huset för 2995 e rot. Jag har bott här i tre år, radhus byggt 83, efter liten koll så har vi alltså en takfläkt på taket som suger från badrum å tvättstuga. Hur viktigt är det att rengöra kanalerna? har nån här gjort det och vilka resultat kan man förvänta sig? Är priset för högt? jag har aldrig rengjort sedan vi flytta in, säljaren verkar trevlig men vill kolla först och se.

fri

  • Inlägg: 2577
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-22 kl 22:45 »
Jag tror du kan byta filter själv, då kan du passa på att kika om rören är fulla med skit, om de inte är det och ni inte har några problem med vent är det dyrt och onödigt att leja bort rengöring anser jag.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #2 skrivet: 06 apr-22 kl 22:49 »
Tänk på att det inte finns några regler som kräver att det ska göras.

Byt filter själv om det behövs.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #3 skrivet: 07 apr-22 kl 11:01 »
I större fastigheter (typ industrier, kontorshotell, hyreshus) brukar man leja in folk för att rengöra ventilationen. I småhus brukar ägaren klara av det själv.

Här låter det ju som om trådstartarens radhus inte har några avancerade installationer, utan bara självdragsventilation kompletterat med utsug från våtrummen. Och då är det absolut ingenting komplicerat, förmodligen finns det inte ens några filter.

Passa på att titta till fläktmotorn när du ändå håller på, den kan behöva en viss översyn efter närmare 40 års drift. Allmän rengöring, om den har självsmörjande glidlager kan det vara lämpligt att dränka in de sintrade bussningarna med olja på nytt, om den har kullager (förmodligen då permanentsmorda) bör man kolla att de inte har börjat väsnas och byta i så fall. Om motorn har startkondensator så är det bra om man har möjlighet att kontrollmäta den och byta om den börjar förlora kapacitans.

Kevan

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #4 skrivet: 07 apr-22 kl 20:13 »
intressant, har pratat med grannar och de säger lite olika att vissa har anlitat nån och att det blev bra och att andra inte riktigt tänkt på det eller som någon sa gjort det själv. Säljaren ringde idag igen och jag frågade lite om vad man kan förvänta sig, känns som han överdriver om att resultatet ska bli mycket bättre luft men jag köper till viss del att det är bra att anlita nån fackman nåååån gång under en livstid eller några gånger. Att rensa kanaler och översyn av takfläkt, den är nog original, tittade på den idag och den nog inte rengjord på evigheter. ska försöka pruta ner de olika jag tar offert av. verkar som att jobbet tar max 1-2 timmar. Företaget som ringt är https://aerius.se/ventilation-stockholm/ någon som haft erfarenhet av dom? tack för riktigt bra svar och bra forum!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #5 skrivet: 07 apr-22 kl 20:42 »
Du kommer ju inte att få någon bättre luft eftersom det bara är utsugskanaler. Om de förstås inte är så igensatta att du inte har något drag kvar ;D


Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #6 skrivet: 07 apr-22 kl 20:57 »
intressant, har pratat med grannar och de säger lite olika att vissa har anlitat nån och att det blev bra och att andra inte riktigt tänkt på det eller som någon sa gjort det själv. Säljaren ringde idag igen och jag frågade lite om vad man kan förvänta sig, känns som han överdriver om att resultatet ska bli mycket bättre luft men jag köper till viss del att det är bra att anlita nån fackman nåååån gång under en livstid eller några gånger. Att rensa kanaler och översyn av takfläkt, den är nog original, tittade på den idag och den nog inte rengjord på evigheter. ska försöka pruta ner de olika jag tar offert av. verkar som att jobbet tar max 1-2 timmar. Företaget som ringt är https://aerius.se/ventilation-stockholm/ någon som haft erfarenhet av dom? tack för riktigt bra svar och bra forum!
Du kan googla omdömen.
Här har du en länk.

https://www.brabyggare.se/sok-hantverkare/AeriusVentilation
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kevan

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #7 skrivet: 07 apr-22 kl 21:15 »
Hmmm intressant, jag skrollar alltid förbi de positiva omdömena, kikar alltid på de dåliga, nä men jag förväntar mig inget mer än att systemet blir renare efter, min takfläkt låter lite, inte så det stör men den såg för jävlig ut, förmodligen ska den bytas.

Kevan

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #8 skrivet: 07 apr-22 kl 21:33 »
tog lite bilder, ingen rolig syn hehe

Kevan

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #9 skrivet: 07 apr-22 kl 21:37 »
och denna då...

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #10 skrivet: 07 apr-22 kl 21:41 »
Det är nog dags att dra igenom en borstviskare där. Och blåsa av fläkten med tryckluft innan man gör en närmare översyn av den. Definitivt inget som man behöver leja in någon firma för. Ingen anledning att byta fläkten heller.

Dorrvakten88

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Rengöra ventilation viktigt?
« Svar #11 skrivet: 31 maj-22 kl 00:08 »
hej fick också ett samtal, är väldigt kluven

fick ner priset en del men ej bestämt.

finns ju lite olika företag, vad tog du för beslut?

Raderat länkar för företag som kan ses som reklam.  (:)
« Senast ändrad: 31 maj-22 kl 10:36 av javill »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser