Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda skinn, hur gör man?  (läst 2455 gånger)

Linda222

Bereda skinn, hur gör man?
« skrivet: 10 mar-22 kl 11:32 »
Jag har haft får i många år men aldrig tagit till vara på skinnen. Ska slakta några baggar snart och vill då försöka bereda skinnen själv.
Ni som kan och har gjort det helt själva, hur har ni gått tillväga? Behöver all hjälp jag kan få.
Tacksam för svar🤗

olivia.k

• Jämtland
SV: Bereda skinn, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-22 kl 15:40 »
Besök ett bibliotekt och låna en bok i ämnet är mitt tips. Så gjorde jag.

Det finns fler olika recept man kan använda sig av, en del bereder med alun och själv använder jag fett, (ägg och rapsolja).
Finns säkert recept occh instruktioner hur man gör om du googlar också. Sök på skinnberedning. Det är ganska många moment man ska göra så det tar för lång tid att skriva ned allting här.

Här har du tips på en bok:

https://www.bokus.com/bok/9789152701898/skinn-garvning-och-beredning-med-traditionella-metoder/

Linda222

« Svar #2 skrivet: 10 mar-22 kl 18:57 »
Tack så mycket för svar. Blir nog till att köpa boken som du länkade till🙂

läderfiffi

• -
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 16:35 »
Gammal tråd men hoppas nån märker att man drar liv i den...
Hinner inte få tag i nån bok då jag spontant fick ett sälskinn idag!!!

Är det nån som kan ge ordentliga tips på hur man ska göra?
Jag vet att man ska få bort så mkt fett som möjligt, det har jag gjort. Men det är så sladrigt att jag vet inte om jag fått bort allt :( Kan man salta/torka det först?
Jobbar imorgon och kommer då inte hinna arbeta på det... nån som har ngr snabba men ordentliga tips på hur man ska göra???
Har läst varenda tråd i ämnet men blir inte klokare  ???
Hjälpte till att garva ngr skinn för ngr år en men då hade min vän föreberett dem i typ en vecka och sen skrapade vi av alla hinnor o så....
vill behålla den fina pälsen.
Tacksam för all hjälp!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 16:42 »
Har inte garvat mer än några småskinn, fastän jag haft får länge, så det här blir en kvalificerad gissning. Jag skulle slänga skinnet i frysen till dess jag hade tid, eftersom det bara är ett skinn och det snabbaste jag vet som stoppar nedbrytningen är frysgrader.

Hoppas någon duktigare svarar dig, och lycka till med skinnet!

läderfiffi

• -
« Svar #5 skrivet: Idag kl. 18:05 »
Tack för snabbt svar!
Jag har dessvärre inte riktigt plats i frysen, annars hade det vart toppen....

hittade en sida där en kvinna skriver ganska detaljerat om hur man gör - men inte första steget! Hon inleder med följande: 1. Döda organismerna i skinnet (se ovan). (ovan beskrivs inte HUR utan bara att det kan göras genom saltning, torkning, frysning eller kalkning)
2. Skrapa bort kött- och fettrester från köttsidan med en skinnskrapa, flintbit, slö kniv eller liknande.
osv. fortsätter med tvätt och sen fettgravningsstegen....

så jag överväger att salta tills på fredag men är rädd det blir för länge och att hårsäckarna "dör" och pälsen faller av....

Behöver hjälp/tips på saltprocessen

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare
Nataks, Tiomilaskogen, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser