Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behövs det mer av att miljövänliga satsningar får betala sej för dom som satsar?  (läst 9556 gånger)

fri

  • Inlägg: 2579
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Eller äta kallt.  ;D
Nu har du väl tittat för mycket på statstelevisionen Skogsvilde? Så här års ska mat vara hemmodlad eller närodlad, näringsrik och varm.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 17012
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Nu har du väl tittat för mycket på statstelevisionen Skogsvilde? Så här års ska mat vara hemmodlad eller närodlad, näringsrik och varm.

Inte alls.
Grejen med att köpa importerad mat i halvfabrikat eller helfabrikat som gärna är förpackad på ett åldersbeständigt sätt är klar i detta fallet.
Man behöver inte lägga så mycket energi på tillagning här.  Att värma upp kostar nära på inget mot en tilllagning av hela rätter, och är det konserverat så går det ingen energi till att lagra på ett hållbart sätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Kan du redovisa vilka marker som det handlar om?

Kan du själv göra något för att minska energibehovet?

Frågan är om inte Anne-Li går händelserna i förväg.

Bifogar skärmdump från Sydsvenskan 13 september, där Länsstyrelsen inte anser att det bara är att tuta o köra att tapetsera Skåne med solcellsparker.

fri

  • Inlägg: 2579
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Inte alls.
Grejen med att köpa importerad mat i halvfabrikat eller helfabrikat som gärna är förpackad på ett åldersbeständigt sätt är klar i detta fallet.
Man behöver inte lägga så mycket energi på tillagning här.  Att värma upp kostar nära på inget mot en tilllagning av hela rätter, och är det konserverat så går det ingen energi till att lagra på ett hållbart sätt.
Ett inte så självhushållande sätt att lösa problemet, jag trodde du var mer för långkok på vedspis och egenodlade grönsaker  från upphöjda bäddar.
Grejen med långkok och konservering är väl att man tillvaratar spillenergin till bostadens uppvärmning och gör så att säga två flugor på smällen
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 17012
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Frågan är om inte Anne-Li går händelserna i förväg.

Bifogar skärmdump från Sydsvenskan 13 september, där Länsstyrelsen inte anser att det bara är att tuta o köra att tapetsera Skåne med solcellsparker.

Aha...   se där man skriker om vargen trots att man har stenkoll på vargen.

Frågan är ommman kan anta att kunskapen är hämtad från Sydsvenskan eller finns det andra kunskaper som är av intresse.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17012
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Ett inte så självhushållande sätt att lösa problemet, jag trodde du var mer för långkok på vedspis och egenodlade grönsaker  från upphöjda bäddar.
Grejen med långkok och konservering är väl att man tillvaratar spillenergin till bostadens uppvärmning och gör så att säga två flugor på smällen

Släpp inte sakfrågan och stället diskutera mina preferenser.
De är rätt ovesäntliga när det gäller att diskutera ämnet.

I de flesta diskussionerna hamnar man i ett läger där man vill att massor ska göras men man vill inte se det.
Man vill inte se vindkraftverk, solcellsanläggningar är fula osv...

Då måste man istället se till vad man kan göra för att minska sitt elberoende/förbrukning.
Och då är det alternativ som jag föreslår det som är mest realistiskt för att lösa problemet.

Men frågan är, kommer man vilja göra sådana uppoffringar?
Att sänka inomhustemperaturen är en annan, visst det är inte så enormt många som har direktverkande el men väl så många måste använda el som del i tillverkningen av värme oavsett system.

Jag använder el trots att vi i grunden har ett självtryckssystem, men med påkopplad acctank så blev jag tvungen att ha pumpar får att få in varmvatten och distribuera det.
Det finns även en pump för dagar när självtrycket inte vill hoppa igång.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2579
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Släpp inte sakfrågan och stället diskutera mina preferenser.
De är rätt ovesäntliga när det gäller att diskutera ämnet.

I de flesta diskussionerna hamnar man i ett läger där man vill att massor ska göras men man vill inte se det.
Man vill inte se vindkraftverk, solcellsanläggningar är fula osv...

Då måste man istället se till vad man kan göra för att minska sitt elberoende/förbrukning.
Och då är det alternativ som jag föreslår det som är mest realistiskt för att lösa problemet.

Men frågan är, kommer man vilja göra sådana uppoffringar?
Att sänka inomhustemperaturen är en annan, visst det är inte så enormt många som har direktverkande el men väl så många måste använda el som del i tillverkningen av värme oavsett system.

Jag använder el trots att vi i grunden har ett självtryckssystem, men med påkopplad acctank så blev jag tvungen att ha pumpar får att få in varmvatten och distribuera det.
Det finns även en pump för dagar när självtrycket inte vill hoppa igång.
Ok Skogsvilde tycker du att du håller håller dig till ämnet: Behövs det mer av att miljövänliga satsningar får betala sej för dom som satsar? 
Du skriver om importerad mat i hel och halvfabrikat i ett självhushållarforum och berör varken frågan i rubriken eller självhushåll i ditt svar vad jag kan se.

Jag tror att det behövs lönsamhet för att få till mer miljövänliga satsningar, att tex sänka momsen på solceller vore ett sätt att få ner priset till konsument och därmed nå en kortare avskrivningstid.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
momssatsen är ju satt och medger inga undantag. Bättre då att göra den el som produceras och där ägaren använder sin del ges skattefrihet. Som det är nu matas den ju ut på nätet och säljaren/producenten får köpa tillbaks den. Då med pålagda avgifter och moms. Befängt!

Skogsvilde

  • Inlägg: 17012
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Ok Skogsvilde tycker du att du håller håller dig till ämnet: Behövs det mer av att miljövänliga satsningar får betala sej för dom som satsar? 
Du skriver om importerad mat i hel och halvfabrikat i ett självhushållarforum och berör varken frågan i rubriken eller självhushåll i ditt svar vad jag kan se.

Jag tror att det behövs lönsamhet för att få till mer miljövänliga satsningar, att tex sänka momsen på solceller vore ett sätt att få ner priset till konsument och därmed nå en kortare avskrivningstid.

Jo, jag kan framföra en tankegång och ett resonemang som går imot huvudtanken för att visa på ett möjligt scenario.
Och det behöver inte nödvändigtvis vara min åsikt avseende hur man ska lösa problematiken.

Och givetvis så måste det finnas olika incitament för att göra och hålla igång satsningar för att det ens någon skulle vilja syssla med en omställning och vidmakthålla den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2579
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
momssatsen är ju satt och medger inga undantag. Bättre då att göra den el som produceras och där ägaren använder sin del ges skattefrihet. Som det är nu matas den ju ut på nätet och säljaren/producenten får köpa tillbaks den. Då med pålagda avgifter och moms. Befängt!
Den el man använder direkt själv är skattefri, den matas inte ut på nätet. Att ladda en elbil med egenproducerad energi är på det viset skattegynnat då man slipper moms, avgifter och nätkostnaden.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Den el man använder direkt själv är skattefri, den matas inte ut på nätet. Att ladda en elbil med egenproducerad energi är på det viset skattegynnat då man slipper moms, avgifter och nätkostnaden.

Ja, i den bästa av världar så fungerar det så.

Men min gissning är att de egna solpanelerna ger mest el under sommarmånaderna då du som hushållsproducent av el kanske inte använder din elbil till pendling så mycket p g a semester, att barnern har sommarlov e t c ?

Gissar att du då också får mindre betalt för din egenproducerande el då efterfrågan både i o utanför Sverige är mindre.

Sedan kommer vinterhalvåret...

Jobbpendlingen är igång, ungarna skall till olika aktiviteter o s v ...

..dina solpaneler levererar mindre mängd el.

..du kör mera, OCH dina elbilsbatterier har lägre prestanda p g a  lägre temperatur.

Så du behöver köpa el för att hålla din elbil rullande.

Då är elbolagen där och vill ha betalt med råge   :(

Så Målarmäster har verkligen en point i att systemet är 'ruttet'

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
elbilar är det fortfarande väldigt få som har. Betydligt fler har solcelller och överskottsel säljs men precis som carolus skriver produceras den mesta solcellselen på sommaren men förbrukningen är nu på vintern. Och i somras var priset lågt och nu skyhögt så ev. vinst lär det inte bli. Stod o tittade på kommunalhusets  produktion just nu. Solceller på två stora fasader + taket. Produktion 0,7 kWh. Ungefär vad som krävs för att driva mätaren. på sommaren en solig dag produceras betydligt mer och överskottet hamnar då i det kommunala energibolaget.  Men just nu på vintern kostar elen precis lika mycket för kommunen som för privatpersonen.  Skillnad hade varit om sommarelen lagrats t.ex i form av vätgas och använts nu. Då blir det en besparing.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne


Men frågan är, kommer man vilja göra sådana uppoffringar?


En relevant men IMO komplicerad fråga...

I urbana miljöer, där väldigt många i det här landet bor, värms bostaden av fjärrvärme. Helt Ok, själv boende i sådan miljö samt varande äldre minns jag den kassa luften av all oljeeldning...

Fjärrvärmen använder ibland spillvärme från industri, t e x som i mitt landskap, sockerbruk.
Längre norrut kan det vara från pappersmassa fabriker? (rätta mig gärna om jag har fel).

Så i urbana eller halvurbana miljöer med fjärrvärme finns det inte så mycket el för värmekostnaden att spara in på för det enskilda hushållet, värmen ingår i månadsavgiften, ... fjärrvärmen skall ändå pumpas fram till huset för varmvattnets skull o s v.



Skogsvilde

  • Inlägg: 17012
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
En relevant men IMO komplicerad fråga...

I urbana miljöer, där väldigt många i det här landet bor, värms bostaden av fjärrvärme. Helt Ok, själv boende i sådan miljö samt varande äldre minns jag den kassa luften av all oljeeldning...

Fjärrvärmen använder ibland spillvärme från industri, t e x som i mitt landskap, sockerbruk.
Längre norrut kan det vara från pappersmassa fabriker? (rätta mig gärna om jag har fel).

Så i urbana eller halvurbana miljöer med fjärrvärme finns det inte så mycket el för värmekostnaden att spara in på för det enskilda hushållet, värmen ingår i månadsavgiften, ... fjärrvärmen skall ändå pumpas fram till huset för varmvattnets skull o s v.

Och utan el stannar pumpen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Och utan el stannar pumpen.

Helt riktigt. Men jämfört med direktverkande el så är ändå elförbrukningen per kvm väsentligt mindre. I den händelse det skulle bli elransonering.

fri

  • Inlägg: 2579
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
En relevant men IMO komplicerad fråga...

I urbana miljöer, där väldigt många i det här landet bor, värms bostaden av fjärrvärme. Helt Ok, själv boende i sådan miljö samt varande äldre minns jag den kassa luften av all oljeeldning...

Fjärrvärmen använder ibland spillvärme från industri, t e x som i mitt landskap, sockerbruk.
Längre norrut kan det vara från pappersmassa fabriker? (rätta mig gärna om jag har fel).

Så i urbana eller halvurbana miljöer med fjärrvärme finns det inte så mycket el för värmekostnaden att spara in på för det enskilda hushållet, värmen ingår i månadsavgiften, ... fjärrvärmen skall ändå pumpas fram till huset för varmvattnets skull o s v.

Om fjärrvärmen görs i form av kraftvärme fås ju el både till drift av pumpar och hushållens behov av hushållsström, då kan jag tro att urbana miljöer kan vara energisnålare och mindre beroende av import än de rurala förutsatt att kraftvärmen eldas med inhemskt biobränsle.

Att låta energin ingå i månadsavgift/hyra har ju den stora nackdelen att den ekonomiska drivkraften att spara energi är låg för brukaren och energiåtgången per m2 bostadsyta lär vara högre än i motsvarande privatägda småhus där räkningen för både varmvatten och värme kommer direkt till ägaren.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
För hyresvärdar finns inget incitament att införa enskild debitering för lägenheter vad beträffande förbrukningen av värme/varmvatten (eller för den delen också vatten).
För dem innebär det nog bara krångel med avläsningar och särskild debitering m.m

Dessutom är det ju bostadsbrist i det här landet! (Hallelujah!) Så hyresvärdar har inga större problem med att få uthyrt, oavsett kostnaden för uppvärmning. I alla fall som situationen är nu.

Man tycker att kostnadsmedvetenheten borde vara större i bostadsrättsföreningar - likväl hör jag från bekantskapskretsen inget om att nybyggda brf lägenheter har egna mätare för värme o vatten.

På min ort vet jag att det finns en brf som är byggd någon gång på 1940/1950 talet och där lägenheterna har ett system från den tiden där varje vattenburet element har en mätare. En gång om året går brf ordförande till varje lägenhet och läser av dessa, sedan debiteras lägenheterna.

En annan brf från 1930talet hade ett synsätt där man ansåg att antalet vuxna boende i en lägenhet ökade förbrukningen av varmvatten. Så en lägenhet med 3 vuxna fick en högre månadsavgift än en lägenhet med enbart 1 vuxen boende. För denna brf avskaffades systemet antagligen på i början på 1960talet då fjärrvärme installerades.

fri

  • Inlägg: 2579
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
För hyresvärdar finns inget incitament att införa enskild debitering för lägenheter vad beträffande förbrukningen av värme/varmvatten (eller för den delen också vatten).
För dem innebär det nog bara krångel med avläsningar och särskild debitering m.m
Är den ordningen bra och miljövänlig?

Individuell avläsning lär numera ordnas digitalt och faktureras oftast separat av varje leverantör direkt till förbrukarna så det lär inte påverka hyresvärdarnas arbetsbelastning negativt.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Bra och bra ... dock har jag svårt att tro ifall det hitintills handlat om våldsamt stora mängder energi att det gått oförmärkt förbi....

Känner du svensken??  har du någonsin bott i en brf, ett Sverige i miniatyr??? jag ser framför mig  de som säger 'att jag håller aldrig mer än 18 grader i lägenheten och vill INTE vara med och bekosta en massa nya dyra mätare'  till de som kommer att säga att 'att dessa mätare och kostnaden för dessa - är det riktigt säkert att det kommer att leda till någonting - att månadsavgiften ändå i slutändan kommer bli samma?

Att säga 'fixa digitalt' har blivit en slags one-size-fits-all lösning - eller en slasktratts lösning?

De gamla mätarna på de vattenburna elementen i 1950tals huset var nog aldrig bra eller välfungerande - har rört mig mycket i Sverige och enbart hört talas om detta enda fall.

Så Ok, du skall installera genomströmningsmätare för varje element i samtliga lägenheter, var tänker du mäta temperaturen? ihopa med genomströmningsmätaren? eller något genomsnitt från husets värmecentral? (vattentempen i värmesystemet är inte samma på 1:a vån som på 10:vån)

Skall detta kopplas ihop med kablar, eller skall det till Wifi/Blåtand? hur många kommer inte ogilla att hyresvärden kör eget nät i lägenheterna?  medans andra kommer att försöka hacka det.

Hur blir det med varmvattnet? där kan vattenrör gå från väggen till kranar med väldigt få cm - skall man då in och rota i väggar och tätskikt? Vem betalar?

I hyresfastigheter - ifall hyresvärden har struntat i att modernisera värmeanläggningen eller justera den, och bara debiterat de hyrande - och hyresgästerna märker att det blir billigare att dra ner lägenhetens element och köra delvis på egen el? Hur tror du elnätet mår av det?


En annan sak i nybyggen. Där skulle man från början vid dragning av vattenstammar kunna lägga in en mätcentral på samma sätt som för elen.
« Senast ändrad: 21 dec-21 kl 00:56 av Carolus »

 

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Bra och bra ... dock har jag svårt att tro ifall det hitintills handlat om våldsamt stora mängder energi att det gått oförmärkt förbi....

Känner du svensken??  har du någonsin bott i en brf, ett Sverige i miniatyr??? jag ser framför mig  de som säger 'att jag håller aldrig mer än 18 grader i lägenheten och vill INTE vara med och bekosta en massa nya dyra mätare'  till de som kommer att säga att 'att dessa mätare och kostnaden för dessa - är det riktigt säkert att det kommer att leda till någonting - att månadsavgiften ändå i slutändan kommer bli samma?

Att säga 'fixa digitalt' har blivit en slags one-size-fits-all lösning - eller en slasktratts lösning?

De gamla mätarna på de vattenburna elementen i 1950tals huset var nog aldrig bra eller välfungerande - har rört mig mycket i Sverige och enbart hört talas om detta enda fall.

Så Ok, du skall installera genomströmningsmätare för varje element i samtliga lägenheter, var tänker du mäta temperaturen? ihopa med genomströmningsmätaren? eller något genomsnitt från husets värmecentral? (vattentempen i värmesystemet är inte samma på 1:a vån som på 10:vån)

Skall detta kopplas ihop med kablar, eller skall det till Wifi/Blåtand? hur många kommer inte ogilla att hyresvärden kör eget nät i lägenheterna?  medans andra kommer att försöka hacka det.

Hur blir det med varmvattnet? där kan vattenrör gå från väggen till kranar med väldigt få cm - skall man då in och rota i väggar och tätskikt? Vem betalar?

I hyresfastigheter - ifall hyresvärden har struntat i att modernisera värmeanläggningen eller justera den, och bara debiterat de hyrande - och hyresgästerna märker att det blir billigare att dra ner lägenhetens element och köra delvis på egen el? Hur tror du elnätet mår av det?


En annan sak i nybyggen. Där skulle man från början vid dragning av vattenstammar kunna lägga in en mätcentral på samma sätt som för elen.


Exakt det handlar om framtiden och nybyggen där vi kan använde "erfarenhet" från de senaste år!
Betala endast för ditt/familjens förbruk även när det gäller vattenförsyning!
« Senast ändrad: 21 dec-21 kl 10:31 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 3 användare
Anna 123, MiaK, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser