Forskar runt lite nu för vi tänkte försöka odla sötpotatis, blev dock väldigt fundersam i denna tråd, vilka här har god erfarenhet av odling av sötpotatis?
trådstartaren tolkade jag som den va ny på sötpotatis men nån sida fram expert, vad finns det för bra råd för att odla sötpotatis från nån som har god erfarenhet?
har just nu en stående i vatten och det har den gjort nån vecka . inte kollat mer på hur det skall gå till
Jag startade denna tråd av nyfikenhet på hur många som har odlat söt potatis här på Alternativ.nu därför frågan: Odlar du sötpotatis?
Och lämnade flera länkar om sötpotatis-odlingar och forskning för de som vill läsa om sötpotatis och få goda råd!
Det är första gång att jag själv odlar sötpotatis men se till att du köper ordentligt utsäde
och ifall du köper sötpotatis i en butik: Lagom store (de orange sorter är bäst)!
Del eventuellt på sötpotatisen och placerar i en låda med en aning jord (vattna jorden en aning innan placeringen i jorden).
Ställ lådan varmt och ljust i några veckor (beroende på inomhus temperatur) och tar därefter skott: Skär gärna med en kniv sticklingar från sötpotatisen
och sätt dessa i vatten samlat eller enkelvis i exempelvis gröna flaskor (grönt glas ger en fortare rotning än klar plast eller glas)!
När där är välutvecklat rötter på sticklingarna kan dessa planteras ut i pallkragar, på friland, i ett växthus eller i en spann och andra alternativa lösningar.
I den kallare del av Sverige är ett växthus nödvändigt eller liknanden!
Här i söder Skåne har vi haft flera nätter med frost och mitt projekt väntar på att bli planterat på friland i upphöjd värm bäddar med en ram av halm!
Temperaturen i jorden vid plantering skal vara omkring de 16 grader.