Tja, du kanske kan låna eller köpa en 200år gammal hand driven kvarnsten?
Det vore visserligen kul att testa, men det är nog rätt mycket jobb att få en gammal kvarnsten att funka för ett test.
Om det rör sig om ett test i mycket liten skala och man inte har något krav på sig att arbeta synnerligen effektivt, så går det ju att mala i mortel, kaffekvarn eller liknande.
Jag tycker det var väldigt lite jobb att prova, sköljde av damm och bös med vatten, ställde ut i solen så det fick torka. Nu kommer jag inte i håg om jag provade mala 1 eller 2 dagar senare men stenarna var torra och det var ju bara att veva runt tills det var lagom finfördelat. Besök en hembygdsförening som har gamla grejor så kanske du får prova?
Kaffekvarn tror jag inte på, i alla fall inte i vår gamla, det blir så grovt.Nu bor du ju kanske lite off, men å andra sidan är ju forumdeltagarna rätt spridda ändå. Finns det ingen som har en sådan modern liten kvarn som kan mala ett kilo åt dig i sin maskin om du skickar ditt spannmål? Du bränner ju två porton som du skulle kunnat använda till ditt eventuella inköp, men du får ju ett test som kan hjälpa dig i ditt val.Har själv varit sugen på att mala eget mjöl, men ännu inte kommit dit.
Ja, jag bor så pass off att det skulle bli väldigt dyrt att först skicka spannmål och sedan mjöl tillbaka.Någonstans har jag en liten elektrisk kaffekvarn. Skulle det kunna funka att mala mjöl i en sådan?
Om du har oändligt med tid kanske, bättre att låna eller köpa en ordentlig kvarn, de från 1800talet eller för den delen elfria u-länder borde funka bäst
Gamla kaffekvarnar kan vara konstruerade på många olika sätt. En del har räfflade valsar, andra bygger på ett löphjul i en konisk tratt. Jag kan tänka mig att man får prova några olika modeller för att se vilken som fungerar bäst på spannmål.