Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätbara växter!  (läst 14572 gånger)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilda ätbara växter!
« Svar #80 skrivet: 16 dec-21 kl 11:48 »
Bra information om havets skog: Alger-tång och annat
här är en länk i den finns där information om bland annat Purpursloke och Rödalgen som finns i många av våran vardags-livsmedel
https://tangbloggen.com

Fjäderslick är en av de vanligaste rödalger
och Kräkel (gaffeltång) är den vanligaste av alla rödalger
Tandtång finns på västkusten och i norra Skåne!
Där finns inte giftiga alger här i Sverige dock är vissa mindre välsmakande och alla tångarter innehåller många olika vitaminer och mineraler!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #81 skrivet: 16 dec-21 kl 12:33 »
Kemikalier är en kemisk förening som förekommer i en industriell process (syntetiska)!

Visst får du både hitta på egna tolkningar på ord och använda de tecken du tycker om!!! Men det blir svårt för oss andra att förstå vad du menar.

anne-li

• -
« Svar #82 skrivet: 16 dec-21 kl 12:47 »
Visst får du både hitta på egna tolkningar på ord och använda de tecken du tycker om!!! Men det blir svårt för oss andra att förstå vad du menar.

Frågan var: Hur definierar du kemikalier och mitt svar är kemikalier är en kemisk förening i en industriell process (syntetiska).
Tänk gärna på att trådens ämne är vilda ätbara växter.
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #83 skrivet: 16 dec-21 kl 12:57 »
Visst har det glidit iväg utanför vilda ätbara växter i och med att åtminstone människor skall låta bli att äta hästkastanjer, men de är trots allt ätbara av vissa av våra husdjur.

Men kemikalier är kemikalier, en hund är en hund och så vidare. Du vet väl om att den vanligaste använda kemikalien i industrin, H2O, tar många människors liv varje år.

anne-li

• -
« Svar #84 skrivet: 16 dec-21 kl 13:07 »
Visst har det glidit iväg utanför vilda ätbara växter i och med att åtminstone människor skall låta bli att äta hästkastanjer, men de är trots allt ätbara av vissa av våra husdjur.

Men kemikalier är kemikalier, en hund är en hund och så vidare. Du vet väl om att den vanligaste använda kemikalien i industrin, H2O, tar många människors liv varje år.

Det är värd att tänka på att vatten eller förorenat vatten tar livet av många!
Tillback till trådens ämne
Sko-storlek 42!

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #85 skrivet: 16 dec-21 kl 17:03 »
Jag var mest nyfiken på om det gick att komma runt problemet med hästkastanjer, ungefär som med ekollon som ju normalt sett inte är ätliga men går att rena från gift.

Kvanne är ju en god och nyttig klassiker norrut, man kan äta den som den är om de inte hunnit bli för grova och tristq, eventuellt får man skala bort trista trista fibrer och bast, litet som med rabarber (dock har den en helt annan smak), det går så klart också att koka den. Den var en gång såpass eftertraktad att till och med Gustav Vasa lär ha köpt med sig ett knippe när han besökte norra sverige.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tångräkan

• Åland
« Svar #86 skrivet: 16 dec-21 kl 19:35 »
Jag har redan en gång konstaterat att den här tråden har spårat ur och vill egentligen inte skriva här men jag kan inte låta bli att bemöta detta:

"Där finns inte giftiga alger här i Sverige dock är vissa mindre välsmakande och alla tångarter innehåller många olika vitaminer och mineraler!"

Nej, kanske inte, men det finns många alger som man inte borde äta p.g.a. att de växer i världens skitigaste hav, Östersjön. Algerna  i sig är inte giftiga men vattnet kan vara det och då ska man inte äta algerna. Vi ska inte uppmuntra folk att äta sånt som kan vara skadligt.

Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #87 skrivet: 16 dec-21 kl 20:43 »
Jag gör en egen diskussionstråd i stället, så lägger vi bara in en sammanfattning om vad vi kommit fram till här sedan: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=199527.0
Moderator kanske kan hjälpa till att flytta den diskussionen härifrån och dit.

anne-li

• -
« Svar #88 skrivet: 17 dec-21 kl 10:14 »
Jag har redan en gång konstaterat att den här tråden har spårat ur och vill egentligen inte skriva här men jag kan inte låta bli att bemöta detta:

"Där finns inte giftiga alger här i Sverige dock är vissa mindre välsmakande och alla tångarter innehåller många olika vitaminer och mineraler!"

Nej, kanske inte, men det finns många alger som man inte borde äta p.g.a. att de växer i världens skitigaste hav, Östersjön. Algerna  i sig är inte giftiga men vattnet kan vara det och då ska man inte äta algerna. Vi ska inte uppmuntra folk att äta sånt som kan vara skadligt.

Folk härinne på Alterbativ.nu är faktisk självtänkande, tångräkan och Östersjön är inte längre världens skitigaste hav!
« Senast ändrad: 17 dec-21 kl 10:38 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #89 skrivet: 17 dec-21 kl 10:44 »
Ok, vilket hav har tagit över den titeln nu då?

anne-li

• -
« Svar #90 skrivet: 17 dec-21 kl 10:51 »
Jag var mest nyfiken på om det gick att komma runt problemet med hästkastanjer, ungefär som med ekollon som ju normalt sett inte är ätliga men går att rena från gift.

Kvanne är ju en god och nyttig klassiker norrut, man kan äta den som den är om de inte hunnit bli för grova och tristq, eventuellt får man skala bort trista trista fibrer och bast, litet som med rabarber (dock har den en helt annan smak), det går så klart också att koka den. Den var en gång såpass eftertraktad att till och med Gustav Vasa lär ha köpt med sig ett knippe när han besökte norra sverige.

Du kanske kan ta upp ämnet hästkastanjer i din tråd?

Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #91 skrivet: 17 dec-21 kl 10:59 »
Ok, vilket hav har tagit över den titeln nu då?

Exempelvis hav omkring Kina, Indien, Pakistan, Irak etc.
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #92 skrivet: 17 dec-21 kl 11:16 »
Jasså? Haven där får visserligen ta emot mycket mer skit än vad Östersjön får, men de haven är så mycket större att koncentrationen av gifter blir lägre.

anne-li

• -
« Svar #93 skrivet: 17 dec-21 kl 11:36 »
Jasså? Haven där får visserligen ta emot mycket mer skit än vad Östersjön får, men de haven är så mycket större att koncentrationen av gifter blir lägre.

Tyvärr har föroreningen eskalerat även produktion och utsläpp just i dessa länder!
Havet är större än Östersjön men resultatet (föroreningen) är förödande!
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #94 skrivet: 18 dec-21 kl 12:11 »

Här är en tråd som beskriver hur de olika tångarter ser ut och på vilka ställen som du hittar de olika arter av tång här i Sverige
https://bioresurs.uu.se/ettmylleravliv/myller-av-liv/havet_main/havet_fakta/arter-vid-havet-alger-vaxter/
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #95 skrivet: 18 dec-21 kl 15:25 »
Börjar det klarna att hästkastanjer är fulla av kemikalier nu?

Blir det tokigt om man förväntar sig att råg innehåller kemikalier?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #96 skrivet: 18 dec-21 kl 23:28 »
Man har nog lite olika syn på vad som menas med kemikalier beroende på hur man tittar på t ex råg. Bara rakt av så tänker man väl först på tillsatta kemikalier, för att sedan gå vidare till egenproducerade kemikalier som råg har för att t ex försvara sig mot angrepp. Men är man intresserad av råg som en växt med alla de kemiska processer som pågår, så har man många kemikalier att hålla reda på.

Och jag förväntar mig att råg innehåller mycket av en kemikalie, stärkelse, så jag kan äta den ;D

anne-li

• -
« Svar #97 skrivet: 20 dec-21 kl 10:44 »
Man har nog lite olika syn på vad som menas med kemikalier beroende på hur man tittar på t ex råg. Bara rakt av så tänker man väl först på tillsatta kemikalier, för att sedan gå vidare till egenproducerade kemikalier som råg har för att t ex försvara sig mot angrepp. Men är man intresserad av råg som en växt med alla de kemiska processer som pågår, så har man många kemikalier att hålla reda på.

Och jag förväntar mig att råg innehåller mycket av en kemikalie, stärkelse, så jag kan äta den ;D

Stärkelse är en organisk kemikalie!
Här är en länk till det som är organisk kemikalier
https://mesh.kib.ki.se/term/D009930/organic-chemicals
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #98 skrivet: 20 dec-21 kl 12:33 »
Jo tack, jag vet vad som menas med organiska ämnen. I alla fall i Sverige, för i utlandet menar man inte alltid samma när man säger organic, det ordet har glidit i betydelse.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #99 skrivet: 20 dec-21 kl 12:54 »
Återigen, så har jag ju gjort en diskussionstråd vi kan använda till detta, den tillhör alla.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 2 användare
torbjorn, Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser