Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätbara växter!  (läst 14553 gånger)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Vilda ätbara växter!
« skrivet: 12 nov-21 kl 11:40 »

Du kan hitta ätbara och nyttiga spännande växter i din närhet även i stan!

Jag har plockat Löparfetblad som går att sälja till restauranger (kan även odlas som en flerårig grönsak)
Stjärnssunds Trädgård Permakultur odlar och säljer många av dessa spännande ätbara grönsaker men det går också att hitta i naturen
omkring dig!
Ta hem de du tycker är välsmakande och odla dom i grönsakslandet!
Här är en länk: https://vaxamedvilt.se/vilda-atbara-vaxter-i-stan/

« Senast ändrad: 12 nov-21 kl 11:54 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Carolus

• Skåne
SV: Vilda ätbara växter!
« Svar #1 skrivet: 12 nov-21 kl 21:36 »
Bra tips!

Men det gäller kanske att ha koll?

T e x när det gäller strandkål. Ätlig. Kan hittas längst väst- ostkusten, t o m Uppland.

MEN på den sträckan är den fridlyst i Blekinge och på Gotland.

Apropå denna kålsort - ifall du ätit den, hur smakar den?

Finns frö att köpa, har funderat. Den är sk flerårig -  fördelaktig för bekvämlighetsodling. Förutsatt att man får den att växa!? den vill visst ha en jord med inslag av grus, kanske även tång.

anne-li

• -
« Svar #2 skrivet: 13 nov-21 kl 11:52 »

Jag tycker också att det är spännande att prova nytt och annat än det vanliga!
Älskar att botanisera: Har många fine naturupplevelser och nya smakar!
Var nyfiken och testa det du ser (endast få vilda markväxter är giftiga)!
Ja det är nödvändigt att många strandängar är fridlysta!
Löparfetblad är krispig och den är god som sallad alltså rå : Krispig en aning not mot rasp-frö.
Har du smakat rapsfrö?
De frö går att använde istället för dyre importerat nötter: I pesto-när du bakar-i sallad-gröt-som fågelfrö!
Strandkål är som mild broccoli!
Tång kan användes dock skal det vara torrt och helst fri från salt!
Använder själv med flera fördelar : Ängshö eller ängsgräs!
Kan du se en en köksträdgård med inslag av vilda ätbara växter? (att kombinera det vilda med odlat)!
Det går exempelvis också att använda kärleksört som sallad hela växten men denna är en aning besk/pepprig!
Har du testat havtorns bär?
« Senast ändrad: 13 nov-21 kl 14:30 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Tångräkan

• Åland
« Svar #3 skrivet: 13 nov-21 kl 13:19 »
Jag plockar och äter massor av vilda växter och brukar också låta dem växa på min gård om de vill. Det är inga problem att vara självförsörjande på bladgrönt om man drygar ut med nässla, maskros och andra arter. Noterade för en stund sedan att röllekan är jättefin just nu. Så ut och plocka!

Det man bör tänka på i stan är att undvika att plocka vid trafikerade vägar. Dessutom kan man inte nog understryka att det faktiskt finns växter som man inte bör äta. Många ätliga växter har artfränder som kan vara giftiga. Man ska ha koll!

Strandkål är väldigt gott men som sagt, kolla att den inte är fridlyst. Den är däremot svår att odla eftersom den gärna vill växa på soliga stränder direkt i sand mellan stora stenar. Fröna gillar inte att förvaras och grobarheten hos köpta frön är nog inte särskilt hög. Jag skulle köpa och så tidig i höst i så fall för att få så färska frön som möjligt.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

anne-li

• -
« Svar #4 skrivet: 13 nov-21 kl 13:38 »

Här är en lista over de vilda växter som anses att vara giftiga här i Sverige för djur!

https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/

och här är information om giftiga växter för vi människor:
https://giftinformation.se/mycket-giftiga-vaxter/
« Senast ändrad: 13 nov-21 kl 14:21 av anne-li »
Sko-storlek 42!

Tångräkan

• Åland
« Svar #5 skrivet: 13 nov-21 kl 13:45 »
Din lista räknar upp växter som kan vara farliga för betande djur. Det behöver inte vara samma växter som är farliga för människor. Eller tvärtom, växter som djur äter kan vara farliga för människor. Då är det bättre att lära sig vilka växter som är lämpliga att äta.
Det finns massor av hemsidor med sådant men man behöver förstås lära sig hur de ser ut innan man plockar. Skogsskafferiet är bra:

https://www.skogsskafferiet.se/

anne-li

• -
« Svar #6 skrivet: 13 nov-21 kl 13:51 »
Din lista räknar upp växter som kan vara farliga för betande djur. Det behöver inte vara samma växter som är farliga för människor. Eller tvärtom, växter som djur äter kan vara farliga för människor. Då är det bättre att lära sig vilka växter som är lämpliga att äta.
Det finns massor av hemsidor med sådant men man behöver förstås lära sig hur de ser ut innan man plockar. Skogsskafferiet är bra:

https://www.skogsskafferiet.se/

Skogsskafferiet är också bra!
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #7 skrivet: 13 nov-21 kl 14:19 »

Angående Röllekan eller Röllika i Skåne använder man växtens blommor och blad!

Här är också en del intressant information: https://www.minskog-kundtidning.fi/nyheter/fran-skogen-direkt-pa-tallriken.html

Sko-storlek 42!

Carolus

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 13 nov-21 kl 16:02 »

Strandkål ... Den är däremot svår att odla eftersom den gärna vill växa på soliga stränder direkt i sand mellan stora stenar. Fröna gillar inte att förvaras och grobarheten hos köpta frön är nog inte särskilt hög. Jag skulle köpa och så tidig i höst i så fall för att få så färska frön som möjligt.

Tack för infon! Jag bor inte vid en kust och har tvärtomjord till vad strandkålen trivs i. Hade tänkt göra en pallkrage special för kålen, men inser nu att det kan vara en större utmaning än vad jag trodde.

Det står ofta att strandkålen växer i sand, där det ingår grus,  - men vad för slags sand?  havssand?  vanlig gul sand?  eller en blandning?

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 13 nov-21 kl 16:59 »
Den verkar faktiskt inte vara så kinkig trots allt, man odlade den tydligen till mat förr i tiden.
https://www.grobar.se/Vaxtdatabas/64/Strandkal

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

anne-li

• -
« Svar #10 skrivet: 14 nov-21 kl 11:32 »
Tack för infon! Jag bor inte vid en kust och har tvärtomjord till vad strandkålen trivs i. Hade tänkt göra en pallkrage special för kålen, men inser nu att det kan vara en större utmaning än vad jag trodde.

Det står ofta att strandkålen växer i sand, där det ingår grus,  - men vad för slags sand?  havssand?  vanlig gul sand?  eller en blandning?

Jag skulle välja sand som du hämtar vid en strand även några större och små sten än de som finns i grus för ett optimal läge lik stranden!
« Senast ändrad: 14 nov-21 kl 11:40 av anne-li »
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #11 skrivet: 14 nov-21 kl 11:39 »
Den verkar faktiskt inte vara så kinkig trots allt, man odlade den tydligen till mat förr i tiden.
https://www.grobar.se/Vaxtdatabas/64/Strandkal

Nej inte alls!
Och det är spännande att hitta de olika ätbara växter!
Länken ger bra information om just Strandkål: Hittar ni flera är de välkommen i denna tråd!
Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #12 skrivet: 14 nov-21 kl 12:13 »

Här är också bra information: https://odlaatbart.se/gronsak/odla-strandkal/
Sko-storlek 42!

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 14 nov-21 kl 15:32 »
Ja, jag brukar plocka målla på stranden, den är, åtminstone där jag bor, inte alls besk och har en fin lätt sälta, fungerar som den är.

Det finns massor med örter, jag vet gammelfolk här i trakten brukade odla ängssyra att ha som tillbehör till maten, detta verkar idag bortglömt.

Många arter av salix har ätliga skott på våren, samma med gran (men man måste naturligtvis fråga markägaren först innan man börjar skövla alla granar i området, plocka inte toppskotten på plantorna).

Stensöta (ormbunkarna, litet missvisande namn egentligen då denna inte alls är släkt med syraväxterna) är ju ett naturligt godis som smakar lakrits om man gräver fram rötterna (som vanligt tar man bara det man behöver för eget bruk och man skövlar inte hela plantan). (Kolla dock att det är den först, några ormbunksväxter är giftiga enligt modern lära (även om de har medicinsk användning hos många naturfolk, bland annat mot inälvsparasiter), men denna är lätt att känna igen).

Hundkäx, strätta, mm går faktiskt att äta även om det verkar råda delade meningar om huruvida de är smakliga.
(givet då att man känner igen giftiga arter som sprängört, odört, jättebjörnfloka, mm är man osäker, låt bli alla flockblommiga växter! Även om de flesta är ofarliga så finns det ett par arter som är dödliga i familjen, ät aldrig rötter som flyter runt i vattnet, dessa är som regel sprängört som skickar iväg övervintrade rotknölar till nya platser, eller odört som spolats fram, båda dessa är dödligt giftiga, ät aldrig flockblommiga växter som växer nära vatten eller på dyiga sumpmarker om man inte garanterat vet vad det är, dessa tillhör nästan alltid någon av de giftiga arterna, de som växer i torra diken eller på gamla åkrar eller efter havsstränderna kan däremot ofta (men inte alltid) vara ätliga såtillvida det inte rör sig om jättebjörnfloka som spridit sig, denna är dock inte så giftig som ryktet säger, men man bör undvika att röra den då den kan ge otrevliga allergiska reaktioner hos många, den är dessutom gifitg att äta vad jag vet.). Strätta är släkt med en del kryddväxter vi använder i köket och kännetecknas av en röd stam utan fläckar, den är ofarlig men betecknas inte som ätlig. Hundkex har helgrön spaltad stam, utan färger eller märken och har helvita blommor samt blir inte lika hög, den växer inte på våt dybotten, en annan växt som vagt påminner om den är den av människan införda kirskålen om den gått i blom, men denna är fullt ätligt och går bra att göra soppa på ibland följer den med gammal jord från åkerkanter och trädgårdar, tyvärr ett otyg som är svår att bli av med, men finns den redan där kan man ju lika gärna äta den den är som sagt inte giftig för oss eller för våra husdjur, men får och kossor brukar inte tycka om lukten av den så de lämnar den ofta kvar av det skälet).

Om någon fäller träd i närheten kan man passa på att ta litet innerbark (alltså det vita under barken, inte själva barken, den åt man inte) av furu eller gran och göra samiskt barkbröd om man vill prova, barkbröd var dock i grunden ett rågbröd men man tillsatte litet innerbast för att få till en messmörsliknande sötma till brödet, dock kan det bli beskt om man använder för mycket.

(Ta bara bark från träd som skall fällas eller redan är fällda)

Tångräkan

• Åland
« Svar #14 skrivet: 14 nov-21 kl 16:45 »
Strandkål växer precis vid vattnet, alltså torde sandstrandssand vara det bästa. Hos mig växer den på stranden mellan ganska stora stenar, precis i strandkanten. Den blir överspolad varje gång det går lite sjö och den gillar alltså att få en salt dusch nu och då. Den vill inte stå i skugga. Jag har testat så köpefrön och med att samla frön och så direkt från mina vilda plantor men än så länge har det inte gått särskilt bra.

Mållor är gott. Jag plockar också målla på stranden. Och om den växer i mina land får den stå kvar tills jag äter upp den. Testa att slänga några svinmålla-stjälkar ovanpå potatiskoket i precis slutet. Det blir gott tillbehör. Stjälken är träig men bladen smakar bra. 

anne-li

• -
« Svar #15 skrivet: 15 nov-21 kl 10:54 »

Det var intressant att läsa ditt inlägg Vargtand!

Här är enkla recept på ät ditt ogräs till de som vill testa!
https://kurera.se/at-ditt-ogras-har-ar-nagra-goda-recept/
Sko-storlek 42!

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 15 nov-21 kl 12:51 »
Man kan blanda kirskål och nässlor till soppa (bäst är så klart, likt nässlorna att man tar fina blad innan de slagit ut fullt och hunnit bli fibriga), personligen kokar jag soppa med mjölk och buljong om man har, men jag har sett några gamla brittiska recept där man använder vatten och mer får som en stuvning av nässlor.

Vassrötter är ju en annan gammal klassiker, man kan också äta en liten bit av den nedersa delen av stammen på kolvass.
Både bladvass (säv) och kol vass är ätliga.

(Näckrosor är giftiga även om man använde dem till nödföda förr, man måste dock koka roten först men aptitligt är det inte, vit näckros skulle jag avråda från att äta (man bör inte skövla rötterna på vit näckros då rotspetsen med skotten övervintrar till nästa år), missne är också giftig och man bör inte äta den över huvud taget, även de röda bären är giftiga) Näckrosor har haft viss betydelse inom naturmedicin förr i tiden.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 15 nov-21 kl 12:58 »
Islands lav beredes genom att man först kokar den med ungefär hälften lövträ aska och vatten, kokar man laven som den är bildas ett slags gelatin som är ätligt, vill man göra det blötlägger man den först i ett dygn, dock smakar laven beskt av garvämnen obehandlad om man äter den rakt av som den är. (Jag vill här inte ta med kurer som innefattar saker som man inte kan framställa själv från vad man hittar i skogen och som kan brytas ned igen av moder natur).

anne-li

• -
« Svar #18 skrivet: 15 nov-21 kl 13:17 »

Näckrosor: En del är tyvärr giftiga och men vissa går att använde!

Sko-storlek 42!

anne-li

• -
« Svar #19 skrivet: 15 nov-21 kl 13:37 »

Där finns också en del ätligt på träd och buskar:
Alm där kan du använde almfrö till sallad och bokollon som vi har gott om här i Skåne kan användas rå eller rostade (rik på olja och protein)!
Och bär exempelvis: Hönsbär-bär från kornell-aronia-havtorn-odon-hagtorn-berberis-oxelbär-slån-oxbär
finns säkert flera som är värd att nämna här i denna tråd!
Sko-storlek 42!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1613 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser