Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bidrottningar  (läst 2632 gånger)

fia43

bidrottningar
« skrivet: 01 jun-07 kl 12:51 »
var köper man drottningar  
vilken ras är bäst

anette i bugared

• -
Re:bidrottningar
« Svar #1 skrivet: 01 jun-07 kl 15:46 »
Det bästa är väl om du tar kontakt med din lokala biodlarförening o frågar om de kan tipsa dig, adresser o tel nummer hittar du under www.biodlarna.se

I deras tidning, Bitidningen, senaste numret, finns flera annonser till drottningodlare.

Vilken ras som är bäst beror på vem du frågar. Alla biodlare har sin favorit och vill vanligtvis inte höra talas om nån annan ras än sin egen ;).

Själva är vi alldeles nya som biodlare och har en ras som heter Buchfast. Det verkar vara en "snäll" o lätthanterlig ras. Vi kan hålla på och greja med dem i den takt som det tar för oss, som nybörjare.
Men frågar du nån med gula italienska bin, så tycker nog de att deras sort är bäst, o.s.v.

Lycka till.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

G Frick

« Svar #2 skrivet: 01 jun-07 kl 16:42 »
Bäst ras är den dina bi-grannar har. Du kan sabotera någon annans avelsarbete genom att införa en annan ras. Kolla med din lokala biförening vilken ras ni har.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #3 skrivet: 02 jun-07 kl 15:11 »
I
Själva är vi alldeles nya som biodlare och har en ras som heter Buchfast. Det verkar vara en "snäll" o lätthanterlig ras. Vi kan hålla på och greja med dem i den takt som det tar för oss, som nybörjare.

Buckfast är ingen ras. det är en produkt av ett mycket komplicerat avelarbete, som dessutom måste följas upp kontinuerligt för att inte inom något år erhålla nåt ohanterligt "monster"

Som tidigare nämnts så bör ett samförstånd råda om valet av biras i området. Annars saboterar du, inte bara för dig själv - utan för alla andra.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 02 jun-07 kl 19:17 »
Buckfast är ingen ras. det är en produkt av ett mycket komplicerat avelarbete, som dessutom måste följas upp kontinuerligt för att inte inom något år erhålla nåt ohanterligt "monster"
Konstras, kalla det vad du vill, men i praktiken så räknas det in bland de varianter av bin som är vanligast här i Sverige. Så på frågan om vilka raser som finns så måste naturligtvis Buckfasten tas med.

Och monster kan komma ur alla raser (förlåt, varianter), där det mörka nordiska biet verkar vara överrepresenterat, enligt många av de äldre biodlare vi talat med. Vi har ochså hört många som bytt från Italienska gula till just Buckfast pga att de gula utvecklat mördarbin och Buckfasten är ett biodlarvänligt alternativ. Viktigt är dock att byta drottning vart annat eller vart tredje år, men det gäller kanske för alla raser.

Men som jag skrev i mitt förra inlägg. Alla biodlare verkar anse "sin" ras som den enda värd namnet ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #5 skrivet: 02 jun-07 kl 19:34 »
OK OK lite krassa fakta i debatten då:

http://hem.passagen.se/gbgbi/binochbiodling/biraser/biraser.htm

Citera
Buckfastbin är i dag ett välkänt bi som dock inte utgör någon egen ras utan får betraktas som en avelsidé.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 3 användare
Vannadal, ärt, petersbk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser