Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta egna invändiga kaminstenar  (läst 13391 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #80 skrivet: 15 okt-22 kl 13:43 »
En nackdel med att strypa skorstensspjället är att det ökar risken för inrykning och koloxid inomhus, om det inte är perfekt tätt överallt. Ur förbränningssynpunkt är det som sagt lika effektivt att strypa primärluften till eldstaden.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #81 skrivet: 25 okt-22 kl 10:08 »
Jag har installerat en rökgastermometer på kaminen nu.


Plockade ur stenarna och eldade normalt med skorstensspjället heltöppet. Rökgastemperaturen varierade mellan 350-450 grader, då jag slängde in några klabbar kunde den högre tempen nås. Ska testa igen med plattorna installerade och se om det gör nån skillnad.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #82 skrivet: 08 nov-22 kl 08:15 »
Jag lyckades maxxa rökgastermometern då jag lastade i några färska vedträn i en redan värmd kamin, den visade förmodligen 600 grader då. Nu blir det ju lite svårt att säga vad det gör för skillnad om jag klär in eldstaden eller ej...

Synd att man inte hittat en rökgastermometer som klarar 1000 grader.

Jag tänker också på hur jag kunde maxxa värmeuttaget.

Det försvinner ju så mycket värme i rökgaserna om dom är 600 grader i rökröret. Jag tänker om jag skulle plocka av det vertikala röret och svetsa fast rör runt röret. Tanken är att dessa rör ska bli varma och skapa en stark luftcirkulation, då kan jag förhoppningsvis plocka mycket mera värme ur veden innan den far ut i skorstenen.

fri

  • Inlägg: 2577
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #83 skrivet: 08 nov-22 kl 08:24 »
Försök att elda så att värmen kommer rummet tillgodo istället, att skicka ut en massa värme i skorstenen är slöseri och om du har varmare rökgaser än 300-350° riskerar du förstöra din skorsten.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2577
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #84 skrivet: 08 nov-22 kl 08:56 »
Hur gick det med de andra mtrl experimenten Fåret, gjorde du inte nån kaminsten av nån badrumsskiva också?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #85 skrivet: 08 nov-22 kl 09:05 »
Det här med att sätta in stenar i förbränningsutrymmet i kaminen höjer ju förbränningstemperaturen och gör det möjligt att bränna veden mer fullständigt, och det är ju positivt. Problemet är dock att gör man det i en liten kamin så isolerar man bort möjligheten att få tag i värmen.

Jag hade en sönderbränd kamin som gav mycket värme och låg rökgastemperatur, men så kom sotaren och dömde ut den. Då köpte jag en renoverad av samma modell, fina nya stenar överallt inuti. Rökgastemperaturen gick upp oroväckande och huset kallnade. Tar man inte hand om strålningsvärmen så måste man ta hand om värmen från rökgaserna. Harvian bygger på att allt sker i förbränningsrummet, så isolerar man det med sten så behöver man lägga till något därefter.


 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #86 skrivet: 08 nov-22 kl 09:30 »
Försök att elda så att värmen kommer rummet tillgodo istället, att skicka ut en massa värme i skorstenen är slöseri och om du har varmare rökgaser än 300-350° riskerar du förstöra din skorsten.

Så varmt blir det ju då jag eldar kaminen i fabriksutförande. Min skorsten är nåt keramiskt påfund, av märket Schiedel.

Jag kommer nog få gå vidare med min modifikation av rökröret för att få ner rökgastempen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #87 skrivet: 08 nov-22 kl 09:51 »
Har du på något sätt fått dålig cirkulation mellan höljet och kaminen, eller att det är igensotat i sidorna på kaminen utan att du märkt det? Igensotning i sidorna råkade jag ut för i min Harvia 2, och då värmde den inte så bra.

Jag får låga rökgastemperaturer i den fastän den eldas ganska hårt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #88 skrivet: 08 nov-22 kl 10:03 »
Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till, det går väl ingen rökgas på sidorna som kan sota åter luftflödet där.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #89 skrivet: 08 nov-22 kl 10:55 »
Det sätter igen i de båda små hålen i riktning framåt. Du har ditt rökrör uppåt, medan jag har mitt bakåt, så jag kommer åt lättare genom det stora hålet också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #90 skrivet: 08 nov-22 kl 11:44 »
Jag behöver nog kolla noggrannare hur det ligger till då jag kommer hem.

fri

  • Inlägg: 2577
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #91 skrivet: 08 nov-22 kl 20:46 »
Jag kommer nog få gå vidare med min modifikation av rökröret för att få ner rökgastempen.
Det enklaste är väl att ha ett relativt långt oisolerat rör mellan eldstaden och skorsten, titta på hur man gjorde/gör med rökrör till bergslagskaminer.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #92 skrivet: 09 nov-22 kl 06:35 »
Ja men det är inte görbart i min bastu, har existerande utgång att jobba mot.

Plockade bort alla stenar och inspekterade kaminen. Inne i sidorna så finns det sotbeläggning men annars ser det inte ut att vara täppt.

Jag kan tänka mig dock att jag placerat stenarna för tajt i kaminen, ska lägga dit de största och försöka maximera mellanrummet mellan dom för bättre luftflöde där.

Eldade saktare igår med mindre brasa men en längre tid, det gick upp till 450 som mest men höll sig runt 350 mest av tiden då det brann.

Jag är ju fortfarande intresserad att få renare förbränning så det kommer innebära högre rökgastemperaturer, så lika bra jag optimerar rökröret för detta.
« Senast ändrad: 09 nov-22 kl 06:40 av DennisCA »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #93 skrivet: 09 nov-22 kl 08:41 »
Ok, min täpper till med flygaska.

Ja, att bygga en egen konvektordel att sätta dit istället för rökröret skulle nog göra susen. Bygg den lättsotad bara, gärna anpassad för att sota med skruvdragare.


Jag har rätt dåligt drag i den kanalen kaminen sitter kopplad till, så det kan också vara en orsak till att vi får så olika rökgastemperaturer på likadan kamin.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #94 skrivet: 10 nov-22 kl 13:42 »
Hur gick det med de andra mtrl experimenten Fåret, gjorde du inte nån kaminsten av nån badrumsskiva också?
Har inte kommit dit än, först skall jag köra slut på cementstenarna

fri

  • Inlägg: 2577
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #95 skrivet: 10 nov-22 kl 19:56 »
Har inte kommit dit än, först skall jag köra slut på cementstenarna
För tillfället verkar det inte gå att köpa vermiculitskivor hos byggvaruhusen i Linköping, funderar på om jag ska försöka gjuta lite reservstenar eller leta eldfast tegel på loppis, på bygghandeln kostar nytt eldfast tegel>50kr/st nu
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #96 skrivet: 10 nov-22 kl 22:20 »
För tillfället verkar det inte gå att köpa vermiculitskivor hos byggvaruhusen i Linköping, funderar på om jag ska försöka gjuta lite reservstenar eller leta eldfast tegel på loppis, på bygghandeln kostar nytt eldfast tegel>50kr/st nu
Cement kostar fortfarande under 50kr säcken och räcker till massor med kaminstenar

fri

  • Inlägg: 2577
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #97 skrivet: 10 nov-22 kl 23:51 »
Jag vill ju egentligen ha hetare förbränning, renare rökgaser och mindre aska än vad jag tror betonggjutna kaminstenar kan ge, men att nyttja sista skvätte i en överbliven öppnad cementsäck och göra lite kaminsten kanske ändå ska provas innan säcken stelnar och gör innehållet värdelöst.
Grannen några hundra meter bort har dessutom nån1/2 säck flytspackel över och blir gjutformarna bra kan jag förmodligen få experimentera med det också.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #98 skrivet: 11 nov-22 kl 05:52 »
Jag blandade lös perlit i cementen, den blev jättelätt och isolerar bra.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #99 skrivet: 11 nov-22 kl 07:05 »
Perlit i vilket avseende då? Vanligtvis menar man ju en viss slags kristallstruktur i stål då man talar om perlit. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Perlit_(st%C3%A5l)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser