Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Larver till drottningsceller  (läst 502 gånger)

Sub92

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Larver till drottningsceller
« skrivet: 03 jun-21 kl 18:29 »
Hejsan,
Jag tänkte prova odla egna drottningar och larvade om 10 celler igår. 8 av dessa blev antagna, dvs de var fortsatt utbyggda. Nu blir jag dock tveksam om det kan vara drönarlarver då jag så här i efterhand tyckte cellerna jag plockade larverna ur var lite vidare än vanliga celler. Det täckta cellerna bredvid var dock vanliga arbetarbin och inga täckta drönarceller fanns i närheten.
Min fråga är om bina själva noterar om det är fel sorts larv i cellen innan de matar vidare eller om man märker det först när det kläcks en välväxt drönare i buren.
Så ska jag vänta och se eller är det lika bra att larva om en gång till och vara extra noggrann när jag väljer larver?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Larver till drottningsceller
« Svar #1 skrivet: 03 jun-21 kl 20:25 »
Om de blivit antagna så är de absolut ok, alltså befruktade oskadade arbetsbilarver som nu har blivit befordrade till drottninglarver, och det bestäms av den lodräta positionen, plus förstås att det inte finns någon drottning i närheten.

Sub92

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Larver till drottningsceller
« Svar #2 skrivet: 03 jun-21 kl 20:51 »
Tack!
Då väntar jag och håller tummarna att det blev rätt  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser