Har nu med spänning följt mina tre Cayugaankors ruvning. Häromdagen var det dags och äggen började spricka lite.

När fem ällingar kommit ut föste de ihop resten av äggen (ca 35 ägg!) i en hög och lade sig bredvid.

Sen kom pappa Cayuga in och la sig en stund på jättehögen och efter det hittade jag två fullgångna kläckta, men döda, bäbisar. Antingen är det sketalåg befruktning (det här är deras första säsong), eller så vet jag inte alls. Eller så vet inte de...
Dessutom är de tre mammorna helt hänsynslösa. De springer rätt över sina små avkommor och verkar strunta helt i dem. En av ällingarna verkade vara helt vid sina sinnens fulla bruk, men var väldigt medtagen, så den lade jag under lampa och nu verkar den piggna till. Borde jag ta in de andra också så de inte blir nersprungna? Vill helst inte, men måste man så måste man.
Jag är van vid myskankor och hade bespetsat mig på minst 38 välskötta bäbisar på 40 ägg. Ajajaj, så fel man kan ha...

Är det för att de är förstasäsongare eller vad? Bör jag vid nästa äggläggning kanske lägga äggen i kläckare istället? Vill ju helst inte, men vill gärna ha bäbisarna.
Kan tillägga att jag inte haft dem sen de var små så de är ganska rädda av sig, kanske jag stressat dem med att ge dem mat, hm... Dock bor de väldigt skyddat. *undrar*