Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cayugors (obefintliga?) mammakänslor...  (läst 1478 gånger)

Skojarbråten

Cayugors (obefintliga?) mammakänslor...
« skrivet: 30 maj-07 kl 21:37 »
Har nu med spänning följt mina tre Cayugaankors ruvning. Häromdagen var det dags och äggen började spricka lite.  ;D

När fem ällingar kommit ut föste de ihop resten av äggen (ca 35 ägg!) i en hög och lade sig bredvid. ??? Sen kom pappa Cayuga in och la sig en stund på jättehögen och efter det hittade jag två fullgångna kläckta, men döda, bäbisar. Antingen är det sketalåg befruktning (det här är deras första säsong), eller så vet jag inte alls. Eller så vet inte de...

Dessutom är de tre mammorna helt hänsynslösa. De springer rätt över sina små avkommor och verkar strunta helt i dem. En av ällingarna verkade vara helt vid sina sinnens fulla bruk, men var väldigt medtagen, så den lade jag under lampa och nu verkar den piggna till. Borde jag ta in de andra också så de inte blir nersprungna? Vill helst inte, men måste man så måste man.

Jag är van vid myskankor och hade bespetsat mig på minst 38 välskötta bäbisar på 40 ägg. Ajajaj, så fel man kan ha...  :-\ Är det för att de är förstasäsongare eller vad? Bör jag vid nästa äggläggning kanske lägga äggen i kläckare istället? Vill ju helst inte, men vill gärna ha bäbisarna.

Kan tillägga att jag inte haft dem sen de var små så de är ganska rädda av sig, kanske jag stressat dem med att ge dem mat, hm... Dock bor de väldigt skyddat. *undrar*
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Skojarbråten

Re:Cayugors (obefintliga?) mammakänslor...
« Svar #1 skrivet: 30 maj-07 kl 22:25 »
Nu har den lilla bäbisen under värmelampan kolat vippen.  :'(

Men det är några barn kvar, så jag håller tummarna för att de klarar sina mammors omilda behandling. :-\
« Senast ändrad: 30 maj-07 kl 22:27 av Skojarbråten »

Paulina

« Svar #2 skrivet: 08 jun-07 kl 12:45 »
Har också Cayugor som inte ens lägger sig på äggen så jag ha rlämnat dom för kläckning och sen under värmelampa. Har du myskankor som ruvar så lägg cayuga äggen under dom.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-07 kl 16:28 »
Jamen! Morsans ankor av samma sort var helt överlägsna föräldrar!!!

Helt otroligt alltså... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skojarbråten

« Svar #4 skrivet: 11 jun-07 kl 23:10 »
Nu två veckor efter kläckning är det en (1) älling av prick 40 ägg kvar. Den har bott i en liten bur inne hos de stora tills idag när jag släppte ut den till mammorna. Den lever än så länge.  ;D :o Det finns inget att drunkna i, den kan äta.... vad mer kan hända? Dessutom har den växt en del.

Jag tycker de ska ruva fram själva, så jag ger dem en omgång till. Det vet man väl själv hur bra mamma man var när man var 21.  :-X

Drevern

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jun-07 kl 06:59 »
Ankor skiftar oerhört mycket i föräldraskapet. Vissa ankor, lantraser i synnerhet tar hyggligt hand om sin avkomma medan andra fullständigt tappar intresset för den. Av de ankraser jag har haft så tycker jag att man kan se att ju mer förädlade raserna är ju sämre föräldrar. Blekingeankan har hos mig varit i särklass bäst förälder, peking och auyslburen (stavningen är nog fel) sämst. Mysken är undantagen för den är enastående som förälder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser