Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering utav plåtvägg?  (läst 3313 gånger)

Johan von Stolle

Isolering utav plåtvägg?
« skrivet: 28 maj-07 kl 23:36 »
Hej
Jag har ett litet problem. Jag skulle behöva isolera ett utrymme mellan två plåtväggar. Jag försöker förklara.
Inneifrån sett är det först ek, sedan en liten luftspalt (som jag inte vet om den skall få luft uteifrån eller inneifrån eller om det skall vara "tät") Sedan kommer plåtväggen (som är en plåtvägg på en gammal styrhytt). För att minska värmeledningen i plåtväggen på vintern hade jag tänkt att isolera på utsidan av denna plåt. Sedan sätta en ny plåt utanpå isolering. Är det någon som vet vilken typ av isolering jag skulle kunna använda? Jag vill helst inte att isolering + plåt bygger mer än 10 cm. Behöver jag luftspalt mellan plåt (insida) och isolering? Behöver jag luftspalt mellan plåt (utsida) och isolering?
Jag har funderat på frigolit men helst skulle ajg vilja använda ett bättre och mer miljövänligare material. Är det någon som har erfarenhet av denna typ av projekt? Kanske någon som har isolerat en plåtbåt någon gång?
tacksam för alla idéer

ollebolle

Re:Isolering utav plåtvägg?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-07 kl 07:46 »
Det jag lärt mig är att fukten inne inte får släppas ut så den fäller ut och blöter ned något som är fuktkänsligt. Fukten i luften blir vatten när den varma inneluften kyls av.

Så det är väl en synpunkt du kan beakta.

Har du en plastfilm som förhindrar luftgenomsläpp av inneluften?

Att ha för tätt i själva väggen (plåten) innebär risk för att fuktig luft kondenserar på plåten. då kan det vara bra att den kan släppa sin fukt någonstans, och att det är lite luftväxling där.

Johan von Stolle

Re:Isolering utav plåtvägg?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-07 kl 00:07 »
Hej och tack för svaret. Nej, jag har inte tänkt att använda någon plastfilm på insidan. Det känns som ett dåligt material. Det borde gå att lösa utan plastfilm

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser