Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upplysa om att jakt pågår?  (läst 4783 gånger)

Camilla

  • Gäst
Upplysa om att jakt pågår?
« skrivet: 08 sep-04 kl 09:46 »
Jo, jag undrar om det finns några regler för det. Alltså att man ska skylta/informera kringboende om att man jagar på ett visst ställe.

Jag undrar eftersom det lite då och då händer att jägare och hundar plötsligt dyker upp i skogen, precis i vår tomtgräns. Jag har inget emot varken jakt eller jägare, men då vi har en liten "trädgårdstomt" där både höns, ankor och en eller flera hundar går lösa, och inget staket ut mot skogen, skulle det varit trevligt om de kanske tittat in och sagt "Idag ska vi jaga här", så jag kunde hålla hunden/hundarna inne och inte ha resten av djuren (+mig själv...) springande i skogsbrynet med risk för fullt kaos vid mötet med deras jakthundar... Det tycker jag hade underlättat för både mig och jägarna! Tilläggas bör kanske också att jag bor i NV-skåne, och inte mitt i storskogen. Här är några hundra meter mellan husen, och jag förstår att man inte kan knacka på hos alla innan man ger sig ut och jaga... ;)

Antiurban skrev raderna nedan i en annan tråd, och kanske du - eller någon annan - kan förklara vad som gäller? :)

Jägarna kunde var bättre på att sätta ut skyltar där jakt bedrives under dagen. Det arbete som de jakträttsansvariga har är inte litet. Detta ger dem ett visst företräde framför blåbärsplockare. Om du bara ser till att inte vara där på de tider som jakt normalt bedrives så är det inte mkt problem.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Upplysa om att jakt pågår?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-04 kl 13:43 »
Du har jakträtt på din tomt. Du får koppla lösa hundar som kommer dit. Jaktgrannen har skylldighet att meddela om skadeskjutet vilt gått till din tomt, dom har rätt att göra eftersök.

Att jägare skulle ha skyldighet att knacka på hos dig tror jag inte kommer ske i normalfallet. Men att sätta ut skyltar på vägen om löshund är en självklarhet tycker jag.

Om stor jakt skall bedrivas så kan man ju säga till dom i närområdet tycker jag. Om de skulle var skotträdda eller så. Men det är mer vanligt hyffs tycker jag.

Jag tycker inte lösa hundar är lämpligt på tomten fö. 99% av dagarna går det nog bra, men en dag kommer vovven hem med rådjurshår i käften...

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Upplysa om att jakt pågår?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-04 kl 14:53 »
Jag tycker inte lösa hundar är lämpligt på tomten fö. 99% av dagarna går det nog bra, men en dag kommer vovven hem med rådjurshår i käften...

Det beror nog mycket på hunden. Att ha en hund lös som gärna tar en egen eftersöksrunda är naturligtvis oansvarigt. Men att ha sin hund lös på den egna tomten kan inte vara fel.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

  • Gäst
Re:Upplysa om att jakt pågår?
« Svar #3 skrivet: 13 sep-04 kl 21:45 »


Jag tycker inte lösa hundar är lämpligt på tomten fö. 99% av dagarna går det nog bra, men en dag kommer vovven hem med rådjurshår i käften...

Jag tycker inte bilar borde få köra på våra vägar, en dag kommer dom hem med både bofinkar, katter och rävungar på grillen.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Upplysa om att jakt pågår?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-04 kl 22:26 »
Gör som jag föregå med gott exempel: köp en cykel.

Neiklot

  • Gäst
Re:Upplysa om att jakt pågår?
« Svar #5 skrivet: 14 sep-04 kl 08:15 »
Ha!
Påtal om det så kan man även med en cykel råka ut för smärre trubbel!

Inget annat än en fasan kutade in i mitt framdäck förra sommaren.!

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Upplysa om att jakt pågår?
« Svar #6 skrivet: 14 sep-04 kl 18:33 »
Själv var jag ett fåtal meter från att krocka med en vildsvinssugga med familj. Jag plingade och stog i så den blev rädd...men lite läskigt var det.

Det är synd om vildsvinen som inte är ngt bra djur i trafiken, jag ser dem överkörda ibland när jag cyklar. Jag har räknat ut att Grävlingar och Grodor och "Grisar" är det som jag ser mest...tur man inte heter Gunnar!

john

  • Gäst
Re:Upplysa om att jakt pågår?
« Svar #7 skrivet: 14 sep-04 kl 18:44 »
Jag har räknat ut att Grävlingar och Grodor och "Grisar" är det som jag ser mest...tur man inte heter Gunnar!

Glöm inte de stackars igelkottarna. Annars håller jag med om grodor/paddor samt grävlingar. Måste vara grodår i år. Har sett överkörda grodor (eller paddor) stora som råttor på vägarna härikring. Har aldrig sett vildsvin, varken döda eller levande. Däremot har jag sett deras framfart...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
Limpans

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser