Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåliga Fårförsäkringar  (läst 2220 gånger)

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
Dåliga Fårförsäkringar
« skrivet: 27 maj-07 kl 20:03 »
Eftersom alla våra tackor nu är tillräckligt gamla för att omfattas av bolagens fårförsäkringar så skulle jag då höra mig för om lite vilkor och priser. Döm om min förvåning, försäkringarna täcker i princip endast några få skador, ersätter inga veterinärkostnader eller kostnader för kadaverhämtning. Om djuret dör skulle jag få 1 000 kr för tackans värde. Det täcker med nöd och näppe mina kostnader för veterinär och hämtningen av kroppen. Uppepå detta var det naturligtvis självrisk om 650 kr  :o , kvar blir inte många kronor att införskaffa en ny tacka för...

Detta var Länsförsäkringar, Har alla försäkringsbolag så här dåliga vilkor? Är det överhuvudtaget några som har dessa försäkringar?????? Det kan ju inte på något vis vara försvarbart att ha en sån här försäkring, åtminstonde inte för oss fårägare med små besättningar..

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Dåliga Fårförsäkringar
« Svar #1 skrivet: 28 maj-07 kl 08:52 »
det är därför som bönder i allmännhet inte har fåren försäkrade...

många har inte ens korna försäkrade... pga av alla kryphål och häga självrisker...

ofta ingår dock djuren i brandförsäkringen för gården...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 maj-07 kl 10:01 »
en ansvarsförsäkring ingår i villa/hem försäkringen hos några bolag (t.ex. länsförsäkringar men ej trygg hansa). den kan va bra att ha

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-07 kl 12:41 »
ofta ingår dock djuren i brandförsäkringen för gården...
MEN bara om man lagt till dem, så att det står i försäkringsavtalet att det ska omfatta t.ex 10 tackor av Texelras....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser