Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilfunderingar  (läst 15154 gånger)

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #180 skrivet: 26 okt-20 kl 18:26 »
Vad hittar man fläkt remmar till bilar? Det är en udda storlek. Eller det är till en motionscykel. :)
Det är kanske inte så udda storlek? Svårt att se vad som står på den ena bilden.
Livet suger

ensamhet

• Lappland
« Svar #181 skrivet: 27 okt-20 kl 09:57 »
Vad hittar man fläkt remmar till bilar? Det är en udda storlek. Eller det är till en motionscykel. :)

I Umeå har de aldrig gått bet hittills.

https://www.rubberco.se/

torbjorn

• Medelpad
« Svar #182 skrivet: 27 okt-20 kl 10:58 »
Motsvarande industrigummi- och remfirmor finns på de flesta orter. Även om just Rubber co inte finns inom räckhåll, så finns alltid någon annan, t ex Momentum. 

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #183 skrivet: 09 nov-20 kl 16:11 »
Har haft ett gnisslande oljud från fjädringen bak när man kör över gupp, när man kör på dåliga asfaltsvägar är det ett ständigt gnisslande. Efter cirka ett år har jag nu tröttnat och försökt hitta var exakt det kommer ifrån. Verkar vara en bussning i en länkarm, det är inget glapp men det gnisslar. Original kostar länkarmen cirka 2000kr. Skruvat.se har piratdelar för 549kr. Skroten tar 300kr för en begagnad. Autodoc säljer för 77kr. Det är ganska otroligt egentligen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #184 skrivet: 09 nov-20 kl 16:55 »
Har haft ett gnisslande oljud från fjädringen bak när man kör över gupp, när man kör på dåliga asfaltsvägar är det ett ständigt gnisslande. Efter cirka ett år har jag nu tröttnat och försökt hitta var exakt det kommer ifrån. Verkar vara en bussning i en länkarm, det är inget glapp men det gnisslar. Original kostar länkarmen cirka 2000kr. Skruvat.se har piratdelar för 549kr. Skroten tar 300kr för en begagnad. Autodoc säljer för 77kr. Det är ganska otroligt egentligen.

Då är det lite dyrt att testa med omega krypolja för 199:-
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #185 skrivet: 09 nov-20 kl 20:52 »
Om en gummibussning i hjulupphängning gnisslar, så har förmodligen vulkningen mellan gummit och antingen det inre eller yttre stålröret släppt. Räkna med att även om bussningen inte har blivit glapp än, så kommer den att bli det ganska snart. Olja bara påskyndar förstörelsen av gummit (förmodligen EPDM eller något annat som inte är avsett att vara oljebeständigt).
Så räkna med länkarmsbyte, köp en piratdel hos billigaste leverantör, men köp kanske inte det billigaste märket som den leverantören har i webshopen. Om det nu inte går att köpa bussningarna lösa och du kan tänka dig besväret att byta dem (det brukar kunna vara tålamodsprövande att få ut resterna av den gamla bussningen, och sen behövs press för att få dit den nya).

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #186 skrivet: 09 nov-20 kl 21:12 »
Om en gummibussning i hjulupphängning gnisslar, så har förmodligen vulkningen mellan gummit och antingen det inre eller yttre stålröret släppt. Räkna med att även om bussningen inte har blivit glapp än, så kommer den att bli det ganska snart. Olja bara påskyndar förstörelsen av gummit (förmodligen EPDM eller något annat som inte är avsett att vara oljebeständigt).
Så räkna med länkarmsbyte, köp en piratdel hos billigaste leverantör, men köp kanske inte det billigaste märket som den leverantören har i webshopen. Om det nu inte går att köpa bussningarna lösa och du kan tänka dig besväret att byta dem (det brukar kunna vara tålamodsprövande att få ut resterna av den gamla bussningen, och sen behövs press för att få dit den nya).
Jag har löst det på andra bilar genom att borra igenom gummit på den gamla bussningen, och sedan sågat med sticksåg runt om. När innerhylsan är borta går det lätt att få bort ytterhylsan. Men när en hel länkarm, med två bussningar, kostar 77kr tänker jag inte krångla med det. Inte ens om det bara håller några år. Ridex var för övrigt märket, billiga grejer men det är åtminstone ett märke och inte något dom har gjort på en bakgata i Kina.

DennisCA

• Finland
« Svar #187 skrivet: 10 nov-20 kl 10:29 »
Vad gäller däck brukar jag köpa de från den billigare sidan men inte allra billigaste, Nordman nånting köper jag av den lokala verkstan som monterar dom på fälgen och balanserar för 90 euro styck för 185/65/15. Jag sliter alltid ut däcken på ca 2-3 år, då är dom helt enkelt nednötta från allt körande (13-14 tusen km per år). Köper två i gången och lägger de nyare där bak. Så roterar jag igenom däcken.

ensamhet

• Lappland
« Svar #188 skrivet: 10 nov-20 kl 11:05 »
Jag har löst det på andra bilar genom att borra igenom gummit på den gamla bussningen, och sedan sågat med sticksåg runt om. När innerhylsan är borta går det lätt att få bort ytterhylsan. Men när en hel länkarm, med två bussningar, kostar 77kr tänker jag inte krångla med det. Inte ens om det bara håller några år. Ridex var för övrigt märket, billiga grejer men det är åtminstone ett märke och inte något dom har gjort på en bakgata i Kina.

Det jävliga är att frakten förmodligen är dyrare än länkarmen.
Åker du gammal Golf eller nå liknande? Delar till dom och min Jetta kostar inget på Autodoc, Wire till huvöppningen 10 kr, Nya dörrhandtag med nyckel 48 kr eller nått.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #189 skrivet: 10 nov-20 kl 11:13 »
Det jävliga är att frakten förmodligen är dyrare än länkarmen.
Ja, 99kr. Men det blir ändå löjligt mycket billigare än 300kr för en begagnad i Sverige, som man säkert också får betala frakt för.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #190 skrivet: 10 nov-20 kl 15:44 »
Man brukar alltid kunna dryga ut frakten med lite andra prylar som man vet kommer att gå åt i närtid. Filter, remmar, tändstift, bromsdelar mm...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #191 skrivet: 10 nov-20 kl 15:47 »
Jo, men jag köpte några extra oljefilter senast, och ett bränslefilter som jag inte ens orkat byta ännu. Tändstift har jag inte, fläktremmen bytte jag för två år sedan så den är fräsch. Kom inte på något mer att köpa, men strunt samma. Hoppas grejerna kommer snart för gnisslandet blev ännu värre efter att jag skruvade ihop hjulupphängningen igen, det är så folk vänder som om och kollar när jag kommer körande  :-[

torbjorn

• Medelpad
« Svar #192 skrivet: 10 nov-20 kl 22:29 »
Jag drar mig till minnes att för ca 15 år sedan, då många Ford Mondeo av den äldsta generationen fortfarande var i trafik, så brukade man höra gnisslande och klonkande från bakvagnen på långt håll när en sån bil närmade sig.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #193 skrivet: 11 nov-20 kl 09:32 »
Jag saknar tiden när man hörde vad det var för bil som var på väg. Startade en 240 andra sidan byn så hördes fläktremmen tjuta tvärs över bygden.

Jag hade en sten i bromsskivan ett tag, det lät en del men det var kanske inte helt karaktäristiskt. Men det var skönt när jag till slut hittade den och fick tyst på det. Visst, det tog bara några minuter innan en ny for upp fast på andra sidan bilen men det var skönt så länge det varade :) Sen for den väck ganska snart som tur var.
Man får stå ut med en del i slutet på en grusväg. Men det är det värt.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

• Finland
« Svar #194 skrivet: 11 nov-20 kl 10:48 »
Köpte en "ny" bil denna vecka, en Mazda 6 från 2005.

Jag tänker om det vore en bra idé med lite förebyggande underhåll så att jag börjar från en bra startposition med den här bilen.

Olja och filter är väl ganska självklart att byta.

Men sen vad, tändstiften tro? Tändkablarna värd att byta mot nya? Märken? NGK lär vara det som kommer från fabrik.

Jag måste gå igenom serviceboken och se om det står nåt om byte av dessa från förr.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #195 skrivet: 11 nov-20 kl 11:09 »
Men sen vad, tändstiften tro? Tändkablarna värd att byta mot nya? Märken? NGK lär vara det som kommer från fabrik.
Hur ser dom ut, är det något fel på dom? Jag är visserligen snål men jag skulle inte byta om det inte behövdes.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #196 skrivet: 11 nov-20 kl 11:11 »
Tändkablar byter man inte förrän det bevisligen är fel på de som sitter där.  Som regel är de fabriksmonterade kablarna på en bil från 90-talet eller senare av bättre kvalitet än allt man kan köpa hos biltillbehörsnasare.
Skruva åtminstone ur något av tändstiften och kolla hur det ser ut. Passa då också på att notera fabrikat och typbeteckning på det stift som sitter där, det kan vara bra att ha när du ska köpa nya stift, om det visar sig vara oreda i rekommendationstabellerna (inte alls ovanligt).
Det finns två sätt att fastställa misstänkta tändkabelproblem utan mätinstrument:
1) Segdra med fullgas och lågt motorvarvtal och kolla att motorn inte misständer i det läget.
2) Lyssna på en svag sändare på AM (mellanvåg) på bilstereon, och bedöm hur tändstörningarna som alltid hörs på det bandet låter. Om det är en så att säga jämn ström av störningsknäppar så är allt i sin ordning, men om vart fjärde (på en fyrcylindrig motor med fördelare) eller vartannat (på en fyrcylindrig med dubbeltändspolar) antingen är starkare eller svagare än de övriga, så kan man misstänka avbrott i någon tändkabel. Även detta brukar höras bäst vid segdragning och lågt varvtal.

Förutom motorns oljefilter så bör du också kolla hur det ser till med övriga filter i bilen (bränslefilter, luftfilter, ev oljefilter i automatlåda mm) och gärna byta dem också.  Kolla hur oljorna ser ut i servostyrning, växellåda mm och byt om den t ex är svart, grumlig eller luktar bränt.
Ta en titt på drivremmar och kolla att deras spännrullar är i bra skick (inget glapp eller missljud i lagren, inga skador på ytorna, ev fjädermekanismer för remspänning rör sig som de ska utan att kärva).
Se över bromssystemet - att inga kolvar kärvar i bromsok, glidpinnar för oken går lätt, inga belägg eller skivor som är nära utslitna, alla dammskydd mm hela. Byt bromsvätska om det inte är gjort i historisk tid eller om den har blivit mörk, grumlig eller slutat lukta starkt som ny bromsvätska gör. Glöm inte att titta till ev hydraulisk kopplingsmanövrering och bromsvätskan som används som hydraulvätska där.
Kolla att alla dammskydd för drivknutar, kulleder i framvagnen mm är hela.

DennisCA

• Finland
« Svar #197 skrivet: 11 nov-20 kl 11:27 »
Hur ser dom ut, är det något fel på dom? Jag är visserligen snål men jag skulle inte byta om det inte behövdes.

Jag är mest osäker, har kört diesel i 12 år så tändstift och tändkablar inte varit ett problem tidigare.

DennisCA

• Finland
« Svar #198 skrivet: 11 nov-20 kl 11:44 »
Gick igenom serviceboken, bilen står på 188tkm nu, olja, filter och luftfilter byttes vid 185, ganska nyligen alltså. Tror jag låter dom vara tillsvidare. Ser inget om byte av tändstift, ska kolla skicket på dom sen. Oljor och sånt ska också kollas, vet inte hur jag kollar växellådsoljan dock.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #199 skrivet: 11 nov-20 kl 11:59 »
Det finns nog ingen oljesticka till växellådan, du får lossa påfyllningsskruven för att komma åt vätskan. Eller helt enkelt tappa ur oljan, kolla om den ser bra ut och antingen tömma tillbaka den i eller byta den. Normalt sett byter man inte växellådsolja under bilens hela livslängd, men det skadar inte att göra det ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser