Det är vanligt på äldre VAG-bilar att den där felkoden (jag gissar att den hette P0171 om din granne läste av med en generisk felkodläsare eller 16555 om han använde en VAG-specifik läsare) dyker upp då och då utan att det egentligen är något större fel.
Troliga orsaker är t ex tjuvluft (en klassiker är att slangen mellan insugningsrör och bromsservo, närmare bestämt den korta gummislangen närmast insugningsröret, har spruckit), mer eller mindre igensatta spridare eller en gammal trött lambdasond. På en del bilar kan denna felkod även dyka upp om termostaten är trasig så det tar onormalt lång tid efter kallstart innan motorn är varm.
Ett tips är att, om lampan tänds och samma felkod dyker upp igen, lägga på minnet hur körförhållandena var närmast innan lampan tändes (t ex om det var ganska snart efter kallstart eller om bilen hade gått länge , kallt eller varmt ute, om den kom efter lång stadskörning med bilköer och tomgång eller vid landsvägskörning, osv osv).
Om bilen har gått långt och lambdasonden aldrig är bytt sedan tidigare, så kan det löna sig att byta den i förebyggande syfte. Ofta kan bränsleförbrukningen sjunka en hel del med en ny lambdasond som reagerar snabbare än den gamla på ändrade avgasvärden. Var dock noga med att få tag i en ny sond av god kvalitet - köp helst en av samma fabrikat som originalet (troligen Bosch), och med samma detaljnummer. Lita INTE på bildelsleverantörernas rekommendationstabeller och registreringsnummersökningar.