Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkoner  (läst 14222 gånger)

Silverfallet

• Gäst
Kalkoner
« skrivet: 27 maj-07 kl 12:01 »
Undrar vilka kalkon sorter ni har?
Om ni har kalkoner förståss...

Hönsmamma

Re:Kalkoner
« Svar #1 skrivet: 28 maj-07 kl 09:38 »
Jag har Broncefärgade hönor och en vit höna och en blå hane  ::)
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

norrgårdstupp

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 maj-07 kl 22:03 »
vad finns det för raser av kalkoner, det vor kul med lite länkar till kalkonsidor.

rina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 maj-07 kl 22:10 »
http://www.geocities.com/srfaogsk/sidett.html

Det finns en hemsida om kalkoner och simfåglar kolla länken ovan..... ;D

G

• Livet är en plåga.
« Svar #4 skrivet: 31 maj-07 kl 14:19 »
Jag har min vackra Olle, en bronce och hans två fruar, vita holländare. Helt underbara djur om jag får säga så!
Så gulliga, timida och snälla djur, och vackra på sitt eget lilla vis.... ;)

carmencha

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 maj-07 kl 14:22 »
Hej!

Enligt en väninna till mig är kalkoner otroliga ruvare, t o m hennes tupp hade lagt sig på ägg! Är det så pass mycket ruvlust hos dem?  ???

undrar Carmen

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 31 maj-07 kl 14:32 »
Mina favoritfåglar. Jorå, kalkonhönorna låg på hög i redena. Alla ville ruva och jag hade fullt sjå att samla ägg utan att bli hackad. Plötsligt försvann någon och man trodde räven tagit henne. Och så såg man henne 3-4 på morgonen när hon kom fram för att dricka vatten och försvinna igen. Ligger gärna på typ 15 ägg under en gran eller enebuske som dom samlat i smyg för att man snor äggen inne i lagårn :)

carmencha

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 maj-07 kl 22:57 »
Hej!
Så egentligen så kan man strunta i äggkläckare och skaffa kalkoner istället...
Ligger de inte sönder äggen då? De är ju så stora...
Det här är verkligen spännande!  ;D

Förlåt för att jag kom bort från tråden... :-[

mvh Carmen
« Senast ändrad: 31 maj-07 kl 22:58 av carmencha »

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #8 skrivet: 02 jun-07 kl 22:23 »
Ohhhh.... kalkoner skulle vara mysigt.... :)
men då tror jag resten av familjen får "hjärnblödning" på alla mina djur... :-[

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 04 jun-07 kl 00:44 »
Har inte kalkoner men ska köpa. Undrar vad som menas med Vit BUT ???
Har noll koll på det här med kalkoner men de verkar så balla ::)
Vad ska man ha för enna om man är ute efter att ...äta dom...??
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 04 jun-07 kl 00:55 »
resten av familjen får "hjärnblödning" på alla mina djur

Byt familj!  ;D

B.U.T = Brittish utility turkey. Stora jäklar, får ofta ledbesvär. Fixar inte att föröka sig själva, utan måste insemineras. Tupparna är för tunga. Men man kan använda broncetupp på BUT-hönor och få en hyfsad biffig fågel.

Fast, jag skulle nog välja bronce helt och hållet. BUT kan bli lite "väl" mkt. kött på ett normalt middagsbord. Jag har en i frysen som inte ens går in i ugnen.

Sörbo

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 04 jun-07 kl 07:14 »
Är man ute efter att äta,så är det BUT som gäller . Tupparna kan sluta på ca 13,14kg i slaktvikt på hösten. Jag styckar ner dom  till fileer . MAn måste nog ha en stor släkt (eller frys) om man ska få ner dom i frysen.. ;P

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #12 skrivet: 04 jun-07 kl 09:09 »
Jag har inga fåglar alls nu (utom min kakadua och hans sällskap vår heltama kaja) eftersom jag flyttade till lägenhet för ett år sedan men före det födde jag upp kalkoner i 10 år. Min hemsida är helt ouppdaterad men läs gärna där om du vill ha lite info. om skötsel, foder m.m. och har du frågor är det bara att skriva till mig  :)
http://hos.sandnet.se/stackmurs

Lycka till allihop, jag blir grön av avund då jag läser om era kalkoner. De är såå mysiga djur att ha bara man är lugn me ddem och har tillräckligt stor plats för att de ska kunna ströva lite och trivas!
Kram från Kicki
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 09:10 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 04 jun-07 kl 10:36 »
BUT måste köpas in som kyckling. Och är alltså, inget självhushållningsdjur. Ett minsta kriterium för ett sådant torde vara förmåga till reproduktion? Nästa år, och nästa, och nästa.......... Och med de ledbesvär BUT dras med, hård avel, tveksam hantering ur djurskyddssynpunkt och de fodermedel man behöver är det tveksamt hur det ens platsar i alternativsammanhang. Ett fågelvärldens belgian blue. Jag hade några stycken "på prov" första året vi bodde här och kände "Nä, det här är inte rätt!"

Nä, då är det bättre med några bronce som "pomfar", kucklar och gobblar på gården. Som kan göra det dom är bäst på, föröka sig och äta gräs som dom omvandlar till fint kött. En pippi på "bara" 7-8 kg är inte så dum den heller.

Min mening! Andra får ha sin.

carmencha

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 jun-07 kl 12:42 »
Hej!

Kicki, din hemsida var bra!  ;)
Jag är ofta där i alla fall men det är första gången jag läser om kalkonerna.

Tja, jag ska nog övertala gubben i alla fall. Men det får nog bli broncekalkoner verkar det som.

Kan ni berätta hur man bäst startar med dessa? Främst ser jag dem som ruvare...Jag har möjlighet att byta till mig kalkoner i närheten.

mvh Carmen

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 04 jun-07 kl 14:52 »
Ja, en sak är då säker, det blir ju inga BUT. Inte efter vad jag läst här! Har en uppfödare i närheten av dessa men har nu backat ut. Hade "beställt" 4 kycklingar. Vill ju inte att de ska fara illa, å håller med att de e nog inget alternativ!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Kalkoner
« Svar #16 skrivet: 19 dec-09 kl 23:17 »
Hej och ett sent tack för berömmet av min gamla hemsida. NU tillbaka efter flera års bortovaro från fågel- och alternativkretsarna.

Jag har köpt in många BUTkalkoner men inte haft problem alls med dem. Jag har hållit dem på lågproteinfoder för de inte ska växa så fort. De har fått mest kornkross och varit helt friska hela tiden. Jag har även haft utomordentligt bra BUT-avelshönor som varit fantastiskt bra ruvhönor och mammor- bara jag lärde  mig lägga äggen under deras vingar istället för under bröstet som hos höns. De var för tunga och låg sönder äggen om de låg på dem, däremot funkade det bra ruva ägg under vingarna.
Alla andra kalkonraser är bra som avelsdjur för självhushållning, inte bara bronce. De röda är t.ex. också både vackra och bra
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 19 feb-11 kl 14:35 »
Vilka är dom röda? Röd bronce?
mvh Pernilla
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 19 feb-11 kl 20:22 »
Vilka är dom röda? Röd bronce?
mvh Pernilla
Om du menar en sådan här:

Så heter den Bourbon red eller bara Bourbon

Red Bronze eller Röd Brons är en korsning mellan bourbon och brons och ser ut som en brons med rödare ton. Den avlar inte rent utan du får Bourbon, Brons eller Röd Brons
Tuppar ser ut såhär

och hönor så här

Bilderna har jag lånat från Porter's Rare Heritage Turkeys som har väldigt många av de kalkonraser och färgvarianter som finns. Det finns mycket info om färggenetik på kalkoner där.
http://www.porterturkeys.com/
Tyvärr finns bara en bråkdel av färgerna i Sverige.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 19 feb-11 kl 21:41 »
Attans vad fina!!  :P :P
Nu e det ju så himla kallt men så fort det har tinat lite så ska jag köpa avels ägg! Finns det någon här som har Burbon??  ::)
Eller någon annan sort för den delen!?
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser