Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Högljudda hönor  (läst 2721 gånger)

Radhushönsen

  • Inlägg: 1
    • -
Högljudda hönor
« skrivet: 16 jun-20 kl 08:19 »
Hej!

Vi har skaffat höns i vår radhusträdgård. Fyra stycken, men ingen tupp. Jag frågade runt lite innan och fick höra att höns inte låter så mycket, och att det inte luktar om man håller efter.

Lukten stämde, men våra hönor är så sjukt högljudda om mornarna. Jag tror det i huvudsak är två av dem som sysslar med två slags ljud.

Delvis ett regelbundet hest ”skrik” i olika hög volym. Det pågår länge, nästan konstant mellan 07 och 09. Sedan är det ”jag har lagt ägg”-fanfaren som två av dem har. Det är ett mer högljudd läte som pågår någon minut, mer som en ramsa av glada skrik. Resten av dagen är de rätt tysta, det är morgontimmarna som alla ljud pågår.

Mitt bekymmer är att grannarna nog hatar våra höns, och jag förstår dem. Jag hade inte velat vakna varje semestermorgon av dessa hesa skrik. Våra radhusgrannar har vi pratat med, men precis bakom oss står ett stort hyreshus där vi bara fått kontakt med ett par stycken. Vi har bjudit in barnen, och delar ut ägg, så vi försöker kompensera så gott det går :)

Eftersom ljuden pågår på morgonen, innan och efter äggen dyker upp gissar jag att de har med detta att göra?

Kan jag göra något för att få dem att låta mindre? Min enda strategi nu är att ”störa” dem med godsaker, vilket gör att jag står på helspänn några timmar varje morgon.

Vi släpper ut dem vid 07 på morgonen, när de börjar låta. De går fritt i såväl trädgård som en liten skog intill. Går det att ha dem inne ett par timmar till och på så sätt stänga inne ljuden i huset? I så fall tänkte jag ljudisolera huset bättre och låta dem låta klart innan de får stiga upp. Men det känns så dumt, när de vill ut...

Hade det varit en höna som var mer högljudd hade den fått flytta till en kompis hönshus som ligger lite mer avskilt. Men nu är det två, och jag tycker två hönor är lite lite att ha kvar. Men om man flyttar på en, kanske den andra inte skriker lika mycket?

Andra tips eller idéer?

Många frågor, men jag vill gärna kunna behålla våra fina höns! Det är unghöns från en äggfabrik, (kallas de värphybrider?), om det spelar någon roll..

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Högljudda hönor
« Svar #1 skrivet: 16 jun-20 kl 10:26 »
Hönorna låter väldigt högt innan de lägger ägg, och sedan för att tala om att äggen kommit. Du kan inte avleda dem på något sätt, det är deras instinkt. Det enda du kan göra är att släppa ut dem när de värpt, så stör de ingen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Högljudda hönor
« Svar #2 skrivet: 16 jun-20 kl 12:01 »
Olika raser låter olika mycket, men jag vet inte mycket om värphybrider. Släpp ut dem lite senare om du tror grannarna retar sig på morgonljudet, hönsen mår inte illa av det.

Det kunde varit värr, t ex pärlhöns...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser