Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det tuppen som är problemet ?  (läst 379 gånger)

Torkil

• Skåne
Är det tuppen som är problemet ?
« skrivet: 10 jun-20 kl 10:00 »
Har nu haft mina höns sedan slutet av mars , 5 hönor och en tupp blommehöns i genbank som var 8 veckor då.
Planen var fr början att skaffa tupp från annat håll men fick honom på köpet ”så länge”, säljaren är en erfaren gammal hönsägare och tyckte också jag skulle skaffa annan tupp då gruppen ör helsyskon.
Emellertid har jag fäst mig vid tuppen som är väldigt fin, social och trevlig (mot mig) och både genbanksansvarig och andra kunniga säger att det inte är någon risk för inavel utan fler risker ta in nytt.
Så har börjat tveka i detta med att skaffa ny
Men för några veckor sedan började tuppen bli könsmogen och hoppa på sina systrar som skriker och klagar högljutt. Jag har ju ingen erfarenhet och inget att jämföra med men det ser mycket brutalt ut, ingen uppvaktning här inte. Hönorna verkar rädda springer och gömmer sig hela tiden.
Nu till verkliga problemet,
Från dag ett har hela gruppen gått in i god tid , automatisk lucka med skymningsrelä, på kvällen men samtidigt med tuppens nya ”beteende” har hönorna blivit alltmer ovilliga gå in, en av dem har sovit i ett träd två nätter men har kört ner henne sedan. Nu sitter de i en stor hassel medan tuppen patrullerar nedanför och verkar vänta på att de ska komma ner...
Sista veckan har jag kört ner dem och ”vallat” in dem i hönsgården när det börjar skymma, inne ii hönsgården har tuppen så klart ”passat på” igen.
Jobbigt och lite tråkigt behöva köra in dem varje kväll. Nu har jag ändrat så luckan ska stänga senare, får se om de kanske går in självmant om det får mörkna lite mer först....
Ibland dagtid går de med tuppen och plockar men plötsligt går han igång igen....
Så nu funderar jag igen på att skaffa ny tupp, en lite äldre lugnare med mer ”hyfs” ....
Tror ni det kommer lugna ner sig , hur hade ni gjort ??
Tar tacksamt emot tips och erfarenheter

Efwa

• Uppland
SV: Är det tuppen som är problemet ?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-20 kl 10:29 »
Min upplevelse är att ungtuppar är översexuella första säsongen. Fortsätter det nästa år skulle jag fundera på att byta.

Jag har ringa erfarenhet dock. Bara två år med höns men bytt tuppar efter tycke och då några inte passat ihop med varandra.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-20 kl 12:14 »
En månad i utvisningsbåset kan få tuppen att skärpa till sig. Se också till att klor och sporrar inte är vassa eftersom en översexuell tupp sliter på hönorna.

Torkil

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jun-20 kl 11:42 »
Har du något förslag på utvisningsbås, men han kommer att bli heltokig  ::)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-20 kl 12:42 »
Kompostgrindar går bra att sätta ihop till tillfälliga burar. Eller permanenta med för den delen.

Det mest lyckade jag varit med om i den vägen var när fintuppen som gick med hönorna var otrevlig mot dem. Åt först, körde bort dem, brutalsex och allmänt störig. Vi bytte ut honom mot reservtuppen en månad och han fick sitta ensam i en bur intill och titta på. När han fick tillbaks sina hönor var han larvigt omtänksam och betedde sig som en gentleman.

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 4 användare (1 dolda)
Klas Karlsson, Ricbot, Widevitt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser