Har nu haft mina höns sedan slutet av mars , 5 hönor och en tupp blommehöns i genbank som var 8 veckor då.
Planen var fr början att skaffa tupp från annat håll men fick honom på köpet ”så länge”, säljaren är en erfaren gammal hönsägare och tyckte också jag skulle skaffa annan tupp då gruppen ör helsyskon.
Emellertid har jag fäst mig vid tuppen som är väldigt fin, social och trevlig (mot mig) och både genbanksansvarig och andra kunniga säger att det inte är någon risk för inavel utan fler risker ta in nytt.
Så har börjat tveka i detta med att skaffa ny
Men för några veckor sedan började tuppen bli könsmogen och hoppa på sina systrar som skriker och klagar högljutt. Jag har ju ingen erfarenhet och inget att jämföra med men det ser mycket brutalt ut, ingen uppvaktning här inte. Hönorna verkar rädda springer och gömmer sig hela tiden.
Nu till verkliga problemet,
Från dag ett har hela gruppen gått in i god tid , automatisk lucka med skymningsrelä, på kvällen men samtidigt med tuppens nya ”beteende” har hönorna blivit alltmer ovilliga gå in, en av dem har sovit i ett träd två nätter men har kört ner henne sedan. Nu sitter de i en stor hassel medan tuppen patrullerar nedanför och verkar vänta på att de ska komma ner...
Sista veckan har jag kört ner dem och ”vallat” in dem i hönsgården när det börjar skymma, inne ii hönsgården har tuppen så klart ”passat på” igen.
Jobbigt och lite tråkigt behöva köra in dem varje kväll. Nu har jag ändrat så luckan ska stänga senare, får se om de kanske går in självmant om det får mörkna lite mer först....
Ibland dagtid går de med tuppen och plockar men plötsligt går han igång igen....
Så nu funderar jag igen på att skaffa ny tupp, en lite äldre lugnare med mer ”hyfs” ....
Tror ni det kommer lugna ner sig , hur hade ni gjort ??
Tar tacksamt emot tips och erfarenheter