Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En nybörjare behöver svar!  (läst 6914 gånger)

qwyxz

• Gäst
En nybörjare behöver svar!
« skrivet: 26 maj-07 kl 17:52 »
En hel del människor har ju nötboskap enbart till nytta och ej till nöje. Blir man idiotförklarad om man har två nötdjur till nöje, d.v.s. att man kanske är ute och går med dem (går och betar med dem), rider barbacka på dem o.s.v. Man har dem helt enkelt, som tamdjur (och en fin "prydnad" till gården).

Jag har hört att Jersey - boskap är lugna och trevliga djur, de borde kanske fungera bra till detta ändamål?

Kor och kvigor måste man ju ständigt mjölka...Vore kanske två kastrerade tjurar ett alternativ eller har dessa ett besvärligare temperament?

Hur mycket tid måste man egentligen lägga ner på att mjölka en Jersey varje dag (om man handmjölkar)?

Kan man låta sina Jersey - djur gå ute året runt med tillgång till halmad ligghall och grovfoder?

Hur mycket kostar en Jersey - kvigkalv/tjurkalv?

Tack på förhand!

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:En nybörjare behöver svar!
« Svar #1 skrivet: 26 maj-07 kl 18:03 »
Jag blir idiotförklarad av Ulva när jag säger att jag vill ha kor, så den risken finns uppenbarligen. Fast jag hade inte tänkt rida barbacka på dem.

I alla händelser, blir det inga kalvar så lär det inte bli någon mjölk heller.

qwyxz

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 maj-07 kl 18:49 »
Jag blir idiotförklarad av Ulva när jag säger att jag vill ha kor, så den risken finns uppenbarligen. Fast jag hade inte tänkt rida barbacka på dem.

I alla händelser, blir det inga kalvar så lär det inte bli någon mjölk heller.

Okej, vad hade du tänkt ha dina kor till då?

Jaha, jag trodde kossor gav mjölk oavsett  ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 maj-07 kl 20:54 »
Okej, vad hade du tänkt ha dina kor till då?

Mjölka. Se hur de gör när de äter. Prata med dem. Studera deras fortplantning. Förtära deras avkomma.

_matte_

« Svar #4 skrivet: 26 maj-07 kl 21:19 »
hade du tänkt rida på dem är nog inte jersey det bekvämaste valet...  dom har en tendens att bli aningen spetsiga över ryggen ;)
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

qwyxz

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 maj-07 kl 13:46 »
hade du tänkt rida på dem är nog inte jersey det bekvämaste valet...  dom har en tendens att bli aningen spetsiga över ryggen ;)

Äsch då, det finns väl filtar  ;D

Mår nötdjur dåligt av att ha en person på ryggen?
Positivt är ju att de får träning och det ger ju mycket. De bygger muskler, vilket betyder att de får ett starkare skelett och risken att de skadar sig minskar. Blodcirkulationen i kroppen ökar vilket innebär att blodkropparna snabbare hittar främmande smittoämnen, vilket leder till att sjukdomsrisken minskar. Sedan så får de ju använda huvudet och tänka lite, vilket är bra för psyket. Dessutom borde väl en tur ute i skogen eller liknande vara roligare än att ständigt gå i hagen.
Finns det något dåligt med det hela?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-07 kl 14:02 »
Äsch då, det finns väl filtar  ;D

Mår nötdjur dåligt av att ha en person på ryggen?
Positivt är ju att de får träning och det ger ju mycket. De bygger muskler, vilket betyder att de får ett starkare skelett och risken att de skadar sig minskar. Blodcirkulationen i kroppen ökar vilket innebär att blodkropparna snabbare hittar främmande smittoämnen, vilket leder till att sjukdomsrisken minskar. Sedan så får de ju använda huvudet och tänka lite, vilket är bra för psyket. Dessutom borde väl en tur ute i skogen eller liknande vara roligare än att ständigt gå i hagen.
Finns det något dåligt med det hela?

Vi har en treårig fjällkorsningsstut som döttrarna rider lite på, tror inte att det är så bra för nötdjur att för tunga människor på ryggen för ofta och för länge, De är ju liksom inte gjorda för att vara riddjur och har ju inte samma muskelbyggnad i ryggen som en häst.
Men lite grann ibland på ett VUXET nötdjur gör kanske ingen skada.

På kortet är det jag som sitter på stuten Bamse i några minuter.

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

qwyxz

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 maj-07 kl 14:31 »
Vi har en treårig fjällkorsningsstut som döttrarna rider lite på, tror inte att det är så bra för nötdjur att för tunga människor på ryggen för ofta och för länge, De är ju liksom inte gjorda för att vara riddjur och har ju inte samma muskelbyggnad i ryggen som en häst.
Men lite grann ibland på ett VUXET nötdjur gör kanske ingen skada.

På kortet är det jag som sitter på stuten Bamse i några minuter.

Oj, vad mysigt det såg ut! Vilken fin stut!

Okej! Jag har hört att hästar och nötdjur har ett skelett, som är uppbyggt på ungefär samma sätt. Därför ska det inte vara några problem att rida på nötdjur. Skillnaden är väl att man ridit hästar under flera generationer. Kor är ju inte vana att bli ridna på så att säga...

Själv väger jag ungefär 50 kg och jag tror inte att en stut/oxe skulle må alltför dåligt av att bli riden av mig, hoppas jag!

qwyxz

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 maj-07 kl 15:39 »
Här är ett skelett från en ko:

Här är ett skelett från en häst:

Det är inte några avgörande skillnader i uppbyggnaden av skelettet hos de båda djuren.
« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 15:43 av qwyxz »

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 27 maj-07 kl 15:42 »
Nej inte på skelettet men på musklerna är det ju avsevärd skillnad, jämför en ko och en häst bakifrån så ser du vad jag menar.

Vinklingen i på skelettet i framdelen är ju lite olik oxå.

« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 15:44 av Anna Ho »

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

qwyxz

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 maj-07 kl 15:45 »
Jaha, du menar att hästar är mer "runda" över rumpan medan nötdjur är mer "beniga"?

Jo, det förstås...Men hur kan detta påverka dem dåligt vid ridning. De borde väl ändå orka med att bära upp en människa på ryggen utan problem.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 27 maj-07 kl 15:47 »
De jerseydjuren vi har är inte heller de mest lättjobbade individerna, nyfikna javisst men envisa som synden och mycket "kan själv" i dem.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 maj-07 kl 15:49 »
Jaha, du menar att hästar är mer "runda" över rumpan medan nötdjur är mer "beniga"?

Jo, det förstås...Men hur kan detta påverka dem dåligt vid ridning. De borde väl ändå orka med att bära upp en människa på ryggen utan problem.

Jomen titta på en häst från manke till kors, där finns betydligt mera muskler som kan bära upp.

qwyxz

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 maj-07 kl 15:49 »
Jasså, har du inga bilder på någon Jersey?

Undrar om det vore intressant med koridning ur turistsynvinkel.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 27 maj-07 kl 15:52 »
Jasså, har du inga bilder på någon Jersey?

I tråden "Betessläpp 2007" finns bild på en av våra j-kvigor

qwyxz

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 maj-07 kl 18:10 »
Åh, kollade nyss på din jersey! Så underbart fin!

Om man nu skulle få för sig att köpa en tjurkalv, men ej själv har någon gård och dessutom bor hemma (dock på landet). Var tusan ska man då ha sin kalv? Kan man "hyra in" sin kalv i ett "kostall" hos en mjölkbonde? Visst kan man arrendera mark och bygga lösdrift, men det blir ju en hel del jobb med bygge av hage, bygge av vindskydd, byta halm, fodring av hö, mockning av hage o.s.v...Dessutom kanske man måste ha dem en bit i från sig och då kan ju vem som helst "plocka hem dem" känns det som.
Men om man bara vill "prova på" att ha en egen tjurkalv (som man senare kastrerar), gå ut och gå med den, testa att rida lite smått o.s.v. Skulle det då inte gå att ha den hos någon på något vis?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #16 skrivet: 27 maj-07 kl 19:29 »
när man var liten fick man alltid sitta på gammel kossan... :)

hon var jätte snäll o gick o betade... med oss på ryggen

Fick lära sig att alltid sitta långt fram just för att det inte skulle vara jobbigt för deras rygg...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #17 skrivet: 27 maj-07 kl 20:30 »
Men om man bara vill "prova på" att ha en egen tjurkalv (som man senare kastrerar), gå ut och gå med den, testa att rida lite smått o.s.v. Skulle det då inte gå att ha den hos någon på något vis?

Kan du inte kontakta närmsta bonde och be att få köpa en kalv och ha den kvar där?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 28 maj-07 kl 08:56 »
be att få köpa 2 st i så fall så de har sällskap...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 28 maj-07 kl 09:02 »
be att få köpa 2 st i så fall så de har sällskap...
Helt rätt, kan bli besvärligt annars med en ensam, sällskapstörstande kalv som tror att människorna är hans flock. Då hjälper inga stängsel.................. :-\
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser