Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gråärt/blåärt  (läst 1311 gånger)

Hannah86

  • Inlägg: 28
Gråärt/blåärt
« skrivet: 07 maj-20 kl 07:23 »
Har frön från både blåärt och gråärt som jag tänkte odla iår. Gissar att dessa kan korspollineras? Hur långt ifrån varandra bör dom isåfall vara? Jag sparar utsäde till nästa år.

Skogsbävern

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Gråärt/blåärt
« Svar #1 skrivet: 18 maj-20 kl 22:06 »
Jag har också tänkt att odla lite gråärt i år och har kunnat läsa mig till att dom ska vara självbefruktare. Dock så kan det nog vara lämpligt att inte odla olika sorter precis på varandra så ett litet avstånd är nog att föredra.
Rätta mig gärna om jag har fel, jag är inte speciellt rutinerad på detta jag heller.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gråärt/blåärt
« Svar #2 skrivet: 18 maj-20 kl 22:46 »
Gratis till att att odla kulturarv.. 

Jag skulle misstänka att så pass närbesläktade sorter kan korspolineras så avstånd är med största sannolikhet det bästa som gäller.

Det jag kan säga om gråärten är att den är tacksam att odla och den gillar stöd.
Skörden är enkel, när skidorna börjar torka så böjer det bli dax, antingen plockar man av allteftersom eller så skördar man hela växten och låter det torka på logen tills det är helt torrt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser