Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa kycklingar, hur gamla måste dom vara?  (läst 1758 gånger)

Marthas

• -
Köpa kycklingar, hur gamla måste dom vara?
« skrivet: 26 apr-20 kl 12:16 »
Jag vill köpa lite kycklingar och undrar hur gamla dom måste vara för att klara sig själva?
Jag har fyra 20-veckors Lohmann hemma, och ingen av dom kommer ju adoptera kycklingarna.
När kan man släppa ihop dom?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Köpa kycklingar, hur gamla måste dom vara?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-20 kl 10:09 »
Du kan köpa daggamla kycklingar, men då måste de ha värmelampa och pysslas om i början. Jag kläcker inte i maskin, utan låter utvalda hönor ruva avskilt. Brukar släppa tillbaka höna + kycklingar till övriga flocken när hönan börjar värpa igen, ungefär 2 månader efter kläck.
Köp kycklingar av en annan ras, så har du några som lever kvar efter Lohmannhönorna dött av äggledarinflammation vid 2-3 års ålder  :'( .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser