Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För lite mark för växelbete  (läst 192 gånger)

Vårfruen

• -
För lite mark för växelbete
« skrivet: 17 apr-20 kl 09:11 »
Hej!
Vi har en liten fårflock för hobby, avlar inte. De går hemma på drygt 1 hektar mark. Tidigare har vi kunnat använda grannens äng också men det går inte längre. Nu är jag orolig att vi har för lite mark åt den, inte betesmässigt för det brukar växa bra, men vi har inte längre möjlighet till växelbete. Överallt där jag läser om bete står det att man måste kunna växla för parasittrycket, men det är helt enkelt inte möjligt (tro mig, jag har verkligen försökt hitta annan mark att arrendera men många häromkring har betesdjur så det är tyvärr kört). Har heller inte råd att köpa in mer mark. Jag tänker att det måste finnas fler med detta problem. Vad gör jag? Tänkte ta träckprov och avmaska, men finns det något mer jag kan göra?

skräptanten

• Liten gård, möe arbete
    • Småland
SV: För lite mark för växelbete
« Svar #1 skrivet: 17 apr-20 kl 15:07 »
Jag antar att ni redan har marken uppdelad i flera fållor?.
Vet du att fåren har parasiter ens, har du tagit träckprov tidigare? Om du inte köper in nya djur till flocken och dessutom inte har dem på ny betesmark där det tidigare gått får, är det hela ett icke-problem. Du behöver inte avmaska rutinmässigt, bara om träckprovet visar att de har farliga parasiter.

En lösning om du faktiskt har parasitproblem, är att byta beten med någon som har hästar eller kor! De har inte samma inälvsparasiter, utan äter snarast upp varandras parasitägg så att parasittrycket minskar på samtliga beten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vårfruen

• -
SV: För lite mark för växelbete
« Svar #2 skrivet: 17 apr-20 kl 16:56 »
Tack för svar. Jo jag har marken uppdelad så de går emellan, nån vecka här, nån vecka där. Men all mark återanvänds hela tiden, finns inte mark nog för att låta någon vila.
Ska ta träckprov och kolla, men har tyvärr ingen att byta med om det skulle behövas. Denna mark har använts till får tidigare, sen stått tom ett antal år och nu använts till mina får i tre år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser